Bijkomende onbewoonbare woningen in 6 jaar verdubbeld

huisAantal bijkomende onbewoonbare woningen in 6 jaar verdubbeld Het totaal aantal woningen in de inventaris van ongeschikte en onbewoonbare woningen is sinds 2004 gestegen van 3.252 naar 7.648 in 2013. “Er worden jaarlijks heel wat woningen geschrapt uit de inventaris (bv. 2.449 in 2013) maar er worden jaarlijks meer nieuwe opgenomen.” Aldus Vlaams parlementslid Mercedes Van Volcem die de cijfers opvroeg bij minister Homans (N-VA). “Het aantal nieuwe gevallen van ongeschikte en onbewoonbare panden verdubbelde in maar liefst 6 jaar tijd van 1752 in 2007 naar 3625 in 2013. Een kwalijke evolutie die moet worden tegen gegaan. Onder het beleid van Freya Vanden bossche (Sp.a) is het totaal aantal onbewoonbare en ongeschikte woningen bijna verdrievoudigd (van 4.484 in 2007 tot 11.162). Dat zijn een pak minder woningen op de huurmarkt, waardoor de huurprijs stijgt. Een pak eigenaars is gedemotiveerd om hun woning in orde te stellen. We moeten niet enkel inventariseren maar verhuurders ook aanmoedigen om verbeteringen aan te brengen. Het aanbod is al zo krap.” aldus Van Volcem. De sterke stijging is het gevolg van meerdere factoren. “De stijging van het aantal nieuwe inventarisaties op de lijst van ongeschikte en onbewoonbare woningen is dus wellicht vooral te wijten aan de toename van het aantal conformiteitsonderzoeken dat Wonen-Vlaanderen en de Wooninspectie uitvoert.” stelt minister Homans in haar antwoord. Van Volcem kan dat beamen. “Het aantal onderzoeken zal zeker een rol spelen. Maar belangrijk is om te weten hoeveel eigenaars ontmoedigd raken om hun woning in orde te zetten door overreglementering en gebrek aan solvabele huurders. We moeten ook die discussie durven voeren.” Het aantal onderzoeken dat Wonen-Vlaanderen jaarlijks uitvoert zeer sterk gestegen van 4.484 in 2007 tot 11.162 in 2013. Die stijging is onder andere het gevolg van een grotere bewustwording bij de steden en gemeenten. Daar komt nog bij dat ook het aantal gemeenten waarin de procedure tot ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring wordt toegepast aanzienlijk gegroeid is. Daarnaast voert Wonen-Vlaanderen sinds 2007 ook consequent conformiteitsonderzoeken uit in het kader van huursubsidiedossiers (voor 2013 ging het over een 4.000-tal onderzoeken) en sinds 2013 ook in elke woning die te huur wordt aangeboden aan een SVK (voor 2013 zo’n 1.000 onderzoeken). Ook deze onderzoeken kunnen aanleiding geven tot een ongeschikt- of onbewoonbaarverklaring en verklaren mee de stijging van het aantal inventarisaties. Naast het aantal onderzoeken dat Wonen-Vlaanderen uitvoert is ook het aantal onderzoeken dat de Vlaamse Wooninspectie uitvoert – in het kader van de strafrechtelijke handhaving – sterk gestegen, nl. van 1.059 in 2007 tot 2.433 in 2013.

Eind januari meer duidelijkheid over wijziging OCMW-wet

0
geldLachaert: “Eind januari meer duidelijkheid over wijziging OCMW-wet” Eind januari levert de administratie van minister van Maatschappelijke Integratie Borsus haar juridisch advies af over de noodzakelijke wetswijzigingen om de OCMW’s te kunnen integreren in de lokale besturen. Dat antwoordde minister Borsus op een vraag van Open Vld Kamerlid Lachaert. De Vlaamse regering communiceerde deze week dat conform het Vlaams regeerakkoord in 2019 alle OCMW’s worden geïntegreerd in de lokale besturen. “Volgens het federale regeerakkoord zullen de nodige wetten worden aangepast om die integratie mogelijk te maken, zonder evenwel te raken aan de opdracht van de OCMW’s inzake maatschappelijke dienstverlening aan de zwakkeren”, zegt Kamerlid en OCMW-voorzitter Egbert Lachaert. Volgens het Kamerlid zijn die wetswijzigingen echter niet evident. “Niet alleen de OCMW-wet moet worden aangepast. De kans bestaat dat ook de bijzondere wet uit 1980 moet worden gewijzigd die de bevoegdheden tussen de overheden afbakent. Daarvoor is mogelijks een tweederdemeerderheid nodig.” Lachaert vroeg minister van Maatschappelijke Integratie Willy Borsus dan ook om duidelijkheid. Minister Borsus gaf in zijn antwoord te kennen dat de regering wel degelijk haar afspraak zal nakomen en de nodige wetten wil aanpassen. Hij heeft juridisch advies ingewonnen bij zijn administratie over de wetswijzigingen die nodig zijn en hun gevolgen. Eind januari verwacht hij dat advies. De minister wees er eveneens op dat de plannen van het Vlaamse en Waalse gewest verschillen. Dat laatste gewest wil de integratie niet verplichten en stelt geen harde deadline. Hij wil overleg plegen met de gewesten over de verdere stappen. Egbert Lachaert verwelkomt deze aanpak van de minister en stelt dat hij best opteert voor een juridische oplossing die de voorkeuren van de gewesten respecteert. “De integratie van de OCMW’s in de lokale besturen kan efficiëntiewinsten opleveren en voordelig zijn.” “Ik stoor me wel aan voorbarige communicatie die geen rekening houdt met de juridische moeilijkheden. Zeker wanneer de bijzondere wet moet worden aangepast, is een integratie tegen 2019 onzeker. Op die manier zaait men onnodig onzekerheid bij de OCMW’s en lokale besturen”, besluit Lachaert.

N-VA wil ziekenfonds van de NMBS afschaffen

0
treinN-VA wil ziekenfonds van de NMBS afschaffen N-VA-Kamerlid Valerie Van Peel heeft een wetsvoorstel ingediend om de Kas der Geneeskundige Verzorging van HR Rail, de zogenaamde ziekenkas van de NMBS, af te schaffen. Vandaag zijn statutaire medewerkers van de NMBS verplicht zich bij deze kas aan te sluiten. Het ziekenfonds telt bijna 77.000 aangesloten werknemers en ex-werknemers (gepensioneerden). Inclusief de gezinsleden van de medewerkers is dat een totaal van 108.000. Voor administratie en beheer zijn ongeveer 135 personeelsleden verantwoordelijk. “Het in stand houden van deze aparte kas kost handenvol geld en biedt geen meerwaarde”, zegt Van Peel. “Bovendien strookt de verplichting voor de statutairen om zich aan te sluiten volstrekt niet met de vrijheid die elke andere burger heeft om zich aan te sluiten bij een ziekenkas naar keuze. Vandaag is dat maatschappelijk niet langer te verantwoorden.” Abnormaal hoge kost De administratieve kostprijs van het ziekenfonds is in 2014 opgelopen tot 18 miljoen euro. Volgens cijfers van het RIZIV bedroeg de gemiddelde administratieve kost per lid voor de grote ziekenfondsen ongeveer 142 euro. Voor de kas van de NMBS was dat maar liefst 235 euro per aangesloten (ex-)werknemer, 93 euro of 70 procent meer dan bij de grote ziekenfondsen. De N-VA stelt voor deze ziekenkas af te schaffen. Niet alleen levert dat een enorme besparing op, NMBS-medewerkers kunnen dan zelf kiezen bij welk ziekenfonds ze zich aansluiten. Eventuele voordelen die ze zouden verliezen, kunnen op een administratief goedkopere manier door de werkgever worden gecompenseerd, bijvoorbeeld via de hospitalisatieverzekering. “De medewerkers van het NMBS-ziekenfonds kunnen ongetwijfeld worden geheroriënteerd naar andere jobs binnen de Holding waarvoor op dit moment vacatures bestaan”, zegt Van Peel. Enkele jaren geleden werd de afschaffing van het ziekenfonds binnen de NMBS al een keer onderzocht. In de eerste plaats bekeek men of de NMBS-Kas kon worden ondergebracht in een van de grote ziekenfondsen, maar na protest van de vakbond werd dat plan weer opgeborgen. Spoorbaas Jo Cornu toonde zich alvast voorstander van afschaffing. “In tijden waar elk overheidsbedrijf op zoek moet naar besparingen, mogen we de meest logische besparingen niet laten liggen”, zegt Valerie Van Peel. “Niemand wordt hier slechter van. Deze situatie is historisch zo gegroeid, maar vandaag is er geen enkele reden om dit dure relict van het verleden in stand te houden. Integendeel.”

Veiligheid garanderen maar consument niet wegjagen

0
winkelstratenUNIZO Antwerpen: “Veiligheid garanderen noodzakelijk, maar consument niet wegjagen” De veiligheid in de stad en van de burgers primeert, dat is het allerbelangrijkste, zegt UNIZO Antwerpen. Als gezien de huidige omstandigheden de inzet van paracommando’s hiervoor nodig is, dan moet dat, benadrukt de ondernemersorganisatie. Wel mag de perceptie niet gevoed worden, als zou Antwerpen een onveilige stad zijn. Dat zou consumenten kunnen wegjagen en dat gaat ten koste van het ondernemerschap. Antwerpen is nog steeds een aangename en veilige stad om te wonen, werken, winkelen en te ontspannen. UNIZO vraagt wel om van zodra de terreurdreiging is afgezwakt, de politie weer te laten instaan voor de veiligheid.

De nieuwe tights van Nike voor elke sportdiscipline

0
De nieuwe tights van Nike voor elke sportdiscipline Iedereen heeft een favoriete sport om zich fit te houden. Als hobby of op professionele basis. Sommige sportievelingen beoefenen zelfs meerdere sportdisciplines tegelijk, maar hebben daarvoor niet altijd de juiste outfit. Voor Nike is het dan ook belangrijk dat je tijdens het sporten de juiste kleding kiest die je extra ondersteunt waar nodig en het nodige comfort biedt. De nieuwe tights-collectie van Nike past zich aan de vorm van jouw persoonlijke work-out aan. nike 1 Legendary Lava Tights – Women’s Training Voor wie graag tijd in de fitness doorbrengt en regelmatig wisselt van activiteit, is deze ‘Legendary Lava Tights’ de aangewezen broek om te sporten. De verhoogde tailleband blijft zitten bij elke beweging die je maakt dankzij het driehoekig inzetstuk dat opkruipen van stof voorkomt. Van stretchen tot buigen, van zwaaien tot crunches, jouw tights zullen stevig blijven zitten. En omdat je benen in het algemeen het meest in beweging zijn, verdienen zij ook de absolute aandacht. Het lava-ontwerp is een mengeling van kleuren voor een mooie focus op het onderlijf. Simpel en mooi te combineren met een witte top. nike 2 Epic Run Lux Tights – Women’s Running Tijdens het lopen is het heerlijk om je hoofd leeg te maken op het muzikaal ritme van je eigen tempo. De ‘Epic Run Lux Tights’ helpen je via de Dri-FIT stof met hoger spandexgehalte je optimale snelheid te bereiken met aandacht voor minder wrijving en een natuurlijker gevoel. Je meest motiverende hits kan je tijdens het lopen trouwens rustig in de goed afgesloten zijzakken steken. Bang zijn van een briesje hoeft niet meer, want zweet wordt weggetrokken van het lichaam en overgeheveld naar de oppervlakte waar de kleding de verdamping snel in werking zet. Ultiem transpiratiemanagement, heet dat. Leg-A-See Just Do It – All Sports/ Athletics Bij de ‘Leg-A-See Tights’ staat comfort centraal. Zijn ultieme stretch zorgt voor de best aansluitende pasvorm die glad aanvoelt tegen de huid en alles mooi op zijn plaats houdt. Slecht zittende outfits zijn geen reden meer om enige sportactiviteit te vermijden. Zin gekregen om te sporten? Kom alvast een exemplaar uitproberen in de nieuwe Nike-winkel op de Meir in Antwerpen, waar je kan genieten van een uitstekende in-store fitting service. Via gait en bra analysis wordt de beweging van je voeten en borsten tijdens het sporten nauwkeurig gemeten om de juiste sportkleding te vinden. Omdat ieder lichaam anders is, is zo’n meting noodzakelijk voor een gezonde sportactiviteit. Denk aan extra ondersteuning en vermindering van blessures. Dit alles gebeurt in een strak interieur, eenvoudig en logisch opgebouwd, volledig in de lijn van de professionaliteit waar Nike voor staat. Kom vrijdag 23 januari of zaterdag 24 januari langs tussen 12u en 18u in de Nike-winkel in Antwerpen, dan krijg je gratis advies van een EKIN (een Nike-expert). Want sporten draait ook rond goede begeleiding en de juiste outfit. Voor meer informatie kan je terecht op nike.com Wilt u meer informatie over voetbalschoenen kan u ook terecht op NikeMagista.com

Veiligheid tijdens Aalst Carnaval 2015

aalst carnavalHet is bijna Aalst carnaval, daarom even deze richtlijnen betreft de veiligheid tijdens Carnaval 2015. Bij een groot evenement zoals Carnaval wil de stad ervoor zorgen dat de feestganger zich kan amuseren op een zo veilig mogelijke manier. Het carnavalsfeest houdt immers een aantal niet te onderschatten risico’s in: koude weersomstandigheden, het dragen van brandbare kledij, een slechte bereikbaarheid van het stadscentrum voor de hulpdiensten, traditioneel verhoogd alcoholgebruik, een grote volkstoeloop… Het spreekt dus voor zich dat naar aanleiding van Carnaval 2015 opnieuw een aantal veiligheidsmaatregelen getroffen worden. Cameratoezicht Het camerasysteem in de binnenstad wordt ook dit jaar gebruikt voor de veiligheid tijdens Carnaval. De bewakingscamera’s bieden een overzicht op de volledige feestzone en zo kunnen de hulpdiensten sneller optreden bij een mogelijk incident. Generatoren Het bij zich hebben van stroomgeneratoren is verboden voor de hele carnavalsperiode binnen de feestzone. (= alle straten binnen de Wallenring, de Wallenring inbegrepen, het Statieplein en alle daarop uitgevende straten, de carnavalswerkhallen en de foorpleinen op parking Keizershallen, Esplanadeplein, Werfplein) Dit verbod is niet van toepassing voor officieel ingeschreven groepen tijdens de stoeten. Zij mogen in het bezit zijn van een stroomgenerator met verbrandingsmotor, maar enkel met diesel als brandstof. Tijdens de zondagsstoet wordt het bijvullen van diesel voor hen toegelaten ter hoogte van het Vredeplein. Een permanentie van 2 brandweermannen met mobiele brandblusser is voorzien. Uitgangsvoertuigen Elke ‘pompier’ of ander uitgangsvoertuig moet over de nodige vergunningen beschikken. Alle nodige boorddocumenten moeten aanwezig zijn en de voertuigen moeten voldoen aan alle wettelijke technische vereisten. Het maximum aantal personen in de wagens moet bovendien overeenkomen met wat op het gelijkvormigheidsattest vermeld staat. Megakarren Op de invalswegen naar de Grote Markt, de Hopmarkt en het Vredeplein worden bewaakte versperringen opgesteld om de megakarren te weren. Onder megakarren worden constructies verstaan die groter zijn dan 1,5 meter lang of breed en 1 meter hoog. Op overbevolkte plaatsen belemmeren ze immers de doorgang van de hulpdiensten. Bovendien vormen ze een extra gevaar bij evacuaties of panieksituaties. De stad wenst zeker niet de befaamde creativiteit van de Aalstenaar in de kiem te smoren, maar wil er wel voor zorgen dat alles zo veilig mogelijk verloopt. Daarom kan de stad niet anders dan haar verantwoordelijkheid hierin opnemen. Popverbranding Voor de Popverbranding wordt de Grote Markt gecompartimenteerd in verschillende zones met veiligheidsgangen. Dat is nodig want tijdens de Popverbranding bevinden zich traditioneel een 10.000-tal personen op een erg kleine oppervlakte, wat de nodige risico’s met zich meebrengt. Het opsplitsen van de mensenmassa heeft veel voordelen. Wanneer een incident uitbreekt zijn de gevolgen hiervan beperkt tot één zone. Bovendien kunnen de hulpverleners via de veiligheidsgangen ook vlotter eventuele incidentplaatsen bereiken. Verantwoordelijken van de hulpdiensten houden nauwlettend in het oog dat er niet te veel volk op de Grote Markt toestroomt. Wanneer de Grote Markt vol staat, wordt ze afgesloten voor verdere publieksinstroom. Dit om de veiligheid te garanderen. Carnavalisten die te laat naar de Grote Markt afzakken en om die reden de Popverbranding niet meer live kunnen meemaken, krijgen de kans om die te bekijken via een groot scherm op het Vredeplein. Vuurhaarden Het spreekt voor zich dat in het kader van de veiligheid het stoken van vuurtjes niet toegelaten is. Dit zorgt immers voor immense veiligheidsrisico’s. Kat- en muisspelletjes waarbij de hulpdiensten steeds moeten terugkomen voor kleine brandjes leggen een zware hypotheek op de normale hulpverlening die de Brandweer ook moet verzorgen tijdens de carnavalsperiode. Wanneer je als feestvierder ziet dat er toch vuurtjes gestookt worden, vraagt de stad je vriendelijk om dit zo snel mogelijk te melden via het nummer 112. EHBO-hulpposten Het Rode Kruis bemant gedurende de carnavalsperiode een eerstehulppost. Je kan voor de eerste zorgen dag en nacht terecht in de EHBO-post op de achterkoer van het stadhuis. Alcohol Naast de preventieve acties in de aanloop naar Carnaval 2015 zullen ook de zogenaamde ‘whisky-ploegen’ van de Lokale Politie opnieuw op pad gaan om controle uit te voeren op het alcoholverbruik bij minderjarigen. Ook tijdens Carnaval wordt een sensibiliserende campagne gevoerd met jongeren tussen 12 en 18 jaar als doelgroep. Verkoop alcohol Er gelden strikte regels voor de verkoop van alcoholische dranken tijdens de carnavalsdriedaagse. Zo mag er op heel het Aalsters grondgebied geen alcohol verkocht worden in drankautomaten. Particulieren of verenigingen mogen geen drankstandjes opstellen op hun oprit of in hun portaal. Het verbod geldt vanaf zaterdag 14 februari 2015 om middernacht tot en met woensdag 18 februari 2015 om 12 uur. De foorstielen die eetwaren als hoofdproduct verkopen mogen enkel drank verkopen in combinatie met eten met uitzondering van sterke dranken. De verkoop van dranken mag nooit apart gebeuren en mag zeker niet de hoofdactiviteit worden. Aan minderjarigen beneden de 16 jaar mag in geen geval alcohol verkocht worden, ook niet in combinatie met eten. De stielen met een uitbating van een horecazaak mogen enkel dranken binnen hun uitbating verkopen, dus zonder bediening buiten. Worden deze bepalingen niet nageleefd, dan kan de burgemeester deze stiel sluiten. Eventuele kosten hiervoor worden gedragen door de foornijveraars zelf. Gecoördineerde aanpak Naast de grote inzet van vele verschillende diensten die tijdens de carnavalsperiode alles in goede banen leiden op het terrein, zal opnieuw een commandopost geïnstalleerd worden. Deze commandopost zal zich bevinden in de gebouwen van de Lokale Politie. Hierin zetelen verantwoordelijken van alle hulpverleningsdiensten die in onderling overleg met elkaar probleemsituaties zo snel mogelijk opvangen. Kort op de bal spelen en overleg met andere disciplines en verantwoordelijken verzekeren immers een efficiënt optreden bij een incident. Bijzonder nood- en interventieplan Zoals de wet voorschrijft heeft de stad ook dit jaar een ‘bijzonder nood- en interventieplan’ opgemaakt. Dit document bevat een overzicht van alle genomen veiligheidsmaatregelen en wordt ter goedkeuring aan de gouverneur voorgelegd.

Natuurramp 2014, 33 Vlaamse gemeenten erkend

0
hagelstorm33 Vlaamse gemeenten erkend als slachtoffer van natuurramp in juli 2014. Franesco Vanderjeugd dringt aan op snelle afhandeling en uitbetaling schadedossiers Midden vorige zomer (van 27 tot 29 juli 2014) werd Vlaanderen getroffen door zware regenval. Zowat 50 Vlaamse steden en gemeenten dienden een aanvraag tot erkenning van noodweer in. Uit het antwoord van Vlaams minister-president Bourgeois op een schriftelijke vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Francesco Vanderjeugd blijkt nu dat de inwoners uit 33 Vlaamse gemeenten in aanmerking komen voor een financiële tussenkomst voor eventueel geleden schade. “Als de vooropgestelde timing wordt gehaald, zouden de slachtoffers in de herfst hun geld al moeten hebben”, aldus Vanderjeugd. Door de zesde staatshervorming zijn de gewesten sinds 1 juli 2014 bevoegd voor de behandeling en opvolging van de wet ‘betreffende het herstel van zekere schade veroorzaakt aan private goederen door natuurrampen’. Nog geen maand later werd Vlaanderen reeds geconfronteerd met een driedaagse van extreem zware regenval. Tientallen Vlaamse steden en gemeenten vroegen in naam van hun inwoners via de gouverneur om te kunnen vallen onder de wet betreffende natuurrampen. West-Vlaanderen het zwaarst getroffen Het KMI (Koninklijk Meteorologisch Instituut) formuleerde op basis van de wettelijk bepaalde criteria en de analyse van pluviometers en radargegevens, dat er voor 33 Vlaamse gemeenten inderdaad sprake was van natuurverschijnselen met een uitzonderlijk karakter. Met 17 van de 33 gemeenten op de lijst is de provincie West-Vlaanderen veruit het zwaarst getroffen. De inwoners van volgende gemeenten komen dan ook in aanmerking voor tussenkomsten van het rampenfonds: – Limburg: Bocholt, Hechtel-Eksel, Houthalen-Helchteren, Lummen, Maaseik, Neerpelt, Peer en Tessenderlo – Vlaams-Brabant: Diest, Glabbeek, Hoegaarden, Kortenberg, Lubbeek, Tielt-Winge en Tienen – Oost-Vlaanderen:Aalter – West-Vlaanderen:Ardooie, Brugge, Hooglede, Ieper, Ingelmunster, Izegem, Knokke-Heist, Langemark-Poelkapelle, Ledegem, Lichtervelde, Meulebeke, Moorslede, Pittem, Roeselare, Tielt, Wingene en Zonnebeke. Centen volgen in oktober Francesco Vanderjeugd vroeg de minister-president ook naar een concrete timing qua terugbetaling. In de loop van februari zal het dossier op het kernkabinet van de Vlaamse Regering besproken worden, waarna het erkenningsbesluit gepubliceerd zal worden in het Belgisch Staatsblad in maart 2015. Vanaf de publicatie heeft elke inwoner van die gemeente drie maanden de tijd om zijn/haar schadedossier in te dienen. De tussenkomsten zelf zouden wellicht verleend worden vanaf oktober 2015 en worden geraamd op 1,1 miljoen euro. “Dit dossier is de eerste test voor de Vlaamse Regering, nadat ze bevoegd is geworden voor het Rampenfonds. Als de vooropgestelde timing wordt gehaald, zou dit alvast een hoopgevend signaal zijn voor slachtoffers van natuurrampen om in de toekomst sneller hun schadevergoeding te krijgen”, aldus Vanderjeugd. “Ik reken op de minister-president om die ambitie waar te maken.” Over de zware pinksterstorm van 2014, die plaats had vóór de inwerkingtreding van de zesde staatshervorming en dus in onderzoek is op federale niveau, is nog geen informatie beschikbaar.

Krakelingen en Tonnekensbrand 22.2.2015 Geraardsbergen

0
krakelingenKrakelingen & Tonnekensbrand 22.2.2015 Geraardsbergen. Eén dag feest, een heel jaar voorbereidingen. Eind januari verschijnen de grote aankondigingsborden op de invalswegen naar Geraardsbergen, de vlaggen in de hoofdstraten, de krakelingen in de versierde etalages… Het moment waarop de vrijwilligers van het Krakelingencomité steevast aangesproken worden met: – Jullie zullen zeker stilaan weer aan het Krakelingenfeest gaan beginnen? Niets daarvan! Het Krakelingencomité is al met de voorbereiding van de hoogdag van 22 februari 2015 bezig sedert … maart 2014! De laatste krakeling van 2014 is nog maar net geworpen, de laatste gensters van de Tonnekensbrand zijn nog aan het smeulen of het Comité haalt op een evaluatievergadering notities, foto- en filmmateriaal boven om de voorbije editie grondig te bespreken en te onderzoeken hoe het volgend jaar nóg beter kan! Draaiboek Aangezien de historisch-volkskundige stoet sedert de vernieuwing van het Comité in 1992 elk jaar een gedeeltelijke facelift krijgt, komen bij de eerste vergadering in maart – soms zelfs al vroeger! – ook al de eerste suggesties voor een nieuw thema boven. Ieder comitélid kan voorstellen formuleren en meteen rijst de vraag hoe je het thema in een voortschrijdende stoet kan verwerken. Tegelijk start ook het historisch en volkskundig onderzoek rond de voorgestelde thema’s. Binnen het comité werden al twee boeken over het feest uitgegeven: Krakelingen en Tonnekensbrand in Geraardsbergen. Een eeuwenoud verhaal (1994) en Erfgoed van de Mensheid in Geraardsbergen. Krakelingen en Tonnekensbrand (2012). Daarnaast zijn er nog de talloze publicaties over het Geraardsbergs erfgoed en de geschiedenis (de tijdschriften Gerardimontium en Het Land van Aalst en de talloze monografieën) waaruit de comitéleden díe gegevens distilleren die de regisseurs kunnen inspireren en die bij de keuze van de kostumering en bij de realisatie van accessoires door de Technische Dienst van belang kunnen zijn. In principe moet dit documentatiewerk vóór de zomer afgerond zijn: na enkele vergaderingen in april en mei hakt het Comité ten laatste in juni de knoop door over het algemeen concept van de stoet. Uit de verzamelde documentatie kiest men de feiten of situaties die in de nieuwe stoet zullen uitgebeeld worden. Daarop wordt het wetenschappelijk onderzoek verfijnd in functie van de eerste regievoorstellen. De volgende maanden is er voortdurend overleg om een goed evenwicht te vinden tussen de historisch-volkskundige realiteit en de creativiteit die een dergelijke stoet aantrekkelijk moet maken. Alles verloopt volgens een draaiboek dat op twee decennia ervaring gebaseerd is. Technisch Tegen september is de regie in grote lijnen klaar en krijgt de Technische Dienst de ontwerpen voor de nodige wagens en/of accessoires: oude foto’s of kopieën van archiefdocumenten, schetsen … en (alweer) veel overleg over wat technisch mogelijk is en wat historisch juist is! Kort daarop start de administratie met de uitnodigingen naar scholen en verenigingen. De “dragende” rollen zijn dan al toegewezen aan zorgvuldig geselecteerde acteurs en actrices maar de jongste jaren kan het comité daarnaast een beroep doen op een duizendtal (!) enthousiaste figuranten. Kostuums Wie wil deelnemen, moet een matentabel invullen want kort na Nieuwjaar trekt het Comité naar een gespecialiseerd huis voor verhuur van historische kledij: de jongste jaren gaat het over een duizendtal kostuums, eventueel met accessoires (wapen, handschoenen, handtas …) aangevuld! Elk krijgt een afzonderlijk etiket met de naam van de figurant voor wie het bestemd is. Twee dagen vóór het feest hangen vrijwilligers en stadspersoneel al deze kostuums netjes op nummer, zodat op Krakelingendag elke figurant snel kan bediend worden. Intussen is – nog altijd in januari – de hele stoet ook doorgenomen door de verantwoordelijke voor grime en pruiken: van elke deelnemer moet zij vooraf weten of en hoe hij/zij moet geschminkt worden, of hij/zij een pruik moet dragen (zo ja, welk type, welke kleur), of er een hoofddeksel voorzien is… En dan hebben we het nog niet gehad over de geluidsregie, de affiche, de folders, de teksten voor de commentatoren, de persteksten, de repetities… … maar de UNESCO-erkenning blijft het hele Comité motiveren! Louis & Anne-Marie De Cock-Vanden Herrewegen

Juridische bom onder crematorium Aalst ?

0
raldes siesegemKomt het crematorium er wel of niet in Aalst, dat is de vraag die velen zich stellen. Volgens VZW Red de Erpe- en Siesegemkouter VZW Raldes ligt er een juridische bom onder de Siesegem en wordt het vel van de beer hier echter al verkocht vóór hij geschoten is. Leden van de actiegroep zeggen dat een crematorium niet meer nodig is, nu er ook ééntje in Sint-Niklaas is. In ieder geval VZW Raldes is een harde tante en geen katje om zonder handschoenen aan te pakken als het gaat om de natuur. Dat weten ze op de Affligemdreef (jumping) ondertussen ook al. VZW Red de Erpe- en Siesegemkouter VZW Raldes laat weten in een persmededeling: JURIDISCHE BOM ONDER DE SIESEGEM? De laatste dagen stroomt het nieuws over de Siesegemkouter binnen: de Intercommunale Westlede heeft zijn bouw- en milieuvergunning voor het crematorium Aalst binnen!, bouwhandel Schelfhout mag zich vestigen op haar vroeger aangekochte gronden op de Siesegemkouter!, het onteigeningsplan voor het bedrijventerrein is uitgewerkt!,…. . Het vel van de beer wordt hier echter al verkocht vóór hij geschoten is. Het Aalsterse stadsbestuur en de bouwheer van het crematorium nemen hun wensen echter voor werkelijkheid, en het hoerageroep is op zijn zachtst gezegd voorbarig. Deze dossiers zijn immers gebouwd op juridisch drijfzand, vertonen zo’n ernstige juridische gebreken, en zijn dus zeker nog niet definitief goedgekeurd. Er lopen nog meerdere procedures tegen de ingediende projecten en vergunningen. Vooreerst heeft de Raad van State zich nog niet uitgesproken over de procedures die door de VZW Red de Erpe- en Siesegemkouter, de VZW Raldes, de gemeente Erpe-Mere en enkele omwonenden en/of eigenaars tegen de wijziging van het GRUP-Aalst zijn ingediend; hierin wordt de wettelijkheid van dit GRUP aangevochten ondermeer omwille van het ontbreken van een wettelijk verplicht plan-MER-onderzoek. Het verbaast ons dat de betrokken overheden niet wachten op de uitspraak van de Raad van State in deze, en al vergunningen verlenen. Naast de ‘GRUP-problematiek’ zijn er nog meerdere obstakels voor de wettelijkheid van de bouwvergunning voor het crematorium: zo is er o.m. nog geen vergund inrichtingsplan (met oa. de wegeninfrastructuur op het bedrijventerrein), wat verplicht is om een wettelijke bouwvergunning te kunnen verlenen. Maar geen probleem, in dit project is de wet schijnbaar van ondergeschikt belang. Men mag van een overheid verwachten dat zij meer eerbied heeft voor de gerechtelijke instellingen, en haar eigen wetten niet probeert te omzeilen. Bovendien creëert men met de bouw van een crematorium in Aalst een economisch onverantwoorde overcapaciteit. Door de bouw van het crematorium in Sint-Niklaas is er immers voldoende crematiecapaciteit in Oost-Vlaanderen. In een goed geleid bedrijf zou men om een eventuele stijging van de behoeften in de toekomst op te vangen, de bestaande installaties optimaliseren, maar zeker geen overbodige installaties bouwen. In een intercommunale gelden deze economische wetmatigheden schijnbaar niet; verliezen zullen wel betaald worden door de belastingbetaler. De VZW Red de Erpe- en Siesegemkouter en de VZW Raldes bekijken met hun advocaten momenteel de mogelijkheden voor verdere beroepsprocedures tegen deze bouw- en milieuvergunning voor het crematorium. Wat het juridisch dossier “Schelfhout “ betreft is het nog erger. Volgens het GRUP mag dit bedrijf zich niet vestigen op het bedrijventerrein Siesegem omdat de activiteiten van Schelfhout strijdig zijn met de stedenbouwkundige voorschriften voor dit bedrijventerrein. Al in 2003 heeft het bedrijf Schelfhout hiertegen beroep aangetekend bij de Raad van State, maar telkens werd haar bezwaar verworpen (uitspraken van de Raad van State van 24/02/2005, 12/02/2009). In 2012 heeft ook de Bestendige Deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen zich om dezelfde reden verzet tegen de vestiging van Schelfhout op het bedrijventerrein. Schelfhout heeft dit ook aangevochten zowel bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen (RVVB) als bij Raad van State (cassatieberoep tegen arrest RVVB), maar werd ook hierbij telkens in het ongelijk gesteld. Maar toch dient Schelfhout opnieuw een bouw- en milieuvergunningsaanvraag in voor een herlocalisatie op de Siesegem. De VZW Red de Erpe- en Siesegemkouter, de VZW Raldes en sommige grondeigenaars hebben dan ook bezwaar ingediend tegen deze vergunningsaanvragen van Schelfhout. Na de voorgaande arresten zou het onbegrijpelijk zijn voor een rechtsstaat dat de ingediende bouw- en milieuvergunning voor dit bedrijf zouden goedgekeurd worden, en we begrijpen ook niet dat de stad Aalst deze herlocalisatie op de Siesegem zou steunen. Wij vinden het ook geen voorbeeld van goed bestuur van de bedrijfsleiding van de betrokken firma, en ook zeer spijtig voor de werknemers van deze vestiging, dat Schelfhout in de meer dan 10 jaren dat ze op de hoogte is van de onmogelijkheid op de Siesegemkouter te blijven, nog geen andere vestigingsplaats buiten de Siesegem heeft verworven. Wat het ingediend onteigeningsplan voor het bedrijventerrein betreft, vertoont de argumentatie hierbij ook meerdere juridische hiaten, die bij eventuele goedkeuring in eerste fase, zeker ook zullen leiden tot juridische acties van onzentwege. Alhoewel het AGSA (Autonoom Gemeentebedrijf Stadsontwikkeling Aalst) dat het bedrijventerrein op de Siesegem uitbaat, tot nu toe weinig actief is geweest in de onteigeningen op het bedrijventerrein, is er ondertussen een kaper op de kust. Een privébedrijf zou al een optie hebben op een groot deel van de gronden. Waarom laat de stad en het AGSA dit toe? Zijn we terug toe aan de grondspeculaties van weleer? Tot welke juridische oorlog of extreme financiële tegemoetkomingen gaat dit leiden? Samengevat kan men stellen dat het ganse dossier zodanig zwak onderbouwd is, dat het bijna onmogelijk is dat het de juridische toets kan doorstaan. Dit alles en nog veel meer getuigt zeker niet van goed en doordacht bestuur. Van een overheid kan men verwachten dat ze zorgvuldig de juridische consequenties van haar projecten inschat; de manier waarop men in dit Siesegemdossier bepaalde juridische obstakels probeert te omzeilen spreekt dat echter tegen. Verder kan men zich afvragen in hoever het Aalsterse College van Burgemeester en Schepenen onafhankelijk kan oordelen in bepaalde aspecten van dit dossier. Wij denken hierbij bvb aan een Aalsterse schepen die zowel zetelt in de Raad van Bestuur van het AGSA als in de Raad van Bestuur van het crematorium, en als beheerder van het crematorium een kostenloos recht van doorgang voor Schelfhout via de terreinen van het crematorium mee goedkeurt. Wij van onze kant zullen met een nog grotere inzet en met alle wettelijke middelen blijven strijden om de volledige Siesegemkouter als open ruimte te behouden. Zoals het Architectenbureau Secchi&Vigano stelde: ‘dit uniek en waardevol landschap is niet de beste plaats om een bedrijventerrein te verwezenlijken’. Wij blijven hopen met de omwonenden en al diegenen die een goede leefomgeving genegen zijn, dat de beleidsmensen dat uiteindelijk ook zullen inzien, en stoppen met hun megalomane plannen rond de Siesegemkouter in deze tijden van besparingen. VZW Red de Erpe- en Siesegemkouter VZW Raldes

Eerste CNG tankstation in Aalst is een feit

0
gastankDe opening van een eerste CNG tankstation in Aalst is vandaag een feit. Afvalintercommunale ILvA ging een samenwerking aan met Electrabel om voor deze primeur te zorgen. Milieuschepen Iwein De Koninck, mede-trekker van de campagne “Aalst-aan-zee”, is zeer opgetogen over deze realisatie. “Deze actie kadert volledig in onze ambitie om de CO2 uitstoot in Aalst te gaan beperken. Als directielid van ILVA heb ik dan ook deze beslissing mee aangemoedigd en doorgeduwd binnen de Raad van Bestuur.“ ILVA is een voorloper in deze, en het is de bedoeling om op termijn alle vrachtwagens en vuilniswagens van de intercommunale op aardgas te laten rijden. Dit is veel minder vervuilend voor het milieu en heeft bijgevolg een belangrijke meerwaarde in het streven naar een ‘duurzamer Aalst’. Dit CNG tankstation staat ook open voor andere wagens. “We hopen daarmee ook individuele Aalstenaars over de streep te trekken om een wagen op aardgas te overwegen”. Het is de bedoeling om op termijn te streven naar zoveel mogelijk auto’s die rijden op het veel minder vervuilende aardgas. Ook bij de stad Aalst zijn we hiermee bezig en werd er gestart met een scan van het eigen wagenpark. Het nieuwe tankstation werd geopend op dinsdagvoormiddag 20 januari 2015 om 11.00u op de Industrielaan te Aalst.