Veiligheid tijdens Aalst Carnaval 2015

aalst carnavalHet is bijna Aalst carnaval, daarom even deze richtlijnen betreft de veiligheid tijdens Carnaval 2015. Bij een groot evenement zoals Carnaval wil de stad ervoor zorgen dat de feestganger zich kan amuseren op een zo veilig mogelijke manier. Het carnavalsfeest houdt immers een aantal niet te onderschatten risico’s in: koude weersomstandigheden, het dragen van brandbare kledij, een slechte bereikbaarheid van het stadscentrum voor de hulpdiensten, traditioneel verhoogd alcoholgebruik, een grote volkstoeloop… Het spreekt dus voor zich dat naar aanleiding van Carnaval 2015 opnieuw een aantal veiligheidsmaatregelen getroffen worden. Cameratoezicht Het camerasysteem in de binnenstad wordt ook dit jaar gebruikt voor de veiligheid tijdens Carnaval. De bewakingscamera’s bieden een overzicht op de volledige feestzone en zo kunnen de hulpdiensten sneller optreden bij een mogelijk incident. Generatoren Het bij zich hebben van stroomgeneratoren is verboden voor de hele carnavalsperiode binnen de feestzone. (= alle straten binnen de Wallenring, de Wallenring inbegrepen, het Statieplein en alle daarop uitgevende straten, de carnavalswerkhallen en de foorpleinen op parking Keizershallen, Esplanadeplein, Werfplein) Dit verbod is niet van toepassing voor officieel ingeschreven groepen tijdens de stoeten. Zij mogen in het bezit zijn van een stroomgenerator met verbrandingsmotor, maar enkel met diesel als brandstof. Tijdens de zondagsstoet wordt het bijvullen van diesel voor hen toegelaten ter hoogte van het Vredeplein. Een permanentie van 2 brandweermannen met mobiele brandblusser is voorzien. Uitgangsvoertuigen Elke ‘pompier’ of ander uitgangsvoertuig moet over de nodige vergunningen beschikken. Alle nodige boorddocumenten moeten aanwezig zijn en de voertuigen moeten voldoen aan alle wettelijke technische vereisten. Het maximum aantal personen in de wagens moet bovendien overeenkomen met wat op het gelijkvormigheidsattest vermeld staat. Megakarren Op de invalswegen naar de Grote Markt, de Hopmarkt en het Vredeplein worden bewaakte versperringen opgesteld om de megakarren te weren. Onder megakarren worden constructies verstaan die groter zijn dan 1,5 meter lang of breed en 1 meter hoog. Op overbevolkte plaatsen belemmeren ze immers de doorgang van de hulpdiensten. Bovendien vormen ze een extra gevaar bij evacuaties of panieksituaties. De stad wenst zeker niet de befaamde creativiteit van de Aalstenaar in de kiem te smoren, maar wil er wel voor zorgen dat alles zo veilig mogelijk verloopt. Daarom kan de stad niet anders dan haar verantwoordelijkheid hierin opnemen. Popverbranding Voor de Popverbranding wordt de Grote Markt gecompartimenteerd in verschillende zones met veiligheidsgangen. Dat is nodig want tijdens de Popverbranding bevinden zich traditioneel een 10.000-tal personen op een erg kleine oppervlakte, wat de nodige risico’s met zich meebrengt. Het opsplitsen van de mensenmassa heeft veel voordelen. Wanneer een incident uitbreekt zijn de gevolgen hiervan beperkt tot één zone. Bovendien kunnen de hulpverleners via de veiligheidsgangen ook vlotter eventuele incidentplaatsen bereiken. Verantwoordelijken van de hulpdiensten houden nauwlettend in het oog dat er niet te veel volk op de Grote Markt toestroomt. Wanneer de Grote Markt vol staat, wordt ze afgesloten voor verdere publieksinstroom. Dit om de veiligheid te garanderen. Carnavalisten die te laat naar de Grote Markt afzakken en om die reden de Popverbranding niet meer live kunnen meemaken, krijgen de kans om die te bekijken via een groot scherm op het Vredeplein. Vuurhaarden Het spreekt voor zich dat in het kader van de veiligheid het stoken van vuurtjes niet toegelaten is. Dit zorgt immers voor immense veiligheidsrisico’s. Kat- en muisspelletjes waarbij de hulpdiensten steeds moeten terugkomen voor kleine brandjes leggen een zware hypotheek op de normale hulpverlening die de Brandweer ook moet verzorgen tijdens de carnavalsperiode. Wanneer je als feestvierder ziet dat er toch vuurtjes gestookt worden, vraagt de stad je vriendelijk om dit zo snel mogelijk te melden via het nummer 112. EHBO-hulpposten Het Rode Kruis bemant gedurende de carnavalsperiode een eerstehulppost. Je kan voor de eerste zorgen dag en nacht terecht in de EHBO-post op de achterkoer van het stadhuis. Alcohol Naast de preventieve acties in de aanloop naar Carnaval 2015 zullen ook de zogenaamde ‘whisky-ploegen’ van de Lokale Politie opnieuw op pad gaan om controle uit te voeren op het alcoholverbruik bij minderjarigen. Ook tijdens Carnaval wordt een sensibiliserende campagne gevoerd met jongeren tussen 12 en 18 jaar als doelgroep. Verkoop alcohol Er gelden strikte regels voor de verkoop van alcoholische dranken tijdens de carnavalsdriedaagse. Zo mag er op heel het Aalsters grondgebied geen alcohol verkocht worden in drankautomaten. Particulieren of verenigingen mogen geen drankstandjes opstellen op hun oprit of in hun portaal. Het verbod geldt vanaf zaterdag 14 februari 2015 om middernacht tot en met woensdag 18 februari 2015 om 12 uur. De foorstielen die eetwaren als hoofdproduct verkopen mogen enkel drank verkopen in combinatie met eten met uitzondering van sterke dranken. De verkoop van dranken mag nooit apart gebeuren en mag zeker niet de hoofdactiviteit worden. Aan minderjarigen beneden de 16 jaar mag in geen geval alcohol verkocht worden, ook niet in combinatie met eten. De stielen met een uitbating van een horecazaak mogen enkel dranken binnen hun uitbating verkopen, dus zonder bediening buiten. Worden deze bepalingen niet nageleefd, dan kan de burgemeester deze stiel sluiten. Eventuele kosten hiervoor worden gedragen door de foornijveraars zelf. Gecoördineerde aanpak Naast de grote inzet van vele verschillende diensten die tijdens de carnavalsperiode alles in goede banen leiden op het terrein, zal opnieuw een commandopost geïnstalleerd worden. Deze commandopost zal zich bevinden in de gebouwen van de Lokale Politie. Hierin zetelen verantwoordelijken van alle hulpverleningsdiensten die in onderling overleg met elkaar probleemsituaties zo snel mogelijk opvangen. Kort op de bal spelen en overleg met andere disciplines en verantwoordelijken verzekeren immers een efficiënt optreden bij een incident. Bijzonder nood- en interventieplan Zoals de wet voorschrijft heeft de stad ook dit jaar een ‘bijzonder nood- en interventieplan’ opgemaakt. Dit document bevat een overzicht van alle genomen veiligheidsmaatregelen en wordt ter goedkeuring aan de gouverneur voorgelegd.

Natuurramp 2014, 33 Vlaamse gemeenten erkend

0
hagelstorm33 Vlaamse gemeenten erkend als slachtoffer van natuurramp in juli 2014. Franesco Vanderjeugd dringt aan op snelle afhandeling en uitbetaling schadedossiers Midden vorige zomer (van 27 tot 29 juli 2014) werd Vlaanderen getroffen door zware regenval. Zowat 50 Vlaamse steden en gemeenten dienden een aanvraag tot erkenning van noodweer in. Uit het antwoord van Vlaams minister-president Bourgeois op een schriftelijke vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Francesco Vanderjeugd blijkt nu dat de inwoners uit 33 Vlaamse gemeenten in aanmerking komen voor een financiële tussenkomst voor eventueel geleden schade. “Als de vooropgestelde timing wordt gehaald, zouden de slachtoffers in de herfst hun geld al moeten hebben”, aldus Vanderjeugd. Door de zesde staatshervorming zijn de gewesten sinds 1 juli 2014 bevoegd voor de behandeling en opvolging van de wet ‘betreffende het herstel van zekere schade veroorzaakt aan private goederen door natuurrampen’. Nog geen maand later werd Vlaanderen reeds geconfronteerd met een driedaagse van extreem zware regenval. Tientallen Vlaamse steden en gemeenten vroegen in naam van hun inwoners via de gouverneur om te kunnen vallen onder de wet betreffende natuurrampen. West-Vlaanderen het zwaarst getroffen Het KMI (Koninklijk Meteorologisch Instituut) formuleerde op basis van de wettelijk bepaalde criteria en de analyse van pluviometers en radargegevens, dat er voor 33 Vlaamse gemeenten inderdaad sprake was van natuurverschijnselen met een uitzonderlijk karakter. Met 17 van de 33 gemeenten op de lijst is de provincie West-Vlaanderen veruit het zwaarst getroffen. De inwoners van volgende gemeenten komen dan ook in aanmerking voor tussenkomsten van het rampenfonds: – Limburg: Bocholt, Hechtel-Eksel, Houthalen-Helchteren, Lummen, Maaseik, Neerpelt, Peer en Tessenderlo – Vlaams-Brabant: Diest, Glabbeek, Hoegaarden, Kortenberg, Lubbeek, Tielt-Winge en Tienen – Oost-Vlaanderen:Aalter – West-Vlaanderen:Ardooie, Brugge, Hooglede, Ieper, Ingelmunster, Izegem, Knokke-Heist, Langemark-Poelkapelle, Ledegem, Lichtervelde, Meulebeke, Moorslede, Pittem, Roeselare, Tielt, Wingene en Zonnebeke. Centen volgen in oktober Francesco Vanderjeugd vroeg de minister-president ook naar een concrete timing qua terugbetaling. In de loop van februari zal het dossier op het kernkabinet van de Vlaamse Regering besproken worden, waarna het erkenningsbesluit gepubliceerd zal worden in het Belgisch Staatsblad in maart 2015. Vanaf de publicatie heeft elke inwoner van die gemeente drie maanden de tijd om zijn/haar schadedossier in te dienen. De tussenkomsten zelf zouden wellicht verleend worden vanaf oktober 2015 en worden geraamd op 1,1 miljoen euro. “Dit dossier is de eerste test voor de Vlaamse Regering, nadat ze bevoegd is geworden voor het Rampenfonds. Als de vooropgestelde timing wordt gehaald, zou dit alvast een hoopgevend signaal zijn voor slachtoffers van natuurrampen om in de toekomst sneller hun schadevergoeding te krijgen”, aldus Vanderjeugd. “Ik reken op de minister-president om die ambitie waar te maken.” Over de zware pinksterstorm van 2014, die plaats had vóór de inwerkingtreding van de zesde staatshervorming en dus in onderzoek is op federale niveau, is nog geen informatie beschikbaar.

Krakelingen en Tonnekensbrand 22.2.2015 Geraardsbergen

0
krakelingenKrakelingen & Tonnekensbrand 22.2.2015 Geraardsbergen. Eén dag feest, een heel jaar voorbereidingen. Eind januari verschijnen de grote aankondigingsborden op de invalswegen naar Geraardsbergen, de vlaggen in de hoofdstraten, de krakelingen in de versierde etalages… Het moment waarop de vrijwilligers van het Krakelingencomité steevast aangesproken worden met: – Jullie zullen zeker stilaan weer aan het Krakelingenfeest gaan beginnen? Niets daarvan! Het Krakelingencomité is al met de voorbereiding van de hoogdag van 22 februari 2015 bezig sedert … maart 2014! De laatste krakeling van 2014 is nog maar net geworpen, de laatste gensters van de Tonnekensbrand zijn nog aan het smeulen of het Comité haalt op een evaluatievergadering notities, foto- en filmmateriaal boven om de voorbije editie grondig te bespreken en te onderzoeken hoe het volgend jaar nóg beter kan! Draaiboek Aangezien de historisch-volkskundige stoet sedert de vernieuwing van het Comité in 1992 elk jaar een gedeeltelijke facelift krijgt, komen bij de eerste vergadering in maart – soms zelfs al vroeger! – ook al de eerste suggesties voor een nieuw thema boven. Ieder comitélid kan voorstellen formuleren en meteen rijst de vraag hoe je het thema in een voortschrijdende stoet kan verwerken. Tegelijk start ook het historisch en volkskundig onderzoek rond de voorgestelde thema’s. Binnen het comité werden al twee boeken over het feest uitgegeven: Krakelingen en Tonnekensbrand in Geraardsbergen. Een eeuwenoud verhaal (1994) en Erfgoed van de Mensheid in Geraardsbergen. Krakelingen en Tonnekensbrand (2012). Daarnaast zijn er nog de talloze publicaties over het Geraardsbergs erfgoed en de geschiedenis (de tijdschriften Gerardimontium en Het Land van Aalst en de talloze monografieën) waaruit de comitéleden díe gegevens distilleren die de regisseurs kunnen inspireren en die bij de keuze van de kostumering en bij de realisatie van accessoires door de Technische Dienst van belang kunnen zijn. In principe moet dit documentatiewerk vóór de zomer afgerond zijn: na enkele vergaderingen in april en mei hakt het Comité ten laatste in juni de knoop door over het algemeen concept van de stoet. Uit de verzamelde documentatie kiest men de feiten of situaties die in de nieuwe stoet zullen uitgebeeld worden. Daarop wordt het wetenschappelijk onderzoek verfijnd in functie van de eerste regievoorstellen. De volgende maanden is er voortdurend overleg om een goed evenwicht te vinden tussen de historisch-volkskundige realiteit en de creativiteit die een dergelijke stoet aantrekkelijk moet maken. Alles verloopt volgens een draaiboek dat op twee decennia ervaring gebaseerd is. Technisch Tegen september is de regie in grote lijnen klaar en krijgt de Technische Dienst de ontwerpen voor de nodige wagens en/of accessoires: oude foto’s of kopieën van archiefdocumenten, schetsen … en (alweer) veel overleg over wat technisch mogelijk is en wat historisch juist is! Kort daarop start de administratie met de uitnodigingen naar scholen en verenigingen. De “dragende” rollen zijn dan al toegewezen aan zorgvuldig geselecteerde acteurs en actrices maar de jongste jaren kan het comité daarnaast een beroep doen op een duizendtal (!) enthousiaste figuranten. Kostuums Wie wil deelnemen, moet een matentabel invullen want kort na Nieuwjaar trekt het Comité naar een gespecialiseerd huis voor verhuur van historische kledij: de jongste jaren gaat het over een duizendtal kostuums, eventueel met accessoires (wapen, handschoenen, handtas …) aangevuld! Elk krijgt een afzonderlijk etiket met de naam van de figurant voor wie het bestemd is. Twee dagen vóór het feest hangen vrijwilligers en stadspersoneel al deze kostuums netjes op nummer, zodat op Krakelingendag elke figurant snel kan bediend worden. Intussen is – nog altijd in januari – de hele stoet ook doorgenomen door de verantwoordelijke voor grime en pruiken: van elke deelnemer moet zij vooraf weten of en hoe hij/zij moet geschminkt worden, of hij/zij een pruik moet dragen (zo ja, welk type, welke kleur), of er een hoofddeksel voorzien is… En dan hebben we het nog niet gehad over de geluidsregie, de affiche, de folders, de teksten voor de commentatoren, de persteksten, de repetities… … maar de UNESCO-erkenning blijft het hele Comité motiveren! Louis & Anne-Marie De Cock-Vanden Herrewegen

Juridische bom onder crematorium Aalst ?

0
raldes siesegemKomt het crematorium er wel of niet in Aalst, dat is de vraag die velen zich stellen. Volgens VZW Red de Erpe- en Siesegemkouter VZW Raldes ligt er een juridische bom onder de Siesegem en wordt het vel van de beer hier echter al verkocht vóór hij geschoten is. Leden van de actiegroep zeggen dat een crematorium niet meer nodig is, nu er ook ééntje in Sint-Niklaas is. In ieder geval VZW Raldes is een harde tante en geen katje om zonder handschoenen aan te pakken als het gaat om de natuur. Dat weten ze op de Affligemdreef (jumping) ondertussen ook al. VZW Red de Erpe- en Siesegemkouter VZW Raldes laat weten in een persmededeling: JURIDISCHE BOM ONDER DE SIESEGEM? De laatste dagen stroomt het nieuws over de Siesegemkouter binnen: de Intercommunale Westlede heeft zijn bouw- en milieuvergunning voor het crematorium Aalst binnen!, bouwhandel Schelfhout mag zich vestigen op haar vroeger aangekochte gronden op de Siesegemkouter!, het onteigeningsplan voor het bedrijventerrein is uitgewerkt!,…. . Het vel van de beer wordt hier echter al verkocht vóór hij geschoten is. Het Aalsterse stadsbestuur en de bouwheer van het crematorium nemen hun wensen echter voor werkelijkheid, en het hoerageroep is op zijn zachtst gezegd voorbarig. Deze dossiers zijn immers gebouwd op juridisch drijfzand, vertonen zo’n ernstige juridische gebreken, en zijn dus zeker nog niet definitief goedgekeurd. Er lopen nog meerdere procedures tegen de ingediende projecten en vergunningen. Vooreerst heeft de Raad van State zich nog niet uitgesproken over de procedures die door de VZW Red de Erpe- en Siesegemkouter, de VZW Raldes, de gemeente Erpe-Mere en enkele omwonenden en/of eigenaars tegen de wijziging van het GRUP-Aalst zijn ingediend; hierin wordt de wettelijkheid van dit GRUP aangevochten ondermeer omwille van het ontbreken van een wettelijk verplicht plan-MER-onderzoek. Het verbaast ons dat de betrokken overheden niet wachten op de uitspraak van de Raad van State in deze, en al vergunningen verlenen. Naast de ‘GRUP-problematiek’ zijn er nog meerdere obstakels voor de wettelijkheid van de bouwvergunning voor het crematorium: zo is er o.m. nog geen vergund inrichtingsplan (met oa. de wegeninfrastructuur op het bedrijventerrein), wat verplicht is om een wettelijke bouwvergunning te kunnen verlenen. Maar geen probleem, in dit project is de wet schijnbaar van ondergeschikt belang. Men mag van een overheid verwachten dat zij meer eerbied heeft voor de gerechtelijke instellingen, en haar eigen wetten niet probeert te omzeilen. Bovendien creëert men met de bouw van een crematorium in Aalst een economisch onverantwoorde overcapaciteit. Door de bouw van het crematorium in Sint-Niklaas is er immers voldoende crematiecapaciteit in Oost-Vlaanderen. In een goed geleid bedrijf zou men om een eventuele stijging van de behoeften in de toekomst op te vangen, de bestaande installaties optimaliseren, maar zeker geen overbodige installaties bouwen. In een intercommunale gelden deze economische wetmatigheden schijnbaar niet; verliezen zullen wel betaald worden door de belastingbetaler. De VZW Red de Erpe- en Siesegemkouter en de VZW Raldes bekijken met hun advocaten momenteel de mogelijkheden voor verdere beroepsprocedures tegen deze bouw- en milieuvergunning voor het crematorium. Wat het juridisch dossier “Schelfhout “ betreft is het nog erger. Volgens het GRUP mag dit bedrijf zich niet vestigen op het bedrijventerrein Siesegem omdat de activiteiten van Schelfhout strijdig zijn met de stedenbouwkundige voorschriften voor dit bedrijventerrein. Al in 2003 heeft het bedrijf Schelfhout hiertegen beroep aangetekend bij de Raad van State, maar telkens werd haar bezwaar verworpen (uitspraken van de Raad van State van 24/02/2005, 12/02/2009). In 2012 heeft ook de Bestendige Deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen zich om dezelfde reden verzet tegen de vestiging van Schelfhout op het bedrijventerrein. Schelfhout heeft dit ook aangevochten zowel bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen (RVVB) als bij Raad van State (cassatieberoep tegen arrest RVVB), maar werd ook hierbij telkens in het ongelijk gesteld. Maar toch dient Schelfhout opnieuw een bouw- en milieuvergunningsaanvraag in voor een herlocalisatie op de Siesegem. De VZW Red de Erpe- en Siesegemkouter, de VZW Raldes en sommige grondeigenaars hebben dan ook bezwaar ingediend tegen deze vergunningsaanvragen van Schelfhout. Na de voorgaande arresten zou het onbegrijpelijk zijn voor een rechtsstaat dat de ingediende bouw- en milieuvergunning voor dit bedrijf zouden goedgekeurd worden, en we begrijpen ook niet dat de stad Aalst deze herlocalisatie op de Siesegem zou steunen. Wij vinden het ook geen voorbeeld van goed bestuur van de bedrijfsleiding van de betrokken firma, en ook zeer spijtig voor de werknemers van deze vestiging, dat Schelfhout in de meer dan 10 jaren dat ze op de hoogte is van de onmogelijkheid op de Siesegemkouter te blijven, nog geen andere vestigingsplaats buiten de Siesegem heeft verworven. Wat het ingediend onteigeningsplan voor het bedrijventerrein betreft, vertoont de argumentatie hierbij ook meerdere juridische hiaten, die bij eventuele goedkeuring in eerste fase, zeker ook zullen leiden tot juridische acties van onzentwege. Alhoewel het AGSA (Autonoom Gemeentebedrijf Stadsontwikkeling Aalst) dat het bedrijventerrein op de Siesegem uitbaat, tot nu toe weinig actief is geweest in de onteigeningen op het bedrijventerrein, is er ondertussen een kaper op de kust. Een privébedrijf zou al een optie hebben op een groot deel van de gronden. Waarom laat de stad en het AGSA dit toe? Zijn we terug toe aan de grondspeculaties van weleer? Tot welke juridische oorlog of extreme financiële tegemoetkomingen gaat dit leiden? Samengevat kan men stellen dat het ganse dossier zodanig zwak onderbouwd is, dat het bijna onmogelijk is dat het de juridische toets kan doorstaan. Dit alles en nog veel meer getuigt zeker niet van goed en doordacht bestuur. Van een overheid kan men verwachten dat ze zorgvuldig de juridische consequenties van haar projecten inschat; de manier waarop men in dit Siesegemdossier bepaalde juridische obstakels probeert te omzeilen spreekt dat echter tegen. Verder kan men zich afvragen in hoever het Aalsterse College van Burgemeester en Schepenen onafhankelijk kan oordelen in bepaalde aspecten van dit dossier. Wij denken hierbij bvb aan een Aalsterse schepen die zowel zetelt in de Raad van Bestuur van het AGSA als in de Raad van Bestuur van het crematorium, en als beheerder van het crematorium een kostenloos recht van doorgang voor Schelfhout via de terreinen van het crematorium mee goedkeurt. Wij van onze kant zullen met een nog grotere inzet en met alle wettelijke middelen blijven strijden om de volledige Siesegemkouter als open ruimte te behouden. Zoals het Architectenbureau Secchi&Vigano stelde: ‘dit uniek en waardevol landschap is niet de beste plaats om een bedrijventerrein te verwezenlijken’. Wij blijven hopen met de omwonenden en al diegenen die een goede leefomgeving genegen zijn, dat de beleidsmensen dat uiteindelijk ook zullen inzien, en stoppen met hun megalomane plannen rond de Siesegemkouter in deze tijden van besparingen. VZW Red de Erpe- en Siesegemkouter VZW Raldes

Eerste CNG tankstation in Aalst is een feit

0
gastankDe opening van een eerste CNG tankstation in Aalst is vandaag een feit. Afvalintercommunale ILvA ging een samenwerking aan met Electrabel om voor deze primeur te zorgen. Milieuschepen Iwein De Koninck, mede-trekker van de campagne “Aalst-aan-zee”, is zeer opgetogen over deze realisatie. “Deze actie kadert volledig in onze ambitie om de CO2 uitstoot in Aalst te gaan beperken. Als directielid van ILVA heb ik dan ook deze beslissing mee aangemoedigd en doorgeduwd binnen de Raad van Bestuur.“ ILVA is een voorloper in deze, en het is de bedoeling om op termijn alle vrachtwagens en vuilniswagens van de intercommunale op aardgas te laten rijden. Dit is veel minder vervuilend voor het milieu en heeft bijgevolg een belangrijke meerwaarde in het streven naar een ‘duurzamer Aalst’. Dit CNG tankstation staat ook open voor andere wagens. “We hopen daarmee ook individuele Aalstenaars over de streep te trekken om een wagen op aardgas te overwegen”. Het is de bedoeling om op termijn te streven naar zoveel mogelijk auto’s die rijden op het veel minder vervuilende aardgas. Ook bij de stad Aalst zijn we hiermee bezig en werd er gestart met een scan van het eigen wagenpark. Het nieuwe tankstation werd geopend op dinsdagvoormiddag 20 januari 2015 om 11.00u op de Industrielaan te Aalst.

Eerste webshop in België met opensource computers

0
computerLinux-service.be bvba opent als eerste in België een webshop met opensource computers. Bijna alle computers worden tegenwoordig aangeboden met enkel commerçiële software (Amerikaanse besturingssystemen) voorgeïnstalleerd. Via deze nieuwe online webshop kunnen klanten nu ook een computer aankopen met het (Europese) opensource besturingssysteem Linux voorgeïnstalleerd. Deze opensource computers zijn het ideale antwoord tegen het toenemende onveiligheidsgevoel bij internetten zoals online bankieren. Virussen en keyloggers hebben geen impact op deze vrije software. De online shop biedt high-end notebooks, desktops en servers met vrije software voorgeïnstalleerd. Veilig en met respect voor Uw privacy surfen op het internet, dit kan met deze Vrije Software Computers, voorgeïnstalleerd met ubuntu, Linux Mint of Debian. Ideaal voor online bankieren. Kwetsbare groepen zoals jongeren, studenten, ouderen maar ook zakenmensen en beleidsmensen zullen de vrije-software voordelen appreciëren bij het computeren en internetten thuis, op het werk , op school en op openbare plaatsen.Wetende dat ze immuun zijn voor loerende gevaren zoals virussen, hackers en andere malafide praktijken. Veiligheid en privacy zijn het hoogste goed voor opensource, daarom schakelen veel landen zoals China en Rusland ook over naar vrije software omdat ze niet meer willen afhankelijk willen zijn van gesloten buitenlandse pc-besturingssystemen. Softwarematig is er keuze tussen de gebruiksvriendelijke ubuntu en familie zoals kubuntu, xubuntu, lubuntu en voor het onderwijs het bekende edubuntu. Er kan ook gekozen worden voor Linux-mint of het stabiele Debian Wheezy. Met opensource Linux is je computer niet langer schrikwekkend moeilijk. Het wordt eensklaps een flexibel stuk gereedschap, aangepast aan je noden en wensen, dat je toelaat om je taken eenvoudiger en sneller uit te voeren. In een wereld waar de technologie voortdurend complexer wordt, staan voor opensource nog steeds de mens en de eenvoud van zijn pc-besturingssysteem centraal.Daarom is overschakelen naar een Opensource Linux besturingssysteem makkelijker dan overschakelen naar de nieuwste commerçiële besturingssystemen. Voor de notebooks is gekozen voor de windows-vrije Intel notebooks met secureboot uitschakelbaar. Lijst van belangrijkste programma’s in standaard installatie, Honderden extra programma’s installeerbaar in Softwarecenter: Libreoffice Kantoorsuite Firefox + Opera + Chromium Webbrowsers Thunderbird mailclient Evolution mail agenda etc… The Gimp fotobewerking Inkscape vector graphics software Scribus Desktop publishing Eid paspoort enabled voor belgische klanten Vlc musicplayer Skype etc…….

sp.a Aalst pleit voor schoolstraten

0
fietsensp.a Aalst pleit voor schoolstraten “Zestig procent van de Vlaamse steden en gemeenten plant verkeersmaatregelen om bewoners op de fiets te krijgen. Vooral ‘schoolstraten’, waar het verboden is om bij het begin en aan het einde van de schooldag met de auto te rijden, zijn in opmars” zegt sp.a ondervoorzitter Joost Van de Voorde. Uit een grootschalige enquête van Fietsberaad Vlaanderen blijkt dat twaalf procent van de steden & gemeenten ‘schoolstraten’ gaat invoeren. Bedoeling is om zo meer ruimte aan de kinderen te geven, en de veiligheid aan de schoolpoort te verhogen. In de buurt van scholen ontstaat vaak verkeerschaos. Ouders zetten hun kinderen af met de auto, leerlingen komen te voet of met de fiets toe en ondertussen moet het gewone verkeer er nog door. Daardoor voelen ouders en kinderen zich vaak onveilig aan de schoolpoort. Volgens een specialist verkeersveiligheid aan de Universiteit Hasselt brengen ‘schoolstraten’ structuur in de chaos aan de schoolpoort wat ouders en leerlingen zou aanmoedigen om te voet of met de fiets naar school te gaan. “Onder andere Gent, Tervuren, Vilvoorde, Zwijndrecht en Wijnegem voerden al ‘schoolstraten’ in. In Gent is dit alleszins een groot succes. De evaluatiecijfers vertellen dat 80% zich veiliger voelt aan de schoolpoort en dat meer dan 30% minder met de auto naar school komt” vertelt sp.a gemeenteraadslid Sam Van de Putte. “Wanneer we deze positieve evaluaties lezen, dan kunnen we enkel ook in Aalst pleiten voor de invoering van ‘schoolstraten’ om onze schoolomgevingen veiliger te maken en meer Aalstenaars aan te zetten om de fiets te gebruiken of te voet naar school te komen. Bovendien past het nog eens perfect binnen het streefdoel van de stad om dit jaar tot ‘fietsstad’ uitgeroepen te worden en kan het perfect tot één van de klimaatdoelstellingen behoren” vindt Sam. “sp.a Aalst zal het fietsbeleid van de andere centrumsteden verder bestuderen om, tijdens het jaar waarin het stadsbestuur de titel van fietsstad 2015 wil binnenhalen, constructieve voorstellen te doen om de verkeersveiligheid in Aalst te verhogen” besluit Van de Voorde.

Vermissing Larissa LAMPENS (24) uit Gent

0
l lampensOpsporingsbericht: vermissing Larissa LAMPENS (24) uit Gent Update 2101/2015: Larissa Lampens, die in de nacht van maandag op dinsdag spoorloos verdween in Gent, is dood teruggevonden. Dat meldt Het Laatste Nieuws. Haar lichaam werd aangetroffen in de buurt van de Nijverheidskaai in Sint-Amandsberg (Gent) langs het water. De politie vraagt, op verzoek van het parket van Oost-Vlaanderen, afdeling Gent, om volgend opsporingsbericht te verspreiden: Politie en parket vragen om uit te kijken naar de 24-jarige Larissa LAMPENS. Ze vertrok gisteravond 19 januari 2015, rond half 12, met de fiets van aan haar woning aan de Sint Jansvest in Gent. Sindsdien werd van haar niets meer vernomen. Larissa is slank en ongeveer 1m65 lang. Ze heeft rosbruine haren en bruine ogen. Haar vrienden noemen haar “Hazel”. Ze droeg een lange katoenen jas met een kap, een blauwe jeansbroek en beige laarzen met veters en kleine hakken. Ze rijdt met een witte Hollandse damesfiets met zwarte fietstassen. Hebt u Larissa of haar fiets nog gezien of weet u waar de vermiste vrouw verblijft, neem dan contact op met de speurders. Tips zijn welkom via het gratis nummer 0800 30300 en via opsporingen@politie.be Volg de opsporingsberichten via Twitter @politie_zoekt en ontvang ook alle feedback. DGJ-DJO/OAR-TP

Schoonste Boerin van Vlaanderen komt uit Geraardsbergen

0
de schoonste boerin De verse Schoonste Boerin van Vlaanderen 2015-2016 is Karen Verplancke uit de buurt van Geraardsbergen Voor een uitzinnig publiek ging deze avond in het forum van Flanders Expo, ter gelegenheid van Agriflanders, de finale verkiezingsavond door van de Schoonste Boerin van Vlaanderen 2015-2016. Bijna 350 mensen aanschouwden een wervelende show met afwisselde defilé’s, optredens en meer serieuze vraagrondes. Karen Verplancke kwam op het einde van de avond als overtuigende winnares uit de bus. Zij kreeg van minister van Landbouw,Joke Schauvliege de eerste felicitaties. Voor de bekendmaking van de Schoonste Boerin zelf, werd eerst nog de publieksprijs uitgereikt. Er hebben in totaal 30.152 personen hun stem uitgebracht op de acht kandidates. Dat is een ongelooflijk en nog niet eerder gezien aantal votes. De publieksprijs werd gewonnen door Mieke Vander Schueren. Zij mag in mei mee naar Turkije voor een professionele fotoshoot dankzij reispartner Omnia Travel. Daarna begon het spannende aftellen naar de Schoonste Boerin zelf. Mieke mocht een tweede lint omhangen want zij kreeg van de jury de derde plaats. Op de tweede plaats eindigde de welbespraakte Elke Huysman. Maar het is Karen Verplancke die zich sinds het einde van de verkiezingsavond de Schoonste Boerin van Vlaanderen 2015-2016 mag noemen. Zij krijgt van de invoerder Cofabel een John Deere tractor voor 1 jaar en mag ook mee naar Turkije. De Schoonste Boerin zal deze week wel te zien en te horen zijn in verschillende media! Het worden drukke dagen bij de winnende boerinnen! www.schoonsteboerin.be

Demonstratie hagen leggen en vlechten in De Averegten

0
hagen vlechtenDemonstratie hagen leggen en vlechten in De Averegten Vlecht – of leghagen zijn cultuurhistorische elementen met een grote natuurwaarde, de techniek is duizenden jaren oud. De Kelten gebruikten deze ondoordringbare heggen van meidoorn, sleedoorn, roos en kamperfoelie om hun vee binnen en de roofdieren buiten hun landerijen te houden. Toen aan het einde van de 19de eeuw de prikkeldraad zijn intrede deed, werden de vlechthagen overbodig en verdwenen. Meteen verdween ook de charme van het kleinschalige boerenlandschap en een belangrijk leefgebied voor vele diersoorten. Rond de weilanden aan de bioboerderij in De Averegten werden in de loop van de afgelopen 20 jaar honderden meters gemengde haag aangeplant, gelegd en gevlochten. De techniek van het leggen en vlechten wordt gedemonstreerd op een meidoornhaag van 5 jaar oud. Het zorgt voor een mooie, gezonde heg. Van onze inheemse planten is vooral meidoorn bijzonder geschikt om heggen te leggen. Maar ook haagbeuk, hazelaar, liguster, sleedoorn, gelderse roos en kornoelje zijn bruikbaar. Doelgroep: volwassenen. Inschrijven voor deze activiteit kan telefonisch 015 24 89 47 of met een mailtje aan averegten@provincieantwerpen.be. Een inschrijving per mail wordt steeds bevestigd. Zaterdag 7 februari, van 09.30 – 12 uur, De Averegten – Heist-op-den-Berg Provinciaal Groendomein De Averegten, Bioboerderij, Langendijk 17, 2220 Heist-op-den-Berg Deelnameprijs: Gratis Website: www.provincieantwerpen.be – Averegten