...
Home Blog Pagina 425

Afhalen van rijbewijs makkelijker maken

0

rijbewijsN-VA wil afhalen van rijbewijs makkelijker maken

N-VA wil eenvoudigere procedures voor wie zijn rijbewijs gaat afhalen. In het parlement drong Kamerlid Daphné Dumery (N-VA) hierop aan bij de minister van Mobiliteit, François Bellot. “Door digitalisering kan de administratie goedkoper afgewikkeld worden en met sneller resultaat voor de nieuwe chauffeurs”, zegt Dumery.

Vandaag is het afhalen van een rijbewijs een heel gedoe. De opmaak alleen al vraagt verbazend veel administratie. Door digitale koppeling van databanken zijn grote efficiëntiewinsten mogelijk.

De huidige procedure verloopt als volgt: de kandidaat legt een examen af en slaagt. Er worden drie documenten afgedrukt: het resultaat van het examen, het betalingsbewijs en het aanvraagformulier. De kandidaat gaat met dit aanvraagformulier naar de gemeente. Op de gemeente neemt een medewerker dit formulier in ontvangst en de kandidaat betaalt de gemeente een bijdrage. De foto op het rijbewijs wordt overgenomen van de digitale identiteitskaart. De gemeentebediende stuurt de gegevens digitaal door naar het externe bedrijf dat de rijbewijzen opmaakt. Na de opmaak bezorgt een koerierdienst de opgemaakte rijbewijzen aan de gemeente. Ongeveer een week later mag de kandidaat het rijbewijs afhalen op de gemeente.

Volgens het Koninklijk Besluit van 23 maart 1998 is het op dit moment uitdrukkelijk aan de gemeenten om de voorlopige en definitieve rijbewijzen af te leveren. “Dit KB wil ik graag gewijzigd zien,” zegt Daphné Dumery. “Vandaag is er al een koppeling tussen de Mercurius-databank en een externe firma die rijbewijzen opmaakt, maar toch moet het rijbewijs nog steeds op de gemeente afgehaald worden. Dit kan ook automatisch door een firma gebeuren en vervolgens via de post of koerierdienst rechtstreeks aan de chauffeur bezorgd worden.”

“De voordelen zijn legio: tijdswinst voor zowel de chauffeur als de gemeente, minder administratie en papier en minder milieubelastende verplaatsingen. De minister antwoorde dan ook dat hij de vereenvoudiging zal onderzoeken”, aldus Dumery.

Toezicht op geluidsnormen Gentse Feesten

0

mic

Toezicht op geluidsnormen Gentse Feesten

Permanente monitoring van geluidsniveau op tien feestkernen van de Gentse Feesten – De Stad Gent wil het toezicht op de naleving van de geluidsnormen uitbreiden tijdens de Gentse Feesten. Het aantal feestkernen waar permanente geluidsmonitoring wordt voorzien, gaat van vier naar tien.

De milieucontroleurs van de Dienst Toezicht Wonen, Bouwen en Milieu staan in voor de controle op de geluidsniveaus van muziekactiviteiten tijdens de Gentse Feesten, onder andere bij optredens en andere evenementen met elektronisch versterkte muziek. Op een aantal pleinen in Gent worden tijdens de Gentse Feesten optredens gegeven tot 1 uur ‘s nachts of later en dit aan geluidsniveaus van categorie 2 of 3 (dat wil zeggen luider dan 85 dB(A), gemiddeld gemeten over 15 min.). Concreet gaat het over: Sint-Baafsplein, Bij Sint-Jacobs, Veerleplein, Groentenmarkt, François Laurentplein, Emile Braunplein, Baudelopark, Gras- en Korenlei, Korenmarkt en Kouter.

Het succes van permanente monitoring
Op Sint-Baafsplein, Bij Sint-Jacobs, Baudelopark en Gras- en Korenlei plaatst de Stad al een paar jaar meet- en registreerapparatuur. En met succes. Deze apparatuur stuurt de meetresultaten automatisch door en maakt ze online raadpleegbaar. Zo kunnen de controleurs de geluidsniveaus permanent monitoren via de computer en wordt zowel proactief als reactief toezicht mogelijk. Binnengekomen klachten kunnen beter gescreend worden op oorzaak of gegrondheid.

Schepen Christophe Peeters: ‘Dankzij permanente monitoring kunnen we letterlijk per minuut het geluidsniveau volgen. Onze ervaring bij de vier feestkernen die vorige jaren al gemonitord werden, leert ons dat dit leidt tot een vermindering van de klachten. Dit systeem van permanente monitoring verhoogde het naleefgedrag en deed het aantal klachten over muziek afkomstig van die feestkernen dalen. Vorig jaar werd geen enkel proces-verbaal opgesteld voor geluidsoverschrijdingen afkomstig van deze feestkernen.
Uitgebreid wegens succes
‘Gezien het succes en de impact van permanente monitoring op Sint-Baafsplein, Sint-Jacobs, Baudelopark en Gras- en Korenlei willen we de permanente monitoring nu uitbreiden naar alle feestkernen met (live-) optredens tot 1 uur ’s nachts of later. Op deze manier zorgen we voor een nog beter evenwicht tussen levendige Gentse Feesten en de leefbaarheid voor de centrumbewoners’, aldus schepen Tine Heyse.

Aangezien de Stad Gent zelf niet over de benodigde apparatuur beschikt om op deze pleinen permanent geluidsmetingen te voorzien, is het noodzakelijk om daarvoor een externe firma in te schakelen. Op die manier kan de Stad een aanvaardbaar geluidsniveau op en rond de pleinen tijdens de Gentse Feesten garanderen. Het college van burgemeester en schepenen heeft beslist de opdracht te gunnen aan Munisense BV.

Iedereen verdient vakantie in Gent

0

vakantieIedereen verdient vakantie in Gent

De Stad Gent en Toerisme Vlaanderen slaan de handen in elkaar om mensen met een laag inkomen toch te laten genieten van het toeristisch aanbod in Gent. De Stad schafte begin 2016 al de verblijfstaks af voor alle boekingen via Steunpunt Vakantieparticipatie van Toerisme Vlaanderen. Maar de ambitie van het stadsbestuur reikt nog veel verder: het wil alle toeristische troeven van Gent voor iedereen toegankelijk maken. Toerisme Vlaanderen is heel blij met deze initiatieven en hoopt dat ook andere steden het voorbeeld van Gent zullen volgen.

Om ook mensen in armoede een betaalbare uitstap in Gent aan te bieden, stak de Stad Gent een tandje bij en overtuigde de toeristische aanbieders in de stad om een sociaal tarief toe te passen voor het netwerk Vakantieparticipatie. Heel wat hotels, jeugdherbergen en attracties doen mee, net als een aantal B&B’s.

‘Gent is een levendige, warme en kindvriendelijke stad en daarom een ideale bestemming voor mensen die via het Steunpunt Vakantieparticipatie een uitstap plannen. We hebben niet alleen een verantwoordelijke voor vakantieparticipatie aangesteld bij de Dienst Toerisme om sensibiliserend te werken ten aanzien van logies en attracties. Ook in ons eigen stedelijk aanbod willen we actief ons steentje bijdragen zodat mensen met een beperkt budget zich hier meer dan welkom voelen. Daarom passen wij in alle stedelijke musea hetzelfde tarief toe voor het Steunpunt Vakantieparticipatie als voor het kansentarief voor Gentenaars via de UiTPAS.’, zegt schepen Annelies Storms. ‘Daar bovenop hebben we ervoor gezorgd dat mensen die een verblijf boeken via Steunpunt Vakantieparticipatie van Toerisme Vlaanderen hier geen verblijfstaks meer betalen. Want iedereen verdient vakantie.’

Toerisme Vlaanderen juicht het initiatief van de Stad Gent toe. ‘Eén van onze basisopdrachten is vakantie mogelijk maken voor iedereen, ongeacht financiële of andere drempels,’ zegt administrateur-generaal Peter De Wilde van Toerisme Vlaanderen. ‘Ik wil Gent feliciteren met deze primeur en ik hoop dat het Gentse voorbeeld andere steden in Vlaanderen zal inspireren. Op deze manier maken we van Vlaanderen een warme en gastvrije toeristische bestemming voor iedereen, ongeacht rang of stand.’

Toerisme Vlaanderen gaat het initiatief van de Stad Gent uitgebreid promoten bij de doelgroep van vakantiegangers met een beperkt budget. Want een korting geven alleen, volstaat vaak niet om mensen ook effectief te laten participeren. Daarom organiseert het Steunpunt Vakantieparticipatie samen met de Stad Gent ontdekkingsdagen en infosessies voor begeleiders van sociale organisaties. Er komt ook een magazine over het kortingsaanbod in Gent. Het Steunpunt Vakantieparticipatie wil op die manier zoveel mogelijk mensen in armoede de troeven van Gent helpen ontdekken.

Het Steunpunt Vakantieparticipatie van Toerisme Vlaanderen bestaat sinds 2001. In 15 jaar tijd is het uitgegroeid tot een krachtig netwerk met 1.600 sociale organisaties en meer dan 600 toeristische aanbieders die een korting van 30 procent of meer geven aan mensen in armoede. In 2015 konden meer dan 148.000 vakantiegangers met een beperkt budget genieten van een deugddoende daguitstap of langer verblijf.

Milieuvergunning provincie Antwerpen gaat digitaal

0

antwerpenMilieuvergunning provincie Antwerpen gaat digitaal: 10.000 kopieën minder per dossier

De provincie Antwerpen zet in op snel, efficiënt en digitaal afleveren van milieuvergunningen van klasse 1. Aanvragers kunnen sinds kort bijlagen bij een dossier digitaal bezorgen, wat 10.000 vellen papier minder betekent. De provincie richt zich zo volop op innovatief en duurzaam ondernemen. Bovendien is ze koploper bij het digitaal indienen van een milieuvergunningsdossier, want dat kan in andere provincies nog niet. Sabine Thabert van Inovyn is enthousiast: “Met slechts 1 USB-stick trokken we naar de dienst Milieuvergunningen van de provincie Antwerpen. De bespreking en de aanvullingen liepen uitermate vlot en snel. En de indiening zelf van het dossier gebeurde daarna ogenblikkelijk!”.

De provincies behandelen de milieuaanvragen van klasse 1. Meestal gaat het om aanvragen van bedrijven met activiteiten die een grotere impact hebben op het milieu. Chemiereus, veebedrijf, dancing, zwembad of tankstation … allemaal hebben ze een milieuvergunning nodig. Vorig jaar werden 407 milieuvergunningsaanvragen en 180 mededelingen kleine verandering ingediend in onze provincie.

Goed nieuws voor de bedrijfswereld

“Als provincie Antwerpen streven wij ernaar om zoveel mogelijk papier te besparen. Dat levert niet alleen een winst op voor het milieu, maar betekent ook efficiëntiewinst. Een dossier opvolgen en indienen verloopt digitaal een pak sneller en makkelijker. Daarom zetten we in op het digitaal verwerken van milieuvergunningen” licht Rik Röttger, gedeputeerde van Natuur en Leefmilieu toe.

Diensthoofd Milieuvergunningen, Martine Verhelst beaamt: “De papierbesparing is inderdaad de moeite. Het eerste ingediende dossier was meteen een groot dossier met in totaal zo’n 1000 pagina’s. Een milieuvergunningsaanvraag indienen analoog betekent het dossier minstens 9 keer kopiëren. Dus tel maar uit. Niet elk dossier is natuurlijk even groot, maar zelfs bij kleinere dossiers is de besparing de moeite.”

Het bedrijf Inovyn, een 50-50 Joint-Venture, dat de wederzijdse chloorvinylactiviteiten van Solvay en Ineos combineert, was het eerste bedrijf dat zijn aanvraag digitaal indiende. Sabine Thabert, milieucoördinator bij Inovyn: “Het niet hoeven indienen van 12 papieren exemplaren leverde een aanzienlijke besparing in papier en in werktijd bij onze administratie op. Bovendien vertaalde die uitgespaarde werktijd zich ook in het feit dat de indiening van het dossier zo’n twee weken vroeger geschiedde.”

Stap voor stap

De digitalisering verloopt stap voor stap. De provincie hanteert het “wat digitaal is, blijft digitaal, ook bij het indienen van een dossier”-principe. Processen en werking zijn aangepast zodat het mogelijk is om informatie en dossierstukken digitaal te bezorgen en we hiermee digitaal aan de slag gaan. De digitale dossierstukken worden via ons eigen provinciale digitale platform gedeeld met de adviesinstanties en gemeenten, zodat 1 USB-stick volstaat.

Ondertussen werkt de Vlaamse overheid volop aan de omgevingsvergunning. Die integreert de stedenbouwkundige vergunning en milieuvergunning. Op 23 februari 2017 kunnen bedrijven tegelijkertijd en bij dezelfde overheid hun aanvraag tot bouwen en exploiteren laten behandelen. Met 1 samengesteld dossier Bouw en milieu hoeven bedrijven zo maar een vergunningsprocedure te doorlopen. De omgevingsvergunning voorziet dat het dossier digitaal kan ingediend worden via een loket. In afwachting van de komst van het e-loket en de omgevingsvergunning, kunnen bedrijven nu alvast in de provincie Antwerpen het vele kopieerwerk achterwege laten bij indienen van een dossier.

Zelf een aanvraag indienen
Digitaal kan, maar niet op eender welke manier. Met het dossier gaan vele partijen (gemeenten, adviesinstanties, provincie) aan de slag. Een dossier moet voor hen ook digitaal vlot raadpleegbaar zijn. Voor een vlotte en efficiënte vergunningverlening zijn dan ook afspraken over formaten, wijze van aanleveren … nodig. De praktische wegwijzer op de website is aangepast en biedt een leidraad hoe je digitaal aan de slag kan.

Van plan om een dossier in te dienen? Doe het maximaal digitaal. Tien vuistregels onder de praktische wegwijzer op de website van de provincie helpen je op weg bij het indienen van een dossier. (http://www.provincieantwerpen.be/aanbod/dlm/milieuvergunningen.html)

Wedstrijden om sites van de overheid te hacken

0
computer

 

computerJong VLD wil dat ethisch hacken niet langer strafbaar is – Jong VLD: Organiseer wedstrijden om sites van de overheid te hacken

Jong VLD pleit ervoor om het juridisch kader rond het kraken van elektronische gegevens aan te passen, zodat ethische hacking niet langer strafbaar is. Ethische hackers sporen beveiligingslekken op en melden dit aan organisaties, zonder daar misbruik van te maken. Deze vorm van hacking wordt steeds belangrijker om de beveiliging van persoonsgegevens te garanderen. De overheid moet er dan ook gebruik van maken.

Jong VLD-voorzitter Maurits Vande Reyde: “Ethische hacking speelt een cruciale rol in de strijd tegen elektronische criminaliteit. Bedrijven als Facebook en Google omarmen het al langer, door bijvoorbeeld beloningen uit te keren voor elk gevonden lek. Probleem is dat goedmenende hackers in een juridisch vacüum opereren. Er moeten, naar Nederlands voorbeeld, richtlijnen komen zodat hackers en bedrijven weten waar ze aan toe zijn.”

Gevoelige toepassingen van de overheid, zoals bvb. als Tax-on-web, kunnen er alleen maar veiliger door worden: “De overheid kan grote uitdagingen onder ethische hackers organiseren, zoals een beloning voor wie lekken op Tax-on-web vindt of de website belgium.be offline kan halen.” aldus Vande Reyde.

ROTARACT EEKLO-MEETJESLAND schenkt AED

0

ROTARACT EEKLO-MEETJESLAND schonk zaterdagmorgen in samenwerking met de vzw heartsaver een AED met buitenkast. ROTARACT EEKLO-MEETJESLAND bestaat uit een dertigtal jongeren tussen 18 en 30 jaar die zich naast hun studies of job ook inzetten voor een betere levenskwaliteit in hun omgeving. Dit doen ze enerzijds door fundraising activiteiten zoals Het Bal. Anderzijds trachten ze zoveel mogelijk van deze centjes terug te geven aan degene die het nodig hebben. Dit gebeurt niet door passief cheques uit te schrijven, maar door actief deel te nemen aan (sociale) activiteiten en projecten in het Meetjesland en dit was er één van.
Image00002
Op de foto dagelijks verantwoordelijke Luc Ketele, in de achtergrond Rufy baeke lid raad van bestuur. Peter van de vereniging heartsaver is de bekende Prof. Pedro Brugada (niet op de foto).

De AED werd zaterdagmorgen om 11:00u geïnstalleerd op de hoek van de Zuidstraat en de A. De Taeyestraat in Kaprijke. De AED bevindt zich in de omgeving van een sociale woonwijk, sporthallen, scholen, een lokaal v/d jeugdvereniging en de verkaveling Hippoliet van Peene. Dat wil zeggen dat deze plaats meer dan geschikt is om daar een AED toestel op te hangen. In aanwezigheid van de leden van ROTARACT EEKLO-MEETJESLAND en van vzw Heartsaver werd deze dus afgelopen zaterdag officieel geplaatst.
Image00004
Het is natuurlijk een open deur instampen om te zeggen hoe blij deze mensen van heartsaver zijn met dit genomen initiatief. Uiteraard ze dat hij nooit zal hoeven gebruikt te worden maar ingeval van nood is hij toch ter beschikking en kan hij gebruikt worden. vermelden we nog even dat De installatie is mogelijk gemaakt dankzij de goedkeuring van de Meetjeslandse Bouwmaatschappij, waarvoor hartelijk dank natuurlijk!
Image00001
Het infobord met instructies en bord met vermelding van Rotaract Eeklo-Meetjesland wordt eerstdaags nog geïnstalleerd zodat iedereen weet dat het initiatief genomen werd door deze jonge mensen. De AED werd in ontvangst genomen door bewoner N. die de AED als een goede huisvader geregeld zal controleren op de goede werking! Mensen die meer inlichtingen wensen over heartseaver die kunnen terecht op: https://www.facebook.com/Heartsaver.

Nieuw GAS-reglement in Denderleeuw

0
denderleeuw

denderleeuw

GAS-reglement in het nieuw

In Denderleeuw is een nieuw GAS-reglement van kracht. Het reglement werd aangepast aan de federale GAS-wetgeving en kan nu ingezet worden om van Denderleeuw een aangename en propere gemeente te maken, wat door de nieuwe bestuursploeg als een van de beleidsprioriteiten wordt naar voren geschoven.

Officieel staat GAS voor ‘Gemeentelijke Administratieve Sancties’. “Maar zelf heb ik het liever over Graag Aangenaam Samenleven”, zegt burgemeester Jo Fonck. “Als samenleving is het noodzakelijk dat we met zijn allen enkele basisafspraken maken om een prettige leefomgeving voor iedereen te verzekeren. Wel is zo’n GAS-reglement een tool die ons enkele mogelijkheden biedt om overlast en asociaal gedrag aan te pakken.”

“In een ideale wereld zijn GAS-boetes dus overbodig, maar helaas houdt niet iedereen zich aan de regels”, aldus Fonck. “Bovendien worden steeds meer overtredingen niet langer door het parket vervolgd. Hierdoor kan straffeloosheid ontstaan. Met de gemeentelijke administratieve sancties kunnen steden en gemeenten een straf opleggen voor inbreuken op het politiereglement zonder tussenkomst van de rechtbank. Met als resultaat: een snellere en efficiënte bestraffing én een bewustmaking van de overtreder dat overlast veroorzaken niet door de beugel kan.”

“Steken we een vermanend vingertje op? Nee, niet echt. Het gaat wel om duidelijke spelregels waarmee we paal en perk willen stellen aan allerlei vormen van openbare overlast zoals vervuiling, wildplassen, fout parkeren en lawaai”, aldus Fonck. “We gaan dus ook niet meteen een GAS-sanctie opleggen. Eerst zullen we onze inwoners aanspreken op hun plicht. Blijven ze volharden in de boosheid, dan gaan we uiteraard een administratieve procedure opstarten bij de sanctionerend ambtenaar van de provincie. Maar eerst werken we preventief. Want ik blijf erbij: voor ons zijn het enkele regels om aangenaam samen te leven. Wie wil nu geen aangename en propere gemeente om in te wonen?”

Meer info

Het nieuwe GAS-reglement en informatie over de GAS-procedure en de mogelijke sancties is terug te vinden op www.denderleeuw.be/gas

Heb je een specifieke (niet-dringende) klacht? Neem dan contact op met je wijkagent (www.lokalepolitie.be/5439/contact/je-wijk) of met het hoofdcommissariaat van de lokale politie: 053 840 800 – info@pz5439.be.

Thee met Vlinders in Knokke-Heist

0
theevlinder

theevlinder

Thee met Vlinders in Knokke-Heist

In samenwerking met het gemeentebestuur Knokke-Heist organiseert The Exhibition Hub en Perlage Grandi Eventi van 8 juli tot 25 september 2016 de allereerste Belgische editie van Thee met Vlinders. Een zomer lang ervaren bezoekers een unieke beleving: genieten van hun favoriete drankje, terwijl er honderden vlinders vrij rond hen vliegen in een stijlvol paviljoen aan de Wandelaar in Knokke-Heist.

In Knokke-Heist krijg je deze zomer de kans om vlinders uit alle hoeken van de wereld te bewonderen, zoals de Morpho menelaus en de uilvlinder (Caligo eurilochus), te midden van exotische planten. Geniet en ontspan in een elegante omgeving met een kopje thee of koffie, een glaasje frisdrank, wijn of een Belgisch kwaliteitsbier in de hand.

‘Knokke-Heist is trots dat we na Rome en Firenze dit unieke evenement mogen verwelkomen deze zomer. Het is een origineel en stijlvol concept dat ongetwijfeld zal aanslaan bij onze bezoekers’, aldus Anthony Wittesaele, Schepen Toerisme Knokke-Heist

Speciaal voor dit project werd er een ecosysteem uitgedacht, dat perfect beantwoordt aan de noden van deze vergankelijke wezentjes. Entomoloog Laurian Parmentier, onderzoeker aan de Universiteit Gent, is verantwoordelijk voor de wetenschappelijke ondersteuning van Thee met Vlinders. Het zijn namelijk erg delicate diertjes, die zeer gevoelig zijn voor klimaatveranderingen.

Na het grote succes van de vorige edities in Rome en Florence, is het de beurt aan de bezoekers van Knokke-Heist om op een speelse en leerrijke manier meer over de fascinerende levenscyclus van vlinders te ontdekken. Tijdens een bezoek kom je bovendien te weten dat het belangrijk is dat we de vlinders beschermen. Onze groene ruimtes worden namelijk steeds kleiner en er is steeds meer vervuiling. Dit is nefast voor deze kwetsbare wezentjes.

Burgemeester graaf Leopold Lippens: ‘Knokke-Heist levert al jaren op verschillende vlakken inspanningen om de biodiversiteit te stimuleren. Thee met Vlinders maakt mensen bewust dat we zorgvuldig moeten omspringen met de natuur en de omgeving en past dus perfect binnen onze visie.’

Thee met Vlinders is van 8 juli tot 25 september elke dag geopend vanaf 10 uur op de zeedijk van Knokke-Heist, ter hoogte van de Wandelaar in Duinbergen (300 m van het Casino). Vanaf € 8 krijg je toegang tot het evenement en een gratis drankje in het paviljoen. Voor groepen zijn er voordeligere toegangsprijzen. Na het eerste drankje kun je uiteraard nog iets bestellen van de menukaart.

Website: www.theemetvlinders.be

Overheid wil minder calorieen en verbeterde voeding

0

pitta eten

Overheid en voedingssector gaan samen voor 5% minder calorieën en verbeterde voeding

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block ondertekende vandaag een Convenant Evenwichtige Voeding met FEVIA, de federatie van de Belgische voedingssector en COMEOS, de federatie voor handel en diensten. Met dit convenant mikken voedingsbedrijven, handelaars, restaurantketens en cateringbedrijven en overheid op een daling van de calorie-inname van 5%, bijvoorbeeld door het verminderen van het suiker- en/of vetgehalte. Daarnaast willen ze de samenstelling van voeding ook optimaliseren waar mogelijk, bijvoorbeeld door het toevoegen van meer vezels of verminderen van verzadigde vetten. Volgend jaar wordt een verder engagement bekeken. België is met dit concreet en breed gedragen plan Europees koploper om consumenten op weg te helpen naar gezonder eten en evenwichtiger voedingspatroon.

Deel van een bredere gezondheidsaanpak

FEVIA, COMEOS en de verschillende betrokken sectoren ontwikkelden in samenspraak met de FOD Volksgezondheid een plan-van-aanpak per productcategorie. De algemene doelstelling is om tussen 2012 en 2016/2017 bij te dragen tot een reductie van 5% calorie-inname en/of om de product-samenstelling te verbeteren waar mogelijk. Een infografiek (zie bijlage) illustreert de concrete aanpak per productcategorie, voor zowel merkproducten als voor huismerken. Het convenant voorziet volgend jaar reeds een eerste evaluatie van de impact van de engagementen van de afgelopen 5 jaren. Afhankelijk van de resultaten zullen FEVIA en COMEOS bijkomende engagementen op tafel leggen voor de periode tot 2020. Minister De Block: “Iedereen moet zijn eigen verantwoordelijkheid nemen als het om gezonde, evenwichtige voeding gaat: elke burger maar ook de overheid en de industrie. Ik dank de Belgische voedingssector voor hun engagement. Dit convenant is een belangrijke stap voor ons algemeen plan van aanpak dat we samen met de deelstaten uitwerken. Een aantal acties van ons globaal Voedingsplan zijn al goed ingeburgerd zoals de voedingsteams in ziekenhuizen of de Baby Friendly Hospitals. Andere stukken van de puzzel worden momenteel op punt gesteld zodat we tot een goed pakket aan maatregelen komen waardoor onze bevolking gezonder en evenwichtiger kan eten.”

Dialoog zorgt voor resultaten

De vermindering van de calorie-inname kan gebeuren door de samenstelling van producten aan te passen zodat ze minder suikers en/of vetten bevatten, maar ook door kleinere portiegroottes aan te bieden en door een betere communicatie naar de consument. FEVIA, de federatie van de voedingsindustrie, benadrukt dat dit engagement een verschil kan maken voor de consument. “Belgische voedingsbedrijven zetten in op kwaliteit, diversiteit en innovatie, de kernwaarden van Food.be – Small country. Great food. 2 op 3 voedingsbedrijven in België veranderden vorig jaar de samenstelling van minstens één van hun producten. Innovatie zorgt dus voor een ruimere keuze en maakt het de consument gemakkelijker om voor een evenwichtige voeding te kiezen. Tegelijk moeten we er wel voor zorgen dat we de kwaliteit en smaak behouden die consumenten verwachten van Belgische voeding,” aldus Jean Eylenbosch, voorzitter van FEVIA. Voor Chris Moris, directeur-generaal van FEVIA zijn dialoog en samenwerking tussen overheid en voedingssector de sleutel tot succes, zeker in een klein land als België: “Met het zout-convenant (2008 – 2013) lukte dat perfect: samen zorgden we ervoor dat de zoutconsumptie daalde met maar liefst 10%. De uitdaging om de energie-inname te reduceren is wellicht nog groter. Maar laat het duidelijk zijn dat we met dit engagement onze verantwoordelijkheid blijven nemen om consumenten te helpen een gezonde en evenwichtige levensstijl na te streven.”

De consument beslist

Het Convenant Evenwichtige Voeding kadert binnen het streven van de overheid en de voedingssector om de gezonde keuze de gemakkelijke keuze te maken voor de consument. Een mirakeloplossing is dit engagement evenwel niet: de uiteindelijke keuze om te komen tot een evenwichtig voedingspatroon ligt steeds bij de consument. “Handelaars spelen een dubbele rol: zij verkopen producten van anderen en daarbovenop produceren zij zelf maar liefst één derde van de producten in de winkel. Met dit convenant nemen handelaars, restaurantketens en cateringbedrijven hun verantwoordelijkheid”, zegt Dominique Michel, ceo van Comeos. “Informatie en sensibilisering is ook cruciaal: wij beseffen dat we door het aanpassen van de productsamenstelling het obesitasprobleem niet zomaar gaan oplossen. Een gezonde levensstijl is een combinatie van factoren, waaronder evenwichtige voeding en voldoende beweging. Wij engageren ons om hier samen met de partners aan bij te dragen, maar de consument speelt ook een belangrijke rol.”

Motorrondrit en wijding in Geraardsbergen

0

motor

Tweede Motorrondrit en -wijding in Geraardsbergen zondag 19 juni 2016

Zondag 19 juni 2016 organiseert de lokale politie Geraardsbergen/Lierde in samenwerking met de stad Geraardsbergen en de gemeente Lierde voor de tweede keer een begeleide motorrondrit met aansluitend motorwijding.

Motorliefhebbers worden vanaf 10 uur verwacht op het Kartuizerplein te Lierde. Om 11 uur start de motorrit, een begeleide rondrit van zo’n 150 km door de Vlaamse Ardennen met als toetje een exclusieve passage over de Muur van Geraardsbergen. De rit wordt afgesloten op de Markt van Geraardsbergen, waar Padre Dirk rond 15 uur de motoren zal wijden.

Inschrijven kan ter plekke op de startplaats tussen 10 en 10.45 uur. Het inschrijvingsgeld bedraagt €5 en is inclusief drankje, broodje en aandenken.

Meer informatie vind je terug via www.facebook.be/motorwijdinggeraardsbergen, inschrijven kan via motorwijding@geraardsbergen.be.