...
Home Blog Pagina 411

Open brief aan de onraadsleden van de gemeente Haaltert

0
het orakel van haaltert

DE PROFETIE VAN DE SELF FULFILLING PROPHECY

het orakel van haaltert

Open brief aan de onraadsleden van de gemeente Haaltert

Sta mij toe dat ik u andermaal een brief schrijf, beste onraadsleden. Ik kan ook niet anders want u was niet op de laatste gemeenteraad. Rook u onraad of werd u dit ontraden? U deed mij denken aan de cipiers van de Waalse gevangenissen die een plotse verkoudheid voelden opkomen in tijden van staking.

In mijn vorige briefje dat ik aan u allen richtte – toen u nog volwaardig raadslid was – schreef ik dat het inroepen van bestuurlijke onbestuurbaarheid een self fulfilling prophecy is. Mocht u het niet goed vatten dan leg ik u volgaarne uit wat een self fulfilling prophecy is. U vertrekt van een foute definitie van de situatie, namelijk de onbestuurbaarheid van de gemeente, en stelt gedrag, i.e. het wegblijven van de gemeenteraad, zodat de foute situatie in uw visie waar wordt. De flessen hoestsiroop kunnen tegen ontvangstbewijs worden afgehaald op het gemeentehuis voor aanvang van de volgende gemeenteraad.

Door weg te blijven van de raad wil u de onbestuurbaarheid kracht bijzetten terwijl u ze gewoon zelf organiseert en u stelt dat er bovendien geen democratische meerderheid meer aanwezig is. Naar mijn weten werd er niets gewijzigd aan de concepten democratie en meerderheid sinds 9 juni 2016. Democratie betekent, maar aarzel niet om mij te corrigeren, verkozen door het volk, en meerderheid wil zeggen dat u beschikt over de helft van de zetels +1. Op 9 juni 2016 en op de latere gemeenteraden gebruikte u, de democratisch verkozen raadsleden, het getal van de meerderheid om een legitieme beslissing te nemen. Van dat laatste fratsje – dat van die onbestuurbaarheid – ben ik geen fan, maar dat was u ongetwijfeld niet ontgaan. De vroegere meerderheid is nu minderheid en kan uiteraard niet meer besturen, maar u beschikt wel over een democratische meerderheid.

Over uw alternatieven voor een goed en degelijk bestuur en de motieven van de onbestuurbaarheid blijf ik ook nog altijd op mijn honger zitten. U spreekt over fundamentele geschillen binnen het College. Ik denk dat de onbestuurbaren van Haaltert graag willen weten waarover die fundamentele verschillen gaan en hoe u dit anders zal aanpakken.

Mag ik u verder nog een aantal suggesties doen, o grote democraten? Misschien niet, maar ik doe het toch.

Hebt u als eens gedacht aan een gemeentelijke volksraadpleging om de structurele onbestuurbaarheid af te toetsen aan zijn democratisch draagvlak? U kunt dit uiteraard zelf niet organiseren omdat dit moet gedragen worden door een brede burgerbeweging die, in onze gemeente, minstens 3000 handtekeningen moet verzamelen om een referendum te kunnen organiseren. Geen sinecure, maar niet geheel onmogelijk. Op de eenvoudige vraag : “Vindt u dat de gemeente Haaltert structureel onbestuurbaar moet worden verklaard?” is een simpel “ja” of “nee” het correct antwoord. Het risico, voor u allen, is dat u bij een referendum soms vertrekt met een koe en eindigt met een schaap terwijl u graag een nieuwe fiets zou hebben gehad.

Veel gewaagder als alternatief is het collectief ontslag van alle raadsleden en hun opvolgers zodat er noodgedwongen nieuwe verkiezingen moeten worden georganiseerd. Geen unicum want in Linkebeek heeft men u dit al voorgedaan. Als u toch overtuigt bent van uw gelijk kan een beetje oorlog geen kwaad. Een kort gevecht en dan weer verder…

Van minister Homans verwacht ik wel dat zij mij intussen benoemt tot burgemeester van de onbestuurbaren als blijk voor geleverde diensten. Nadat ik op het gemeentehuis de papieren heb geklasseerd, het parket geboend en de WC’s ontstopt zal ik vanop het bordes afkondigen dat vanaf heden gerrebollen onze gemeentelijke sport wordt en dat kantwerk wordt toegevoegd aan de verplichte inburgeringscursus. Verder zal er aan deze zijde van de Molenbeek een naaktstrand worden aangelegd. Ik doe dit vanzelfsprekend niet voor mezelf, maar louter om de dorpelingen op de andere oever de geneugten van de structurele onbestuurbaarheid te leren kennen.

Ik hoor u het tot hier al zeggen : ooh ooh ooh mijnheer de onbestuurbare, nu trekt u alles toch wel in het belachelijke. Ik ben niet begonnen, beste onraadsleden.
U merkt het, voor ernstig en minder ernstig advies mag u mij steeds contacteren. En al de rest : gelieve zich te onthouden.

Uw genegen onbestuurbare,
Koen DC

Programma autovrije Zondag in Aalst

0
autovrije zondag aalst

autovrije zondag aalst

Autovrije Zondag in Aalst op 18 september 2016

Stad Aalst doet als één van de 40 Vlaamse steden en gemeenten mee aan Autovrije Zondag. Spring op zondag 18 september dus op de fiets of verken onze stad te voet, want er valt die dag heel wat te beleven! Een stilettorun, een knotsgekke koers of een streetsoccertoernooi. Alle straten binnen de ring R41/N9 zijn tijdens Autovrije Zondag het speelterrein van de nietgemotoriseerde weggebruikers.

Programma


De Hopmarkt: Infomarkt

Je kunt je trip starten op de Hopmarkt, want dit is het infoplein. Alle info over de Autovrije Zondag vind je bij het Toeristisch infopunt. Verschillende standhouders vormen er een infomarkt over mobiliteit, ecologie en energie. Tal van verenigingen tekenen present. Zo laat Cambio je kennismaken met de voordelen van autodelen, kun je je fiets laten registreren bij de gemeenschapswachten, of kun je met al je energie(lening)vragen terecht bij vzw Bea. Watermaatschappij Farys biedt je gratis water aan. Er is ook een afgebakende zone voor het fietsparcours van De Fietsersbond. Cinema zorgt voor een muzikale noot en er zijn uiteraard ook drank- en eetstandjes.

Koningin Astridpark en Gentsestraat:
Hipster Hotspot  In het ‘Klein Parksken’, zoals het Koningin Astridpark in de volksmond heet, organiseert de Fietserij tussen 11 en 18 uur opnieuw een tweedehandsmarkt met als thema: retro/vinyl/fietsen en fietsattributen. Een gezellige bar, foodtrucks en enkele ‘vinyl’ DJ’s zorgen voor de juiste sfeer. In de namiddag kan je zelfs deelnemen aan een koers rond het Klein Parksken.  In de aanpalende Gentsestraat kunnen fietsers zich wagen aan een behendigheidstest.

Grote Markt:
Brood & Spelen  De Grote Markt vormt ook het startpunt voor een begeleide fietstocht en is het decor van een kelnerloop en volksspelen.
Graanmarkt: Picknickplein De Graanmarkt is dé picknick-spot. Er is een velo-brunch, er zijn foodtrucks en er is mogelijkheid om Kubb te spelen.

Werfplein: ‘Urban square’  Wie graag eens een balletje trapt, moet op het Werfplein zijn. Daar kun je je inschrijven voor het streetsoccertoernooi. Een DJ-set van Spektrum zorgt voor drummende bassen terwijl jij de bal door de benen van je tegenstander prikt.

Statieplein: Kinderen baas  Het Statieplein wordt het meest kindvriendelijke plein van de Autovrije Zondag met animatie, een fietsparcours voor kinderen en een springkasteel.
De Konker  Buurtcomité De Konker weet wat feesten is. De Konker organiseert zijn activiteiten in de Valerius De Saedeleerstraat, tussen de Wellekensstraat en de Varenlaan. Er is een springkasteel, er zijn volksspelen en een heuse driekamp met onder andere een stilettorun en een handtassenworp.

Watertorenwijk Een van de pot gerukt idee: in de Watertorenwijk kunnen kinderen én volwassenen in de namiddag deelnemen of getuige zijn van een WC-potrace. Tussen 10 en 20 uur zijn er doorlopend optredens en van 9 tot 18 uur vindt een rommelmarkt plaat rond de Toren.

Arbeidsstraat  De Arbeidsstraat is de thuishaven van stadsbeiaardier Kristiaan Van Ingelgem. Tijdens de Autovrije Zondag kun je van de gelegenheid gebruikmaken om er een beiaardconcert mee te pikken én krijg je de kans om zelf je muzikaal talent op de beiaard te ontdekken (huisnummer 19 – 21)

UiTPAS  Breng zeker je UiTPAS mee! Je kunt een punt sparen op de Hopmarkt. Ruil je punten ook meteen in aan de UiTPASstand voor een fluostift, potlood of fluohesje.
Bereikbaarheid en parkeren

Beperkte Aalst zich vorig jaar nog tot het autovrij maken van enkele stadspleinen, dan gaat de stad nu een stapje verder. Op 18 september 2016 worden alle straten binnen de ringstructuur R41/N9 onderverdeeld in twee zones: een autovrije en een parkeervrije zone.

Autovrije Zone:
parkeren toegelaten  Binnen de autovrije zone is alle gemotoriseerd verkeer verboden tussen 12 en 18 uur. Deze zone wordt afgebakend met nadars, met daarop de nodige verkeerssignalisatie. Bewoners kunnen wel geparkeerd blijven op hun privéterrein of op de straat. De politie controleert de afgebakende zone op inbreuken en Gemeenschapswachten en vrijwilligers oefenen mee toezicht uit op de toegangen tot de autovrije zone.

Parkeervrije zone
  Binnen deze zone is alle gemotoriseerd verkeer verboden en worden straten bovendien ontruimd. Er geldt een parkeerverbod tussen 0 en 19 uur. Volgende straten worden parkeervrij: Valerius De Saedeleerstraat (tussen Wellekensstraat en Varenlaan), Koningin Astridpark, Duivekeetstraat, Gentsestraat (tussen huisnummer 54 en Bert Van Hoorickstraat), Korte Nieuwstraat, Boterstraat, Graanmarkt, Statieplein, Burchtstraat (tussen Molenstraat en Vaartstraat), Maanstraat, Osbroekstraat (tussen Felix de Hertstraat en Watertorenstraat), Acaciastraat, Sint-Kamielstraat (tussen huisnummer 32/einde Schelfhoutpark en Maanstraat), Watertorenstraat (tussen Acaciastraat en Scherreveldstraat). Voertuigen geparkeerd op het openbaar domein worden getakeld. Je voertuig op je oprit parkeren kan natuurlijk wel.

Toch de wagen nodig?  Heb je toch je wagen nodig in de namiddag, verplaats hem dan vooraf buiten de autovrije zone. Woon je binnen de autovrije zone dan heb je nog tot de middag de tijd, maar woon je in de parkeervrije zone, dan moet je voertuig al vóór 0 uur elders geparkeerd zijn. Opgelet! Als je je voertuig toch gebruikt binnen de autovrije zone, dan bega je een inbreuk op de verkeerswetgeving en volgt een boete.

Doorgangsbewijs: wees er snel bij  Bezoekers die toch toegang wensen tot de autovrije zone met een gemotoriseerd voertuig, kunnen een doorgangsbewijs aanvragen, mits zij aan enkele voorwaarden voldoen. De voorwaarden en het aanvraagformulier kan je vinden op www.aalst.be/autovrijezondag. Opgelet: de uiterste datum om een aanvraag in te dienen is 12 september 2016.

De Lijn rijdt wel Bij de afbakening van de zones werd rekening gehouden met de circulatie van de bussen van De Lijn. Busvervoer door de autovrije zone blijft dus mogelijk.

(Gratis) parkeren
  Alle inwoners van Aalst kunnen hun voertuig gratis parkeren op parking Keizershallen (tussen zaterdag 18 en maandag 9 uur) of op de parking van het stedelijk Zwembad (onbeperkt). Op de pendelparking van de NMBS parkeer je de hele dag voor 5 EUR.

Realisatie trajectcontrole N45 begin 2017

0

n45Haaltert, Denderleeuw, Aalst en Ninove bespreken samenwerkingsovereenkomst voor trajectcontrole N45. met wat geluk komt dit er begin 2017.

Op donderdag 1 september kwamen de burgemeesters van Haaltert, Denderleeuw, Aalst en Ninove samen om de samenwerkingsovereenkomst voor de trajectcontrole op de Expressweg tussen Aalst en Ninove te bespreken.

De N45-N28 is helaas gekend voor de vele ongevallen die er gebeuren. Er werden al verschillende maatregelen genomen om daar verbetering in te brengen, maar die brachten te weinig op. De vier besturen tekenen nu samen in op een subsidie van het Agentschap Wegen en Verkeer voor het opzetten van een trajectcontrole.

Uit studies blijkt dat trajectcontroles voor lagere snelheden en minder ongevallen zorgen.

De vier burgemeesters, zullen na goedkeuring door de desbetreffende gemeenteraden, de overeenkomst formeel ondertekenen.

De trajectcontrole zou lopen van Aalst aan het rondpunt aan de Albatros tot in Ninove ter hoogte van kruispunt Den Doorn, in beide richtingen. De snelheid is er beperkt tot 90 km/u.

De realisatie van het trajectcontrolesysteem wordt verwacht begin 2017.

Zelfstandigen hebben teveel administratieve lasten

0
werk

werkUNIZO: 1 op 3 zelfstandigen overweegt te stoppen door administratieve lasten

Ruim vier op de tien ondernemers vindt dat de administratieve lasten de afgelopen vijf jaar gestegen zijn, een kwart vindt zelfs dat die sterk gestegen zijn. Dat blijkt uit een rondvraag van UNIZO bij 453 ondernemers. Dat de administratieve lasten hoog zijn, blijkt ook uit de tijdsbesteding van de ondernemers. Meer dan 4 op 10 ondernemers besteedt een tiende tot een vierde van zijn tijd aan het vervullen van administratieve lasten. Een kwart is een vierde tot de helft van de tijd bezig met paperassen. Als gevolg van alle administratieve lasten denkt een derde van de ondernemers aan stoppen. Een opmerkelijke stijging met vijf jaar geleden. Toen hield ook UNIZO een gelijkaardige rondvraag. In 2011 gaf nog ruim een kwart aan te willen stoppen door de administratieve overlast. De grootste boosdoeners zijn de boekhouding, fiscaliteit en sociale wetgeving, gevolgd door het vergunningenbeleid en de btw-administratie. UNIZO noemt de stijging van de administratieve rompslomp verontrustend. Om de paperassen te verminderen, pleit UNIZO onder andere voor een digitale transformatie en een only-once-principe voor alle overheden.

UNIZO vroeg de ondernemers ook op welke manier de overheid het best de regelgeving controleert. Voor 7 op 10 respondenten volstaat het dat de overheid eerst een screening doet en enkel de onderhorigen met een risicoprofiel controleert in plaats van periodiek iedereen te controleren. “Zelfstandige ondernemers willen vooral een ander soort regelgeving. Meer gedragen door de sector en niet periodiek maar wel doelgericht gecontroleerd”, aldus UNIZO.

Digitale transformatie
De inspanningen van onze overheden inzake e-government en digitalisering mogen hier echter niet stoppen. Het is tijd voor de volgende stap: de digitale transformatie. Onder digitale transformatie verstaan we de volledige (digitale) integratie van de administratieve processen én de volledige integratie van de gegevensbanken van onze overheden. Ook tussen deze overheden onderling. Een best practice noemt UNIZO Tax-on-web. Een worst practice de Vlaamse kilometerheffing. Daar is er namelijk geen koppeling tussen de databank van de Dienst voor Inschrijving van Voertuigen en die van Satelic, omwille van privacyredenen. UNIZO ziet nochtans een eenvoudige oplossing: laat toe om bij het registreren van het voertuig de nummerplaat in te voeren. De gegevens over het voertuig worden dan automatisch ingevuld.

Only-once
UNIZO vraagt dat alle overheden verplicht worden het only-once-principe toe te passen. Dat betekent dat een overheidsdienst niet langer gegevens mag opvragen die al bij een andere dienst bekend zijn. Het federale en het Vlaamse niveau hebben dat principe al aanvaard, gemeenten en provincies nog niet. Dat blijkt ook uit de rondvraag. Net iets meer dan 1 op 10 respondenten merkte iets van het only-once-principe in de praktijk.

Andere voorstellen
Voorts pleit UNIZO nog voor een eenheidsloket, alternatieven voor harde wetgeving, duurzame wetten en verbeterde leesbaarheid ervan, een geregelde evaluatie van wetten, controles met respect voor de ondernemers en de economische realiteit, het gebruik van bestaande regelgeving om nieuwe fenomenen te reguleren en het vertrek door de overheid vanuit opportuniteiten en vertrouwen in plaats van risico’s.

Europese wedstrijd Safety Tunes van start

0

1 september: tweede editie Europese wedstrijd Safety Tunes van start

Het begin van het nieuw schooljaar is meteen ook het begin van een tweede editie van de Europese wedstrijd Safety Tunes, een vakoverschrijdend project rond verkeersveiligheid voor jongeren uit het beroeps- en technisch onderwijs. Safety Tunes-BE maakt deel uit van het Europees project European Road Safety Tunes, en wordt in België gecoördineerd door Mobiel 21 en financieel ondersteund door Cera. Acteur Kürt Rogiers en politierechter van Leuven Kathleen Stinckens zijn er de enthousiaste peter en meter van.

Nog steeds gebeuren er té veel ongevallen in het verkeer. Vaak zijn jongeren erbij betrokken, als veroorzaker of slachtoffer. Bij jongens tussen 15 en 24 jaar is het verkeer zelfs de grootste doodsoorzaak. Om dit thema op een creatieve manier onder de aandacht te krijgen, is Safety Tunes ontstaan.

Leerlingengroepen uit België, Polen, Hongarije, Nederland, Spanje, Slovenië, Tsjechië en Oostenrijk gaan in deze wedstrijd de uitdaging aan om hun leeftijdsgenoten te overtuigen van het belang van veilig gedrag in het verkeer. Met een zelfgemaakt creatief product als basis lanceren ze een eigen campagne. Een enthousiaste klas is dus voldoende om deel te nemen aan dit project.

Verkeerskapsels en raplied

Safety Tunes loopt 2 jaar. Elk jaar kunnen 10 leerlingengroepen deelnemen. Op het einde van dit schooljaar kiest een professionele jury 2 creaties en campagnes uit die naar Polen mogen. De winnende leerlingengroepen mogen hun campagne dan in 2017 gaan verdedigen in de Europese Safety Tunes wedstrijd in Warschau (Polen). De jury in België bestaat uit Mobiel 21 en peter en meter van het project Kürt Rogiers en Kathleen Stinckens, politierechter in Leuven.

De editie van vorig jaar leverde al mooie resultaten op. Na een eerste preselectie mochten 7 scholen en 9 leeftijdsgroepen deelnemen. De projecten die werden ingediend gingen van verkeerskapsels over een zelfgeschreven rapnummer rond drinken en rijden naar graffiti-muren tot een logo tegen het gebruik van de mobiele telefoon tijdens het rijden.

Oproep

Voor dit schooljaar zijn de inschrijvingen voor de tweede editie vanaf vandaag geopend. Scholen uit het beroepsonderwijs hebben nog tot 12 september de tijd om zich in te schrijven voor de wedstrijd. Ze moeten daarvoor een mail met hun motivatie sturen naar wim.billet@mobiel21.be.

Safety TunesEr zijn veel redenen om op deze oproep in te gaan

• Safety Tunes enthousiasmeert leerlingen die creatief en zelfstandig aan de slag gaan, vertrekkende vanuit hun eigen leefwereld, ervaringen en meningen over verkeersveiligheid.

• Safety Tunes is een bewustmaking rond een maatschappelijk zeer relevant thema, door en voor jongeren.

• Safety Tunes geeft de school het potentieel om zichzelf op een positieve manier in de kijker te stellen met een schitterend en zichtbaar resultaat.

• Safety Tunes is een unieke kans, want er mogen maar 10 leerlingengroepen deelnemen en de inschrijvingen lopen binnen.

Verkeersmaatjes zorgen voor extra veiligheid aan scholen

0

foto verkeersmaatje geraardsbergenVerkeersmaatjes zorgen voor extra veiligheid aan scholen

Recent kocht de stad Geraardsbergen enkele “verkeersmaatjes” aan. Deze mannetjes worden aan de oversteekplaatsen aan de schoolpoorten geplaatst op het moment dat de kinderen de school binnenkomen of verlaten.

“Deze verkeersmaatjes zijn felgroene plastic poppen, even groot als een kind, en staan op straat met een rood vlaggetje in de hand om automobilisten erop wijzen dat er fietsende of wandelende kinderen in de buurt zijn”, legt schepen van onderwijs Fernand Van Trimpont uit.

Schepen van mobiliteit Erwin Franceus: “Omdat ze enkel op die drukke momenten aan de oversteekplaatsen staan, zijn ze extra opvallend voor de chauffeurs. Hierdoor heeft deze eenvoudige maatregel zeker effect en wijst hij alle weggebruikers op een concentratie van kinderen en of op hun eigen snelheid. Automobilisten remmen bijna automatisch af bij het zien van de poppetjes die het woord “langzaam” op hun buik hebben staan.”

Scholen die intensief werken rond verkeersveiligheid krijgen zo’n verkeersmaatjes van de stad Geraardsbergen. Zij worden door de school zelf bij het begin en einde van de schooluren geplaatst aan de schoolingangen.

Fietsplan : Conflictvrije kruispunten is een goed idee

0

fietsFietsplan Open Vld: Conflictvrije kruispunten goed idee

Morgen start het nieuwe schooljaar en veel kinderen zullen, met of zonder ouders, met de fiets van huis naar school vertrekken. Open Vld maakt de balans op hoe veilig het is op de fiets voor de meest kwetsbaren onder ons, namelijk onze kinderen, en komt met een Fietsplan dat helpt het verkeer veiliger te maken voor fietsers.

Vandaag was er de oproep van ouders van verongelukte kinderen (OVK), de Fietsersbond, het Netwerk Duurzame Mobiliteit en anderen om kruispunten conflictvrij te regelen. Dit betekent dat het niet mogelijk is dat er verkeer de weg van de fietser kruist wanneer hij of zij groen licht heeft. Open Vld is het volledig eens met dit voorstel. Voor Open Vld moeten kruispunten zo snel mogelijk aangepast worden waar dit technisch mogelijk is. Het is een van de maatregelen die in het fietsactieplan staan dat in de partij besproken zal worden.

De partij heeft meer voorstellen om de fietsveiligheid te verbeteren. Vlaams parlementslid Willem-Frederik Schiltz wil niet voor de troepen uitlopen met de bespreking van het plan in het vooruitzicht, maar zegt: “Een van de maatregelen is dat overal waar in centrumsteden grote hoeveelheden fietsers de weg delen met auto’s en vrachtwagens (waar fietspaden dus ontbreken), een maximumsnelheid van 30 km/u wordt gehanteerd.”

Vincent Van Quickenborne treedt hem bij met een ander voorstel uit het plan. “In Kortrijk hebben we recent een gentlemen’s agreement gesloten dat al het werfverkeer, waaronder zware vrachtwagens, de omgeving van scholen vermijdt rond het begin en einde van de schooltijd. Dit is een praktisch voorstel dat we kunnen toepassen in andere steden”.

In 2015 waren er 7778 ongevallen met waarbij fietsers letsel opliepen, bijna 22 gemiddeld per dag. Van hen zijn er 48 mensen overleden terwijl zij onderweg waren op de fiets. Ondanks dat dit een lichte daling is ten opzichte van het jaar er voor, blijven dit er veel te veel. We willen dat mensen zich vaker per fiets verplaatsen, dan moeten we ook zorgen dat ze veiliger kunnen deelnemen aan het verkeer. Dat ouders met een gerust hart hun kinderen op de fiets naar school kunnen brengen of zich geen zorgen hoeven maken wanneer hun kinderen de deur achter zich dicht trekken en op de fiets stappen.

Open Vld mikt op de Mobiliteitsweek voor de lancering van haar fietsplan.

Oppositie legt de gemeente Haaltert lam

0
gemeentehuis haaltert

gemeentehuis haaltertDe reactie van N-va en Sp.a Haaltert is niet mals op het wegblijven van de oppositiepartijen op de gemeenteraad van maandag 29 augustus 2016.

Oppositie speelt samen met Gina Verbestel en legt de gemeente lam.

Vandaag zetten de politieke spelletjes zich voort in Haaltert. Men heeft op de gemeenteraad van 28 juli de onbestuurbaarheid gestemd in volle zomervakantie maar vandaag kan men niet aanwezig zijn.

Als N-va en Sp.a vinden we de wijze waarop oppositiepartijen CD&V, Centrumlijst VLD en Open en Liberaal een spelletje spelen door niet op te dagen op de gemeenteraad onaanvaardbaar. Deze partijen creëren een oneigenlijke toestand waardoor ze op termijn een onbestuurbaarheid van de gemeente willen realiseren. Men gaat de onbestuurbaarheid zelf organiseren door de besluitvorming lam te leggen.

Al onze inwoners, middenstanders en onze gemeente in het algemeen zetten zij , als verkozenen van het volk voor schut. Het is een schande dat men het belang van de Haaltenaren zo naast zich neerlegt puur uit politiek eigen gewin.

Misbruik maken van hun positie als gemeenteraadslid om een goed draaiende gemeente on hold te zetten is niet acceptabel. Een gemeente lam leggen is immers niet de taak van de gemeenteraad, wel integendeel. We zullen dan ook , als N-va en Sp.a met blijvende inzet deze gemeente blijvend op de rails te zetten, verder besturen voor onze inwoners, voor onze gemeente zoals de voorbije 4 jaar.”

Oppositiepartijen Haaltert stuurden hun kat naar de gemeenteraad

0

haaltertDe oppositiepartijen Open&Liberaal, CD&V en Centrumlijst-VLD stuurden hun kat naar de Haaltertse gemeenteraad. Hiermee willen Open&Liberaal, CD&V en Centrumlijst-VLD de bevolking duidelijk maken dat het einde van de SP.a en N-VA in zicht is. Door afwezig te blijven is er in de gemeenteraad van Haaltert geen meerderheid meer en kunnen er dus ook geen beslissingen meer genomen worden.

Persbericht van Oppositie De partijen Open&Liberaal, CD&V en Centrumlijst-VLD

“Oppositie De partijen Open&Liberaal, CD&V en Centrumlijst-VLD stellen vandaag andermaal vast dat er in Haaltert geen democratische meerderheid meer bestaat.

Op de gemeenteraad van donderdag 28 juli werd de structurele onbestuurbaarheid van de gemeente Haaltert gestemd door 14 van de 23 aanwezige gemeenteraadsleden. Deze beslissing kwam er nadat herhaaldelijk werd vastgesteld dat er fundamentele geschillen bestaan binnen de bestaande coalitie en binnen het college van Burgemeester en Schepenen.

Reeds op de extra gemeenteraad van donderdag 9 juni en op de vervroegde gemeenteraad van 21 juni, werd duidelijk dat de “meerderheid” (met amper 8 van de 24 aanwezige gemeenteraadsleden) geen meerderheid meer heeft; nochtans het fundament van de democratie.

Om het standpunt van de 3 partijen Open & Liberaal, CD&V en Centrumlijst-V LD, zijnde de onbestuurbaarheid van de gemeente, kracht bij te zetten en duidelijk te laten over komen bij de ganse bevolking, maar vooral bij de raadsleden van N-VA en SP.a, hebben de 3 hier boven genoemde partijen gezamenlijk besloten om afwezig te blijven op de gemeenteraad van heden maandag 28 augustus.

De 3 partijen Open&Liberaal, CD&V en Centrumlijst-VLD willen de gemeente NIET in een langdurige situatie van onzekerheid storten maar hopen dat er snel een oplossing gevonden wordt om uit deze impasse te geraken, zodat er weer op een democratische manier en met een stabiele meerderheid kan bestuurd worden.

Zoals bepaald in het artikel 47bis van het gemeentedecreet is de te volgen procedure heel duidelijk en kan deze in principe heel snel gaan :
– de structurele onbestuurbaarheid wordt vastgesteld door de gemeenteraad en enkel en alleen door de gemeenteraad.
– de burgemeester moet de bevoegde minister van de Vlaamse Regering zo spoedig mogelijk in kennis stellen van deze gemeenteraadsbeslissing (spijtig genoeg heeft onze burgemeester dit gedurende meer dan 2 weken naast zich neer gelegd)
– de minister geeft opdracht aan de provinciegouverneur om te bemiddelen
– de gouverneur rapporteert het resultaat van zijn onderhandelingsopdracht aan de minister
– in geval van mislukte onderhandeling bevestigt de minister de structurele onbestuurbaarheid en kan de gemeenteraad overgaan tot de aanstelling van een nieuw college.

De bal ligt nu in het kamp van SP.a en N-VA: zij – en zij alleen – beslissen hoe lang ze de periode van onbestuurbaarheid laten aanslepen en de periode van onzekerheid voor de bevolking al dan niet rekken. Verder besturen met een minderheid van de verkozen raadsleden en enkel kiezen voor het postje is simpelweg ondemocratisch.”

Europese Dog Show 2016 Brussel

0
european dogshow 2016 26 27 28

european dogshow 2016 26 27 28De driedaagse hondenshow “FCI-Europese Dog Show 2016” in Brussel, België bracht dit weekend heel wat hondenliefhebbers samen op de Heizel. Een organisatie van jewelste. Honderden keurmeesters en duizenden honden samen met hun baasje passeerden de revue. “De eerste Europese Dog Show in 1982 had ook plaats in België, in dezelfde paleizen zoals nu” zegt Nelly Mast, secretaris generaal van de Koninklijke Maatschappij Sint-Hubertus. De FCI had ingestemd dat België de eer kreeg om de World Dog Show van dit jaar (2016) opnieuw te organiseren en op te treden als gastheer van de European Dog Show van 2016 .

Met deze show wil de Koninklijke Maatschappij Sint-Hubertus de pracht van rashonden promoten. Tevens willen ze aantonen dat raszuivere honden gezond kunnen leven. De Maatschappij Sint-Hubertus kijkt erop toe dat al hun leden op een verantwoorde manier omspringen met hun honden. Zo zijn alle honden met een stamboom van KMSH dna getest, sommige honden moeten proeven afleggen en wie wil fokken met deze honden heeft een dek-attest nodig, dit om te voorkomen dat er met honden zou gefokt worden met afwijkingen. Ook op incest kijkt de maatschappij nauwlettend toe.

De hoofdsponsor en partner “Royal Canin” zorgde ervoor dat iedereen met zijn lievelingshond gratis op de foto kon en verwende tevens alle bezoekers met een kleine attentie.

De Koninklijke Maatschappij Sint-Hubertus is trots op dit evenement met een paar honderden hondenrassen en deelnemers uit 53 verschillende landen zoals Amerika, Polen, Finland, Amerika enz…  Tijdens deze drie daagse DogShow kon je ook verschillende disciplines bewonderen zoals Doggydance, Handeling enz.. . Je mag dit evenement zeker een wereldshow noemen.

Enkele sfeerfoto’s tijdens een keuring van het Tibetaanse ras – Shih-Tsu . (Foto: Shihtzuclub.be)

European dogshow 2016 6

european dogshow 2016 3

european dogshow 2016 1