VOORSTELLING NIEUW BESTUUR EN JAARPROGRAMMA JONG MARKANT AALST
Morgen, donderdag 15 september 2016 om 19u30 geeft Jong Markant Aalst voor de derde maal de aftrap voor zijn nieuw werkingsjaar en dit bij de Bevoorrading (gebouw Cimorné – Alfred Nichelstraat 14, Aalst).
Jong Markant Aalst is een netwerk voor jonge, ondernemende vrouwen en zet zijn derde bestaansjaar in. Op donderdag stellen zij een nieuw Bestuur én het jaarprogramma voor.
Jenny Janssens, bezielster en Voorzitster van Jong Markant Aalst gaat nieuwe projecten aan en geeft de fakkel door aan een pittig Voorzitsterduo: Griet De Backer en Machteld Van Lierde. Sonja De Waele is nieuw in het bestuur. Nancy Veillefon en Sabine Penninck zetten hun mandaat verder.
Op de jaarkalender staan heel wat plezante en originele activiteiten. Donderdag worden deze voorgesteld aan de leden en niet-leden.
Markant is een nationaal vrijetijdsnetwerk voor vrouwen met 300 regionale afdelingen in Vlaanderen. Deze vzw biedt activiteiten aan op maat van vrouwen die een extra dimensie willen toevoegen aan hun leven. Samen met andere vrouwen participeer je onder het motto “Ontdek, beleef en geniet” aan het maatschappelijk en cultureel leven. www.markantvzw.be
Een vaarbewijs halen voor boten tot 200 ton moet gemakkelijker. Deze boten omvatten onder andere patrouilleschepen (redding, redeboten), kleine werkvletten (baggerboten, peilvaartuigen), catamarans voor personenvervoer, bv. naar windmolenparken op zee en commerciële jachten. N-VA wil gemakkelijkere toegang tot deze vaarbewijzen.
In dit land bestaan er geen vaarbewijzen voor schepen van minder dan 500 ton. N-VA-Kamerlid Daphné Dumery wil daar verandering in brengen. “Als het je droom is om tijdens je pensioen op zee te gaan varen met een klein schip, moet je nu je vaarbewijs halen voor een veel groter vaartuig. Of je moet naar het buitenland om je vaarbewijs te halen. Onze normen zijn namelijk erg streng. Maar we moeten geen onnodig strenge regels gaan opleggen voor kleinschalige vaarten.” Dumery pleit dan ook voor de invoering van een vaarbewijs voor schepen tot 200 ton.
Momenteel volgt onze regelgeving ongewijzigd het STWC-verdrag (International Convention on Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers). Daardoor bestaan er bij ons – in tegenstelling tot de buurlanden – geen vaarbewijzen voor schepen van minder dan 500 ton. Nochtans zijn dergelijke schepen, die tot 30 meter lang kunnen zijn, wijd verspreid.
Dit betekent een concurrentienadeel voor zowel onze pleziervaart als de professionele vaart. “Kandidaat-schippers worden door dit wettelijk hiaat verplicht om een vaarbewijs te halen voor schepen van een hogere categorie, waardoor de vereiste vaartijden onlogisch hoog liggen, terwijl dat niets te maken heeft met veiligheid”, legt Dumery uit. Op een schip van 200 ton heeft men doorgaans enkele bemanningsleden minder aan boord, waardoor de eisen voor het behalen van een vaarbewijs voor 500 ton met een kleiner schip quasi onhaalbaar zijn.
Wie toch met een klein schip wil varen, wordt door onze wetgeving als het ware gedwongen om zich tot de buurlanden te wenden, zich daar te registreren en daar belasting te betalen. “In Nederland en Frankrijk bestaat deze regeling al. Onze kust is maar een paar tientallen kilometers lang. Het is te gek dat men op een paar uur varen andere regels hanteert dan bij ons”, aldus Dumery.
Boten tot 200 ton omvatten onder andere patrouilleschepen (redding, redeboten), kleine werkvletten (baggerboten, peilvaartuigen), catamarans voor personenvervoer, bv. naar windmolenparken op zee en commerciële jachten.
Tweetalige wachtdienst in Brussel: 1% van Franstalige huisartsen behaalt taalattest
“Het niveau van Nederlands dat gevraagd wordt van de Franstalige huisartsen in het kader van de nieuwe ’tweetalige’ wachtdienst is te laag met het oog op een goede communicatie tussen huisarts en Nederlandstalige patiënt”, concludeert Brussels N-VA-parlementslid Liesbet Dhaene op basis van informatie die ze opvroeg bij de Brusselse ministers Vanhengel en Gosuin. “Toch is de Brusselse ’tweetalige’ wachtdienst niet van plan om het niveau van de taaltest te verhogen. Dit bewijst nogmaals dat de Nederlandstalige dienstverlening voor de Brusselse wachtdienst geen prioriteit is, maar enkel een formaliteit.”
De Nederlandstalige Geneeskundige Commissie van Vlaams Brabant (De PGC), de instantie die toeziet op een goede werking van de wachtdiensten, is van mening dat een arts in Brussel het taalniveau C1 moet hebben om als tweetalig arts beschouwd te worden. Je kan dit vergelijken met het taalniveau van een hogere tweetalige ambtenaar. De Brusselse wachtdienst laat echter een taaltest afleggen van een lager niveau, namelijk niveau B2. “Nochtans heeft een gebrek aan kennis van het Nederlands wel degelijk ernstige gevolgen voor de Nederlandstalige patiënten. Vertaal maar eens termen als een blaasontsteking of een kaakbeen en begrijp maar eens jargon als ‘néphrite’ of ‘contusion’, zeker als je ziek en kwetsbaar bent”, aldus Dhaene.
Ondanks het lage niveau van de taaltest, blijken maar 16 Franstalige huisartsen deze test inmiddels met vrucht afgelegd te hebben tegenover 41 Nederlandstalige huisartsen. Nochtans zijn er in Brussel ongeveer 1.600 Franstalige huisartsen, daar waar er amper een honderdtal Nederlandstalige huisartsen zijn. “Het magere slaagpercentage van de huisartsen aan Franstalige kant, verklaart waarschijnlijk waarom het niveau van de taaltest niet wordt opgetrokken naar het niveau gevraagd door de PGC. Maar dit gaat wel ten koste van de Nederlandstalige zorgverlening binnen een zogenaamd ’tweetalige’ wachtdienst”, zegt Dhaene
“Deze informatie doet de ongerustheid rond de nieuwe Brusselse ’tweetalige’ wachtdienst alleen maar toenemen”, aldus Dhaene. Toch treden de bevoegde ministers Vandeurzen en De Block niet op. Evenmin als de Brusselse minister Vanhengel, die het project voluit steunt. “Enkele Nederlandstalige huisartsen en patiënten hebben bij gebrek aan een reactie vanuit de politiek, een juridische procedure opgestart. Ik kijk hoopvol uit naar de uitspraak die morgen wordt verwacht”, besluit Dhaene.
De Fietsersbondafdelingen Aalst, Affligem en Aalst pleiten voor de realisatie van een fietssnelweg Aalst – Affligem – Asse – Brussel, kortweg de AAAB-route. Daartoe organiseerden ze op zondag 11 september 2016 een fietstocht van Aalst, via Affligem en Asse naar Brussel en terug. Er waren een 100-tal fietsende deelnemers en er zijn al meer dan 200 steunbetuigingen via de website van de actie.
De gedeputeerde voor mobiliteit uit Vlaams-Brabant, Tom Dehaene (CD&V), was aanwezig bij de aankomst in Brussel en hij beloofde alvast om het dossier grondig te bekijken. Sp.a parlementslid Katia Segers kwam ook een klein stuk meefietsen vanaf de abdij van Affligem en beloofde dat zij over dit dossier een parlementaire vraag aan minister Ben Weyts zal stellen. Vanuit Groen namen de Aalsterse fractieleider Andreas Verleysen, de Assese fractieleider Edward Van Keer en de Assese Groen voorzitter Jan De Leeuw deel aan de fietstocht.
Groen stelde het idee van een AAAB-route al in juni 2015 op de Assese gemeenteraad voor. Toen werd vanuit de meerderheid nog gevreesd dat de provincie Vlaams-Brabant een doortrekking tot Aalst niet zou zien zitten. Gedeputeerde Tom Dehaene liet nu duidelijk verstaan dat hij openstaat voor het idee van een fietssnelweg tussen Aalst en Brussel.
Ten oosten en ten zuiden van Brussel werden er al fietssnelwegen gerealiseerd: Leuven – Brussel en Halle – Brussel. De realisatie van een noordelijke fietssnelweg die Brussel via Vilvoorde met Mechelen zal verbinden is lopende. Ten westen van Brussel is men al begonnen met de aanleg van een fietssnelweg tot Asse centrum (de AB-route), maar er zijn nog geen officiële plannen om deze door te trekken tot Aalst.
Marleen Stallaerts, secretaris van Fietsersbond Aalst licht het idee achter de vraag naar een AAAB-route toe: “We vinden dat de al geplande “AB-route” moet uitgebreid worden tot de AAAB-route. De afstand van de AAAB-route is vergelijkbaar met de afstanden van de al gerealiseerde en geplande fietssnelwegen vanuit Brussel naar Leuven, Mechelen of Halle. Er is bovendien al een zeer goede fietsverbinding tussen Aalst en Affligem via de Affligemdreef. Tussen het station van Asse en de Affligemdreef is er echter momenteel geen enkele fietsvriendelijke verbindingsroute. Dat is voor ons onaanvaardbaar!”
Wie mee het voorstel van de AAAB-route wil steunen, kan zijn steun nog steeds betuigen via de website https://fietsroutebrussel.wordpress.com/toon-je-steun/. Meer gedetailleerde informatie over een mogelijk tracé voor de AAAB-route is terug te vinden op deze website.
Spreidingsplan voor 5.000 extra laadpunten tegen 2020
Tegen 2020 moet er in elke gemeente in Vlaanderen minstens één laadpaal staan. Dat is noodzakelijk om zoveel mogelijk mensen te overtuigen met een elektrische wagen te rijden. Een nieuw spreidingsplan bepaalt hoeveel extra laadpalen er minstens in elke gemeente komen. Vlaams minister voor Energie Bart Tommelein: ‘We werken de drempels om elektrisch te rijden weg.’
De Vlaamse regering streeft naar 100.000 milieuvriendelijke wagens op onze wegen tegen 2020, waarvan 60.000 elektrische. Om dat te verwezenlijken wil Vlaams minister voor Energie Bart Tommelein de drempels om elektrisch te rijden zoveel mogelijk wegwerken. ‘De kostprijs zal dalen omdat er steeds meer mensen een elektrische wagen kopen. De actieradius vergroot bij elk model dat op de markt komt. En nu hebben Eandis en Infrax een spreidingsplan opgesteld om te bepalen hoeveel laadpalen er minstens moeten bijkomen in elke gemeente.’
Minstens één laadpaal in elke gemeente
In totaal moeten er tegen 2020 2.500 extra laadpalen zijn in Vlaanderen, goed voor 5.000 laadpunten. In elke gemeente komt er minstens één laadpaal bij. ‘Gemeenten bepalen uiteraard zelf waar die laadpalen komen, en of ze die via de distributienetbeheerder plaatsen of niet. Laadpalen verdienen zichzelf sowieso terug. Dit zal de belastingbetaler niks kosten’ aldus Bart Tommelein. ‘Met dit situeringsplan willen we zorgen voor een optimale spreiding. Wie elektrisch rijdt, moet voldoende laadmogelijkheden vinden in heel Vlaanderen’ besluit de minister.
De BBC (Brabantse Business Club) blies op dinsdagavond 6 september verzamelen in hun clublokaal kasteel Waalborre te Asse Het begon om 18.30u en toen we daar aankwamen waren we nog één van de eersten. Samen met Joris Vanderveken die samen met ons aankwam werden we aan de ingang hartelijk begroet door “ons” Rita (Morbée) die zoals steeds blij was met onze aanwezigheid. Ook de andere genodigden die langzaam binnen sijpelden kregen als naar gewoonte een vriendelijk onthaal.
zelf hadden we ook even in de file gestaan omdat de straten die naar het domein de Waalborre leiden niet meer zo vlot toegankelijk zijn door éénrichtingsverkeer Maar we waren nog ruim op tijd vergeleken met de anderen. Op die manier hadden we de kans om iedereen te zien binnenkomen en hadden we zicht op de gasten. Sommigen waren voor ons reeds bekenden, anderen hadden we nog nooit gezien. Maar dat is dan ook de bedoeling van deze receptie in een gezellige, gemoedelijke en ontspannen sfeer elkaar leren kennen.
Omstreeks 19.30u nam de nieuwe voorzitter Herman Smet het woord om te zeggen dat zijn toespraak niet lang zou duren. de voorzitter hield woord want na een 10-tal minuutjes zat zijn toespraak er al op. De vele aanwezigen konden dit wel waarderen en bedankten hem met een luid applaus. een paar dingen die we onthouden hebben uit zijn toespraak was zijn oproep tot samenwerking met ander clubs, daarbij verwees hij naar Isabelle Bremer voorzitster van Brussels Business Club en de ondervoorzitter de heer Robert Blaise die voor het eerst aanwezig waren.
(Isabelle Bremer voorzitster Brussels Business Club)
Met hen werd alvast de afspraak gemaakt om het komende werkjaar 1 a 2 activiteiten samen te organiseren. De club wil niet alleen een verzameling van enthousiaste ondernemers zijn maar in de eerste plaats een vriendenclub, maar tegelijk ook een plaats waar jonge beginnende ondernemers aangetrokken, gestimuleerd en begeleid worden. Dat was zowat de korte inhoud van de op zich al korte toespraak. En na nog even een woord van dank gericht te hebben naar de sponsors ging de receptie en de netwerking in een gemoedelijke sfeer gewoon verder. Wij wensen van hieruit de BBC een vruchtbaar werkjaar toe en wensen hun te bedanken voor de uitnodiging.
(Aandachtige toehoorders)
Mensen die interesse hebben om toe te treden tot de BBC kunnen altijd een mailtje sturen naar rita.morbee@telenet.be of een kijkje nemen op http://www.brabantbusinessclub.be
In 2015 werden 51 ongevallen geregistreerd in de Leopold II-tunnel en 273 ongevallen in alle Brusselse tunnels samen. Brussels parlementslid Cieltje Van Achter, die de cijfers opvroeg bij Brussels staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V), vindt dat “een onverantwoord hoog aantal, vooral omdat het Brussels bestuur sinds 2010 weet dat de gevolgen dramatisch zullen zijn als een wagen in brand vliegt door een ongeval in de Leopold II-tunnel.” Ze hekelt het feit dat de regering de in 2012 besloten grondige renovatie van de Leopold II-tunnel op de lange baan schuift. De kans is groot dat het aantal ongevallen in 2016 hoger zal liggen omdat in de eerste zes maanden van dit jaar 35 ongevallen opgetekend werden in de Leopold II-tunnel en 153 in alle Brusselse tunnels. De top vijf van de meest ongevalgevoelige tunnels bestaat voorts uit de Rogier-, Kruidtuin-, Belliard- en Hallepoorttunnel, maar hun volgorde verschilt in de loop der jaren.
Van Achter wijst erop dat uit de documenten van de Tunnelcommissie van het Brussels parlement bleek, dat de gevolgen bij een brand in een lange tunnel dramatisch kunnen zijn. “Tunnelgebruikers worden dan omgeven door hete en giftige rook die onvoldoende wordt afgezogen, de nooduitgangen zijn moeilijk toegankelijk, de veiligheid van de hulpdiensten kan niet worden gegarandeerd en er is een risico op instorting van de tunnels”, vat de N-VA’ster samen. “Met deze gekende analyse zou je verwachten dat de Brusselse regering er alles aan doet om te voorkomen dat er ongevallen gebeuren in de Leopold II-tunnel en toch gebeurt dat niet.”
De eerste oorzaak van de ongevallen is overdreven snelheid en daar kan volgens Cieltje Van Achter gemakkelijk iets aan gedaan worden door snelheidscontroles of de invoering van trajectcontrole. Ze dringt dan ook aan “op effectief ontradende trajectcontroles én op een oplossing voor dit hallucinante gebrek aan brandveiligheid in de Leopold II-tunnel.”
Zoals we het ludiek voorspelden blijkt de klucht in Haaltert terug waarheid te worden.
“Gemeenteraad Haaltert – Deze avond is het uitgestelde kermis met vuurwerk in Haaltert. Tijdens de gemeenteraad deze avond is er een pokerwedstrijd (CL-VLD) met nadien een opvoering van Pontius en Pilatus door CD&V met in de hoofdrol Moeder Theresia (Open en Liberaal), decor en verlichting (SP-A) en dit onder deskundige leiding van N-VA. Iedereen welkom.”
De waarheid voor wie tussen de regels leest…
Het is heel spijtig dat een paar personen samen met oppositie op kosten van de inwoners hun slag willen thuis halen door NEE te stemmen. Een kleine berekening laat ons toe te vermelden dat één gemeenteraad om en bij de 4000 euro kost aan gemeenschapsgeld voor zitpenningen aan de gemeenteraadsleden. Geld dat op een positieve manier kan gebruikt worden. Lopende en toekomstige projecten komen in gevaar door het niet tijdig indienen van dossiers. Zo was er deze avond ook GEEN goedkeuring voor een toelage aan de speelpleinwerking in Heldergem. Het is toch niet de bedoeling van de oppositie om kinderen te treffen die met heel deze zaak niets te maken hebben ? Veilige fietspaden op de Ninoofsesteenweg, hoelang wil de oppositie dit uitstellen ?
Een reactie van Lisa Houtman (SP.A)
CINEMA TOTAL – Liberalen en CD&V saboteren in plaats van te investeren
Nadat de gemeenteraad van 29 september niet kon doorgaan omdat de liberalen en CD&V niet opdaagden, diende er op 8 september opnieuw een door te gaan. Op deze gemeenteraad probeerden de liberalen en CD&V de onbestuurbaarheid van de gemeente aan te tonen door te saboteren in plaats van te investeren:
Geen goedkeuring voor heraanleg van de parkings op Pastorijplein en Terlinden in Denderhoutem, geen goedkeuring voor grondafstanden voor voetpaden bij verkavelingen, geen goedkeuring grondafstanden voor wegenwerken in de Kattestraat en zijweg Nieuwstraat, geen toelage voor de speelpleinwerking in Heldergem, geen verhoogde toelage voor afkoppelingen, geen indexering van energiepremies, geen gratis gebruik van materiaal en infrastructuur voor Haaltertse verenigingen, geen onteigening in Hooglareweg voor extra parkeerplaatsen, geen veiligere fietspaden op de Ninoofsesteenweg, geen verwarming in Sint Martinusheem, geen goedkeuring voor verleggen van voetwegen, geen asfalteringen in Kerkbosweg en Berenhoek, geen sanering in de Boekent…
Verkozenen dienen de bevolking te dienen. Net daarom betreurt de SP.A de pogingen tot onbestuurbaarheid vanwege de liberalen (CL-VLD en 2 leden van Open&Liberaal) en CD&V.
Nadja Vananroye wordt de nieuwe burgemeester van Hasselt.
Vananroye (43) is op dit moment OCMW-voorzitter en schepen van Welzijn, Gezin en Senioren en voorzitter van het Jessa ziekenhuis. Zij heeft heel wat bestuurservaring en heeft, o.a. in de aanpak van de herstructurering van het ziekenhuis, getoond dat zij ook moeilijke dossiers kan aanpakken.
Ook de gedragenheid binnen de partij is zeer groot: zowel de 3 andere CD&V-schepenen als de gemeenteraadsleden staan loyaal achter haar en zeggen toe haar mee te ondersteunen in het beleid. “Ik wil niet dat Hasselt in een onbestuurbaarheid terechtkomt. Daarom heb ik de vraag van de partij om het roer in handen te nemen, aanvaard. Wij hebben de voorbije jaren altijd gehamerd op een open, duidelijk en correct bestuur. Met die aanpak hebben wij veel gerealiseerd, maar nog een aantal projecten staan in de steigers of zijn in volle uitvoering. Daarom wil ik, met de hele ploeg, deze open bestuursstijl opnieuw versterken: vertrouwen geven aan de mensen, ook aan de stadsmedewerkers, ik wil luisteren en overleggen en nadien duidelijk communiceren over het hoe en waarom van de beslissingen”, aldus een gemotiveerde Nadja Vananroye.
Reactie oppositieleider Steven Vandeput (N-VA) op de nieuwe Hasseltse burgemeester.
De N-VA neemt hiervan akte en wenst de nieuwe burgemeester proficiat met haar mandaat. Gemakkelijk zal ze het in elk geval niet krijgen,” aldus fractieleider Steven Vandeput.
“Met de benoeming van Nadja Vananroye en – daaraan gekoppeld – het voorakkoord voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 zetten de meerderheidspartijen CD&V en sp.a hun politieke spelletjes in Hasselt gewoon voort. Indien hetgeen de media schrijven waar is, is dat kortweg degoutant,” aldus oppositieleider Steven Vandeput (N-VA).
Opening Talentencentrum door gedeputeerde Verhaert (midden) - Copyright: provincie Antwerpen
Antwerps provinciebestuur opent eerste Talentencentrum in Vlaanderen en de talentklassen zijn al meteen volgeboekt voor dit schooljaar
Het Antwerpse provinciebestuur opende op woensdag 7 september het nieuwe Talentencentrum in Malle. Het centrum moet de bakermat worden van innoverende projecten om talenten te ontdekken bij kinderen en jongeren. Dat de scholen hiervoor vragende partij zijn, blijkt uit de volledig volgeboekte agenda voor de talentklassen. “Dit schooljaar logeren hier meer dan 1000 kinderen,” vertelt Inga Verhaert, gedeputeerde voor Onderwijs. “En via onze Talentennetwerkdag reiken we alle scholen educatief materiaal aan om in de klas zelf aan de slag te gaan, want kinderen en jongeren die werken met hun talenten zijn veel gelukkiger.”
De provincie Antwerpen zet met haar flankerend onderwijs al jaren in op initiatieven die kinderen en jongeren uitnodigen om hun talenten te ontdekken. “We zijn er van overtuigd dat regelmatig succes ervaren een bijzondere motivator kan zijn doorheen een schoolloopbaan,” stelt gedeputeerde Inga Verhaert. “Vorig jaar startten we de Talentklassen op en nu gaan we weer een stap verder met een Talentencentrum. We werken hier op drie sporen: naast het organiseren van de Talentklassen zetten we ook netwerkmomenten op om leerkrachten en schoolteams te ondersteunen en ontwikkelen we educatief aanbod zoals het lespakket DE KR8/O/NAUTEN.”
Opening Talentencentrum door gedeputeerde Verhaert (midden) – Copyright: provincie Antwerpen
Kinderen en jongeren willen hun talenten ontdekken.
Het Scholierenrapport ‘Van LeRensbelang?’ dat de Vlaamse Scholierenkoepel VSK recent uitbracht onderschrijft dit volmondig. Het rapport geeft aan de hand van zes thema’s weer wat 17.000 leerlingen in de nieuwe eindtermen willen. Met stip genoteerd op 3 vinden we ‘Inzetten op eigen kracht’: Kinderen en jongeren vinden het noodzakelijk om hun eigen krachten/talenten te leren kennen om van daaruit meer verantwoordelijkheid op te nemen in hun eigen schoolloopbaan. “Tijdens de talentklassen laten we de kinderen op een speelse manier kennismaken met de 8 krachten die bij iedereen in mindere of meerdere mate aanwezig zijn. In de bossen van Malle gaan ze op zoek naar hun natuurkracht, in de studio ontdekken ze muziekkracht, ze maken filmpjes of een kunstwerk voor beeldkracht en ook techniek en nieuwe media komen aan bod.”
Talentklassen volgeboekt voor dit schooljaar
Scholen kunnen in het Vormingscentrum in Malle een driedaagse-of vijfdaagse Talentklas boeken. Vorig schooljaar ontvingen we al ruim 900 leerlingen. “De Talentklassen zijn een schot in de roos – elke school die er al aan deelnam heeft opnieuw geboekt- daarom bouwen we de infrastructuur hier verder uit in het Vormingscentrum. Dit schooljaar is alles al volgeboekt en zullen er 1029 leerlingen van 20 verschillende scholen naar het Talentencentrum komen. De scholen organiseren dit vooral in het 5de of 6de leerjaar, maar ook leerlingen van het 3de en 4de leerjaar komen hier over de vloer. Door een volwaardig Talentencentrum met educatief personeel uit te bouwen, zullen er in de toekomst meer scholen de kans hebben om op Talentklas te komen.”
Talentencentrum zet alle scholen op weg in talentenbeleid.
Ongetwijfeld zal het inzetten op talentontwikkeling ergens een vertaalslag krijgen in de eindtermen en er zo voor zorgen dat het in de rugzak van elke leerling terechtkomt. Daarmee is echter de kous niet af. Het zal nodig zijn om leerkrachten, schoolteams, … te ondersteunen om hier een goede vertaalslag van te maken. Daarom organiseert het Talentencentrum op woensdag 19 april 2017 een ‘Talentennetwerkdag’. We reiken enerzijds een breed theoretisch kader aan en zorgen anderzijds voor een praktische vertaalslag met getuigenissen uit de klas, het delen van concreet werkmateriaal, …. In de komende weken wordt er ook een Talenten-app gelanceerd, en in de Techno Trailer – een ander initiatief van de provincie Antwerpen dat dit schooljaar door zo’n 6.000 leerlingen bezocht wordt- is een stand ‘Ontdek je Talent’ ingebouwd. Aan de hand van een enkele vragen ontdekken leerlingen, maar ook leerkrachten, hun eigen krachtenprofiel.