...
Home Blog Pagina 387

Nieuwe beheersovereenkomst moderniseert De Lijn

0

Nieuwe beheersovereenkomst moderniseert De Lijn - delijnNieuwe beheersovereenkomst moderniseert De Lijn

Met het afsluiten van een nieuwe beheersovereenkomst met De Lijn zet Vlaams minister Weyts de reiziger centraal in het mobiliteitsbeleid. “We leggen vanaf nu de focus op de reiziger en dus op diens reële vraag in plaats van op het blinde aanbod met om de 750 meter een bushalte.” Met de invoering van de gegarandeerde dienstverlening zal De Lijn zichzelf ook kunnen promoten als een ‘zekere dienstverlener’ met een gegarandeerd aanbod ook in geval van stakingen. Dat alles zal gebeuren met minder belastinggeld en meer investeringen dan ooit. “De kostendekkingsgraad stijgt al twee jaar op rij. Die tendens zetten we verder én we investeren meer dan ooit in onder andere aantrekkelijke en groene voertuigen. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts: “De Lijn 2.0 wordt een moderner, klantvriendelijker en groener bedrijf.”

De Vlaamse Regering heeft de nieuwe beheersovereenkomst voor De Lijn goedgekeurd. Dat document vormt tussen 2017 en 2020 het stabiele kader voor de werking van de Vlaamse Vervoermaatschappij. Het bedrijf wordt grondig gemoderniseerd om reizigers nog beter te kunnen bedienen. “De Lijn moet een sterk en efficiënt bedrijf zijn dat een breed publiek kan verleiden om de auto te laten staan”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts.

Focus op de reiziger in plaats van blind aanbod
De nieuwe beheersovereenkomst vervangt het oude beleid van basismobiliteit definitief door het nieuwe basisbereikbaarheid. Het blinde aanbodbeleid wordt ingeruild voor een modern vraaggestuurd model, waarbij de behoefte van de reiziger als uitgangspunt genomen wordt. Gedaan dus met een bushalte om de 750 meter ongeacht of die nodig was of niet. “We willen meer Vlamingen verleiden tot het openbaar vervoer door in te spelen op de vraag van de potentiële reiziger.

Een opvallende nieuwigheid is de gegarandeerde dienstverlening. In moeilijke omstandigheden, zoals bij een staking, zal De Lijn zich in de toekomst zo organiseren dat de prioritaire lijnen toch maximaal bediend blijven. Dat zal gebeuren door het beschikbare personeel te heroriënteren naar die belangrijkste lijnen. “De Lijn kan zich in de toekomst zo verder in de markt zetten als een betrouwbare dienstverlener”, zegt Weyts. “Ook op moeilijkere momenten kan je rekenen op De Lijn.”

Met extra investeringen in moderne, aantrekkelijkere en groene bussen en trams wil Weyts De Lijn versneld laten evolueren naar een ecologisch bewuste dienstverlener zonder in te boeten op kwaliteit. Het verouderd materiaal wordt versneld vervangen. Vanaf 2019 worden enkel nog groene hybride bussen besteld en tegen 2025 zal De Lijn enkel nog met elektrische bussen rijden in onze steden.

Met beter en meer toegankelijke bussen, trams en haltes zal De Lijn ook meer mindervalide personen kunnen verleiden. Er komen ‘meer mobiele lijnen’ die een volledige toegankelijkheid garanderen voor zowel halte als voertuig op die lijnen. Op die lijnen moeten personen met een beperking dan ook niet meer vooraf reserveren. Vandaag moet dat nog 24 uur op voorhand.

Met een ticketintegratie wordt voorzien in het makkelijker overschakelen tussen de verschillende vormen van openbaar vervoer. Zo zullen de abonnementen van de vier verschillende maatschappijen (NMBS, De Lijn, TEC en MIVB) op één gezamenlijke MOBIB-kaart komen. Nu al staan alle 65+ abonnementen op die kaart en reizigers die hun Omni of Buzzy abonnement vernieuwen zullen tegen eind 2017 zijn overgeschakeld.

Eind 2018 zullen dan ook alle andere vervoersbewijzen op één kaart staan en wordt contactloos betalen mogelijk. Cash betalingen op het voertuig zal niet meer mogelijk zijn tegen 2019.

Tot slot krijgen ook de lokale besturen mee de ruimte om het mobiliteitsbeleid aan te sturen. Steden en gemeenten hebben heel wat kennis en kunde over de lokale vervoersvragen. Weyts wil die expertise nu benutten om het openbaar vervoer meer van onderuit op te bouwen.

Vlaanderen wordt ingedeeld in dertien vervoerregio’s waarbinnen lokale besturen de kans krijgen om samen met De Lijn, AWV, NMBS, de MAV’s (mobiliteitscentrale aangepast vervoer) en Infrabel het globale mobiliteitsbeleid mee in te kleuren. Een vervoerregio heeft een centrumstad als kern, met daarrond een ‘invloedsgebied’ van gemeenten. Zij krijgen in het nieuwe model een specifieke rol in het systeem met vier netten.

Treinen blijven de ruggengraat van het openbaar vervoer. Het treinnet wordt met inspraak van Vlaanderen georganiseerd door de federale overheid.
Op de grote assen focust het kernnet op de voorstedelijke en interstedelijke verbindingen. De Lijn staat in voor de organisatie en bediening van het kernnet.
Bij het aanvullend net slaan de Vlaamse overheid en de vervoerregio’s de handen in elkaar om de mobiliteit vorm te geven.
Op plaatsen waar dat soort transport minder zin heeft, wordt met de hulp van andere aanbieders vervoer op maat uitgewerkt. Hier krijgen de lokale en private spelers de regie in handen en beslissen zelf over het aanbod. Hierbij denken we bijvoorbeeld aan bedrijven die een pendeldienst organiseren of sociale verenigingen die een busje inleggen en de krachten zouden kunnen bundelen.
“De Lijn zal meer kunnen focussen op waar het bedrijf echt goed in is”, zegt Weyts. “Bijkomend voordeel van dit gelaagd model is dat alle verschillende vormen van vervoer beter gaan samenwerken en dus beter op elkaar afgestemd kunnen worden.”

Minder belastinggeld, meer investeringen
Door meer interne efficiëntie, vraaggestuurde werking en een hogere kostendekkingsgraad, kan de overheidsdotatie aan De Lijn verder dalen met 21 miljoen euro. De kostendekkingsgraad steeg de laatste twee jaren van 15 procent naar 20 procent. En ook het aantal betalende reizigers en abonnementen steeg met respectievelijk 2,5 procent en 3 procent ten opzichte van het laatste jaar. Dat alles met rechtvaardige tarieven die tegen 2019 niet meer worden gewijzigd, louter geïndexeerd.

Met een stijging van het investeringsbudget van 190 naar 230 miljoen euro stijgt ook dat naar een historisch hoog niveau. “Ongeziene investeringen in mensen en middelen met minder belastinggeld.” aldus Weyts.

Tot slot worden al deze wijzigingen permanent gemonitord, zodat er tijdig bijgestuurd kan worden indien nodig. En ook hier is de reiziger het ijkpunt waarbij minstens 70 procent van de reizigers De Lijn een score van minstens 7 op 10 geven moet geven. “Dit is de blauwdruk van De Lijn 2.0”, besluit Weyts

FAVV Vogelgriep in Europa – stand van zaken

0

FAVV Vogelgriep in Europa - stand van zaken - kippenFAVV Vogelgriep in Europa: stand van zaken 23/12/2016

De situatie met het hoogpathogene vogelgriepvirus van het type H5N8 is de afgelopen weken zeker niet verbeterd. Minister Borsus en het Voedselagentschap roepen daarom onverminderd op tot grote waakzaamheid.

Het H5N8-virus, dat einde oktober in Europa geïntroduceerd werd door wilde vogels op trektocht naar het zuiden, heeft de afgelopen weken zijn opmars in grote delen van Europa verdergezet. In de buurlanden Nederland, Frankrijk als Duitsland werden meerdere nieuwe uitbraken bij pluimvee en ook nieuwe besmettingen bij wilde vogels vastgesteld, soms dichtbij de Belgische grens. Het virus is eveneens opgedoken in het Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Zweden, Finland, Polen, Oostenrijk, Zwitserland, Hongarije, Kroatië, Roemenië, Bulgarije en de Balkanlanden of heeft zich daar verder verspreid onder pluimvee en wilde vogels. Dit duidt erop dat dit virus nog altijd of zelfs meer dan voordien in wilde vogels en pluimvee circuleert.

Minister Borsus: “Ons land is er toe nu toe in geslaagd is om het vogelgriepvirus buiten onze grenzen te houden, met name door de ophokplicht die nu al 6 weken van toepassing is. Het Voedselagentschap en de sector stellen alles in het werk om dit zo te houden. Ik roep elke pluimveehouder op deze inspanning vol te houden en om de bioveiligheidsmaatregelen strikt toe te passen om elke besmetting te voorkomen”.

België is momenteel vrij van de ziekte, maar het risico van een introductie in ons land blijft erg reëel.

Het FAVV kan niet genoeg benadrukken dat alle voorzorgsmaatregelen overal in het land strikt nageleefd moeten worden:
– Alle pluimvee van professionele pluimveehouders, loopvogels uitgezonderd, moet opgehokt blijven. Daarbij moeten de dieren op stal worden gehouden of onder netten of gaas worden geplaatst. Dit is de enige efficiënte manier om contact met mogelijk besmette wilde vogels te verhinderen. Pluimvee van hobbyhouders moet (nog) niet opgehokt worden, maar ook bij hen is deze voorzorgsmaatregel sterk aangeraden,
– Alle pluimvee en vogels, zowel bij professionele houders als hobbyhouders, moet binnen of afgeschermd gevoederd en gedrenkt worden; daarbij mag geen onbehandeld oppervlaktewater gebruikt worden.
– Op de pluimveehouderijen moeten alle bioveiligheidsmaatregelen strikt nageleefd worden.

Het FAVV benadrukt ook het grote belang van het tijdig melden van ziektetekens of van verhoogde sterfte bij pluimvee. Deze moeten telkens door een dierenarts onderzocht worden om een correcte diagnose te stellen. Wanneer de dierenarts vogelgriep niet kan uitsluiten, dan moet hij onmiddellijk het Voedselagentschap contacteren, dat snel de nodige maatregelen zal nemen om de verdenking uit te klaren.

Vogelgriep is een ziekte die zich razendsnel kan verspreiden. Een snelle en correcte diagnose van de ziekte is dan ook in ieders belang!

Er is geen enkel risico voor de consumenten. Vlees en eieren van pluimvee kunnen in alle veiligheid gegeten worden.

U vindt alle informatie op http://www.favv-afsca.fgov.be/dierengezondheid/vogelgriep/

Bouw nieuwe stuw Geraardsbergen op kruissnelheid

0

Bouw nieuwe stuw Geraardsbergen op kruissnelheid - denderBouw nieuwe stuw Geraardsbergen – werken op kruissnelheid

Waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal NV is volop bezig met grootschalige waterbeheersingswerken in Geraardsbergen. Intussen is de bouwkuip voor de nieuwe stuw klaar. Deze stuw zal er in de toekomst voor zorgen dat het water van de wispelturige Dender beter op peil gehouden wordt. Om de waterafvoer tijdens de werken onder controle te houden, wordt indien nodig de noodstuw ingezet.

In maart van dit jaar begon Waterwegen en Zeekanaal NV met grote vernieuwingswerken aan het stuwsluiscomplex van Geraardsbergen. De grote en kleine stuw uit de 19e eeuw worden er vervangen door een automatische stuw met stuwkleppen. Die zullen zorgen voor een nauwkeurigere en veiligere bediening.

Fasering

Door de complexiteit van de werken aan het stuwsluiscomplex en de beperkte werfruimte werkt de aannemer erg gefaseerd. Intussen is de indrukwekkende bouwkuip in de Dender voor de bouw van de nieuwe stuw klaar en werden de voorbereidingen getroffen voor de noodzakelijke oeverwerken. Zo werden ook de oeververdedigingen voorzien van een bouwkuip. Via deze werkwijze kunnen historische oeververdedigingen voorzichtig gedemonteerd worden en kan historische natuursteen eventueel hergebruikt worden. Volgend jaar worden de bouwkundige werken verdergezet: de stuwvloer wordt gegoten, de stuwwanden en stuwkelder worden gemaakt, … Nadien bouwt de aannemer de waterafvoerkokers onder het oostelijke stuweiland en ondertussen worden ook de oevers van het westelijke stuweiland verder vernieuwd.

Noodstuw

Om de waterafvoer tijdens de werken onder controle te houden, neemt Waterwegen en Zeekanaal NV tijdens het hoogwaterseizoen extra veiligheidsmaatregelen. Zo werd de sluis intussen tijdelijk omgebouwd tot noodstuw. In geval van hoge waterstanden kan de aannemer met een kraan schotbalken in de sluis plaatsen of net balken weghalen. Op deze manier kan de sluis als stuw ingezet worden om in geval van nood extra water af te voeren. Afgelopen week werd een nachtelijke oefening opgezet om de werking van de noodstuw te testen. Deze test is vlot verlopen en werd positief geëvalueerd. Als gevolg van deze veiligheidsmaatregel kunnen er tijdelijk geen schepen meer door de sluis varen.

Stuwen op de Dender

De bouw van de nieuwe stuw in Geraardsbergen maakt deel uit van het grotere project ‘Stuwen op de Dender’. Waterwegen en Zeekanaal NV wil het risico op wateroverlast in het Denderbekken verkleinen. Daarom moeten onder andere de huidige stuwen op de rivier vernieuwd worden. Naast de stuw van Geraardsbergen worden ook de stuwen van Idegem, Pollare, Denderleeuw, Teralfene, Aalst en Denderbelle aangepakt.

Meerderheid legt vrijer erfrecht onder de kerstboom

0

Meerderheid legt vrijer erfrecht onder de kerstboom - weegMeerderheid legt vrijer erfrecht onder de kerstboom

Open Vld Kamerlid Carina Van Cauter werkte samen met Justitieminister Geens, haar collega-Kamerleden Smeyers, Becq, Goffin en specialisten aan een grondige hervorming van het erfrecht die de ministerraad vandaag goedkeurt. “Ons erfrecht dateert nog uit de tijd van Napoleon. Met deze hervorming geven we mensen meer rechtszekerheid en vrijheid over hun eigen nalatenschap, bijvoorbeeld door de wettelijke reserve tot de helft te beperken en erfovereenkomsten mogelijk te maken.”

Het Belgisch erfrecht dateert nog grotendeels van de Napoleontische tijd en is bijgevolg niet aangepast aan de hedendaagse noden, maatschappelijke evoluties en gezinssituaties. De wetgever spreekt nog al te veel ‘voorkeuren’ uit die niet meer van deze tijd zijn. Daarom is een grondige modernisering noodzakelijk. Vorige legislatuur keurde het parlement onder liberale impuls al hervormingen goed inzake erfonwaardigheid, de erfenissprong en schenkingen via levensverzekeringen. Het huidige federale regeerakkoord voorzag een grondige hervorming. Open Vld Kamerlid Carina Van Cauter nam de handschoen op. Zij diende eind 2014 al een wetsvoorstel in, dat mee aan de basis lag voor de hervorming die ze samen met Justitieminister Geens, Kamerleden Philippe Goffin (MR), Sonja Becq (CD&V) en Sarah Smeyers (N-VA) en specialisten uitwerkte. De federale ministerraad keurt vandaag de hervorming goed, begin volgend jaar start de parlementaire behandeling.

Van Cauter licht de algemene principes toe: “De huidige wetgeving laat niet toe aan de burger om te doen met zijn vermogen wat hij of zij wil. Niet bij leven, want schenkingen worden bij de erfenis opnieuw ingebracht en verrekend. En ook niet na de dood, want het testament laat ook maar een beperkte marge. Daarnaast leiden erfenissen tot te veel onduidelijkheid, frustratie en ruzies. Twee principes staan dus centraal in de erfrechthervorming: meer vrijheid voor de burgers om zelf te kiezen wat er gebeurt met hun erfenis en meer rechtszekerheid door een duidelijkere en eenvoudigere regelgeving.”

Meer keuzevrijheid

Beperking van wettelijke reserve
Momenteel is een deel van de erfenis wettelijk voorbehouden voor de ouders, de langstlevende echtgenoot en de kinderen. “De reserve voor de ouders wordt opgeheven. Deze regel wordt maatschappelijk niet meer gedragen. Het moet immers mogelijk worden de nalatenschap te laten toekomen aan de partner met wie men jarenlang heeft samengewoond eerder dan aan de ouder die hieraan op latere leeftijd geen behoefte meer heeft. Behoeftige ouders kunnen wel elk nog aanspraak maken op levensonderhoud ten belope van maximaal 1/4de van de nalatenschap waarvan ze uitgesloten zijn”, zegt Van Cauter.

De reserve van de langstlevende echtgenoot blijft behouden, op één correctie na. De langstlevende echtgenoot heeft nu een concrete reserve -het levenslang vruchtgebruik op de gezinswoning en de huisraad- en een abstracte reserve -het levenslang vruchtgebruik op de helft van de nalatenschap-. Bij dat laatste wordt niet langer dat wat hij geschonken heeft vooraleer hij met deze echtgenoot gehuwd was, binnen deze abstracte reserve geteld.

De hervorming tornt niet aan het principe van de wettelijke reserve voor de kinderen maar wil voldoende ruimte laten om in te spelen op de wens tot meer autonomie, een erfrecht op maat dat omgaat met de veelheid aan familievormen. Daartoe wordt de reserve van de kinderen in omvang beperkt. Vandaag bedraagt die bij één kind de helft, bij twee kinderen twee derde, bij drie of meer kinderen drie vierde. De hervorming beperkt de wettelijke reserve tot de helft, ongeacht het aantal kinderen”, aldus Van Cauter.

Erfovereenkomsten
Vandaag geldt een wettelijk verbod om overeenkomsten te sluiten over niet opengevallen nalatenschappen. Ouders kunnen dus bijvoorbeeld niet bij leven een overeenkomst maken met hun kinderen over wie wat juist erft. Het is de wettelijke devolutie die automatisch in werking treedt. “Met deze hervorming komen we tegemoet aan de wens van de burger om bij leven toe te zien op een verdeling van hun vermogen tussen hun kinderen, in overeenstemming en alle transparantie, en met de garantie dat hun wil niet zal worden betwist na het overlijden.”

Familiale erfovereenkomsten worden mogelijk binnen volgend welomlijnd kader.

Alle vermoedelijke erfgenamen in rechte neerdalende lijn moeten betrokken zijn.
De overeenkomst heeft geen gevolgen ten aanzien van de vermoedelijke erfgenamen in rechte nederdalende lijn die haar niet hebben ondertekend.
De overeenkomst vereist dat er een gelijkheid of een evenwicht op het tijdstip van het afsluiten van de overeenkomst wordt bereikt tussen de vermoedelijke erfgenamen in rechte nederdalende lijn, met betrekking tot de giften en voordelen die zij genieten. Het betreft een subjectief evenwicht dat door de betrokken partij zelf wordt beoordeeld. Het evenwicht en de motivatie worden uitdrukkelijk in de overeenkomst beschreven.
De kinderen van de erflater kunnen erin toestemmen dat hun eigen kinderen worden begiftigd, in hun plaats.
De overeenkomst kan eveneens de stiefkinderen toebedelen. Het betreft kinderen van de echtgenoot of van de wettelijk samenwonende partner.
De toestemming van de partijen bij de overeenkomst houdt de verzaking aan de vordering tot inkorting en aan het verzoek tot inbreng met betrekking tot de giften beoogd in de overeenkomst in.
De echtgenoot of wettelijk samenwonende partner van de erflater kan deelnemen aan de overeenkomst: indien hij dat doet, heeft zijn handtekening dezelfde uitwerking als de hierboven omschreven.
Ook volgende punctuele erfovereenkomsten worden mogelijk.

Overeenkomsten onder bijzondere en bezwarende titel met betrekking tot de eigen toekomstige nalatenschap (rechtszekerheid voor het beding van aanwas)
Erfovereenkomsten inzake inbreng: vermoedelijke mede-erfgenamen van de begiftigde aanvaarden waarde van de geschonken goederen op dag van de schenking
Erfovereenkomsten inzake inkorting: vermoedelijke mede-erfgenamen verzaken aan een vordering tot inkorting of stemmen in met de vervreemding door de begiftigde van de goederen die aan hem werden geschonken
Beperking van het vermoeden van inbreng
Zie hieronder.

Meer rechtszekerheid

Vermoeden van inbreng van giften
Vandaag moeten giften die bij leven of bij testament door een erfgenaam verkregen zijn, ingebracht worden in de massa van de totale erfenis om dan te worden verdeeld tussen de erfgenamen. Giften worden dus gezien als een voorschot op het erfdeel en worden bij overlijden in rekening gebracht.

Van Cauter: “In de toekomst zal dit ‘vermoeden van inbreng’ enkel nog behouden blijven voor afstammelingen, met name kinderen en kleinkinderen. Een schenking aan hen heeft immers normaal niet tot doel hen ongelijk te behandelen. Voor schenkingen aan anderen vervalt het vermoeden van inbreng. Voor zoveel dat de reserve dus niet is aangetast, is ‘gegeven dus gegeven’. Erflaters kunnen hier, indien gewenst, wel van afwijken.”

Berekening waarde giften
Vandaag moeten in het kader van de verdeling van de nalatenschap onroerende giften in natura ingebracht worden in de fictieve massa. De referentiedatum die in aanmerking moet worden genomen voor deze inbreng van de onroerende goederen is momenteel de datum van de verdeling. Men kijkt dus naar de waarde van het onroerende goed op de dag van overlijden. De roerende goederen daarentegen worden ingebracht aan de waarde van het geschonken goed op de dag van de schenking.

“Deze verschillende wijzen van inbreng en waardering leidden tot scheeftrekking en onbedoelde gevolgen. Daarom zal er voortaan zowel voor onroerende als roerende goederen de waarde op de dag van de schenking moeten worden ingebracht. Die is immers van bij het begin bekend. Die waarde wordt echter wel geïndexeerd volgens het indexcijfer van de consumptieprijzen, waarbij de indexering wordt berekend tot op de dag van het overlijden”, legt Van Cauter uit. Wanneer bij de schenking bijvoorbeeld wel een vruchtgebruik voor de schenker blijft behouden, wordt de waarde ingebracht bij het overlijden en dus ook zonder indexering.

Het warme Haaltert in verval

0
Haaltert

HaaltertHet warme Haaltert. Bij de verkiezingen van 2012 had zowat elke politieke partij op Haaltert het over “warmte”, Haaltert als “warme” gemeente om in te wonen. Nu vier jaar later is duidelijk geworden dat al die “warmte” een paar maanden geleden voor oververhitting heeft gezorgd met alle gevolgen van dien.

Ondertussen kan Haaltert stilaan aanspraak maken op de titel van koudste gemeente van Vlaanderen. Geen gemeenteraad dus geen goedkeuringen en daar wordt voor kerstbomen en eindejaarsfeesten geen uitzondering op gemaakt. Gelukkig zijn er in onze kille gemeente nog enkele politici van goede wil die de gemeentekerstbomen dan maar uit zak betaald hebben. Zo is er dan toch een beetje, zij het eerder magere, kerstsfeer. Ook de toelage voor het kerstdiners zoals deze voor de eenzame 65+ kon wegens “gebrek aan gemeenteraad” niet worden goedgekeurd. Dus geen kerstmaal voor de eenzame “ouderling”. De vraag is echter of, nu “droomvrouw” de 65 plussers heeft afgeschreven, het mèt de gemeenteraad anders zou zijn geweest. Waarschijnlijk wel maar toch.

Ook de gezinnen die in 2017 hun “warme” nest in Haaltert wilden isoleren en op een renteloze lening hadden gerekend zijn er aan voor de moeite. Zij kunnen voorlopig en misschien wel voor goed naar hun lening fluiten. Dat straks iedereen voor de financiële gevolgen van het huidig geklungel zal moeten opdraaien, ook daar heeft men op de dansvloer van de postjesdans geen oren naar. Ook de oranje partij, die toch het gezin en het sociale leven als hoogste goed beschouwd, lijkt weinig of helemaal niet bezorgd. Een mogelijke burgemeesterssjerp is duidelijk een nog veel hoger, zo niet het hoogste goed. De kers op de oranje feesttaart.

In ieder geval kan men bij de meeste partijen nu al gaan nadenken over de slogan voor de volgende verkiezingen. “Warm Haaltert” zal het zeker niet goed meer doen. Dat hebben we gehad, “duurzaamheid” al was het maar voor 6 jaar misschien … tijd genoeg om nog iets leuk te vinden. Wat er nadien gebeurd is toch maar bijzaak.
Veel mensen zullen bij de volgende verkiezingen wel twee keer nadenken voor ze een bolletjes rood maken. Ten minste zij die er nog in geloven. Het begint er op te lijken dat op Haaltert ”verkozen zijn” voor sommigen synoniem staat voor een vrijgeleide om politieke machtspelletjes te gaan spelen. Het dienen van het eigenbelang, het eigen ego. Het algemeen belang en het zich houden aan eerder gemaakte afspraken lijkt, net als goed besturen, een te verwaarlozen bijzaak.

Misschien moeten een paar van de door ons verkozen gemeenteraadsleden eens gaan beseffen dat de tijd van toen voorbij, nostalgie geworden is. Een tijd waarin de gemeenteverkiezing een soort volksvermaak was. Een tijd waarin de uitslag, op een paar kleine nuances na, voorspelbaar was en één of hooguit een paar mensen de “warme” lakens uitdeelden. Een tijd waarin postjes lang voor de dag van het volksvermaak werden verdeeld en waar iedere verandering, hoe klein ook, voor onrust zorgde. Die tijd is voorbij. Straks begint 2017, “the good old days” zijn voor goed voorbij.
Wat er na de laatste zwoele postjeslambada als nieuwe pikorde ook uit de bus komt, feit is dat geen enkele partij zonder kleurscheuren van de dansvloer komt. Veel politici zullen zich in zeer vreemde bochten moeten wringen willen ze in de toekomst nog met enige geloofwaardig overkomen… Een vrolijk 2017 gewenst.

Een stilaan serieus geïrriteerd geworden inwoner van Haaltert.

Den burgemeester heeft geklapt en zal de pompiersolloesje bespreken

0

Den burgemeester heeft geklapt en zal de pompiersolloesje bespreken - Aalst Carnaval Sfeer 2013 DSC0513Den burgemeester van Aalst, Christoph D’Haese heeft geklapt en zal de pompiersolloesje bespreken met Tony Swings – prins carnaval 1999 en Bart Van den Neste – prins carnaval 2000. Het gaat over een aanpassing van het reglement tijdens carnaval Aalst en het toekennen van de plaatsen die de pompierswagens van carnavalgroepen mogen innemen om de veiligheid te garanderen. Zie vorig artikel.

Carnaval. Het zal Oilsjt altijd wel blijven beroeren…Wie mij een beetje (echt!) kent, weet dat ik Carnaval in al zijn aspecten in mijn hart draag. Nieuw woord voor 2017:’pompiersolloesje’ (= oplossing voor de plaatsing van alle pompiers-uitgangswagens). Ik ga in overleg – zoals ik al eerder zelf aankondigde – met alle betrokkenen. Ik zal dan ook uitleggen waar ik allemaal rekening moet mee houden.

Respect voor eerdere regeling. Maar Carnaval 2000 is natuurlijk niet hetzelfde als Carnaval 2017. De veiligheidsuitdagingen zijn gevoelig moeilijker geworden. Dus:
Geachte Heer Swings,
Geachte Heer Van den Nest,
Geachte Pompierliefhebber,
U ontvangt kortelings een uitnodiging voor een overleg na de jaarwisseling. Ik ben er als burgemeester om te helpen en niet om te ambeteren. Nooit vergeten!

Geen belastinggeld voor Arco

0
geld

geldGeen belastinggeld voor Arco

Zoals de N-VA bij monde van Kamerlid Peter Dedecker steeds stelde, is het juridisch niet dicht te spijkeren om overheidsgeld uit te keren aan aandeelhouders. Dat is vandaag bevestigd door het Europees Hof van Justitie, dat de staatswaarborg voor Arco bestempelde als onrechtmatige staatssteun.

“We begrijpen de woede van de Arco-coöperanten. Velen onder hen werd voorgehouden dat ze een veilig spaarproduct kochten. In werkelijkheid was het een aandeel in een financiële holding die allesbehalve voorzichtig beheerd werd en vervelde tot een risicovol hefboomfonds.”

Het is nu uitkijken naar de taskforce die de premier heeft aangekondigd in zijn State of the Union om te kijken welke mogelijkheden er nog zijn om de intenties van het regeerakkoord uit te voeren.

Meneer de burgemeester we willen eens klappen over carnaval

0
aalst carnaval

aalst carnavalGeachte Christoph D’Haese, meneer de burgemeester,

Mogen wij ons even voorstellen,
Wij zijn Tony Swings, prins carnaval 1999 en Bart Van denNeste, prins carnaval 2000. Zoals u ongetwijfeld weet, hebben wij destijds in samenwerking met de toenmalige burgemeester, de dienst evenementen, de lokale politie en brandweer, het reglement voor de uitgangswagens op de Grote Markt opgesteld. Dit strikte reglement wordt nog steeds gebruikt en elk jaar opnieuw correct nageleefd door de verenigingen die met hun uitgangswagen op de markt staan.

Sinds een aantal jaar is ook het Vredeplein onderworpen aan dit reglement met enkele “pleingebonden” aanpassingen. In de voorbije 16 jaar was er steeds een positieve samenwerking tussen de verschillende actoren, dit met wederzijds respect en de nodige luister voor alle voorstellen die alle partijen tijdens de talrijke overlegmomenten naar voor brachten.

Groot is dus ook onze verbazing dat deze constructieve samenwerking plots ondermijnd wordt door éénzijdige beslissingen waar de verenigingen met hun uitgangswagens niet in gehoord zijn.

In november werd er geheel onverwachts een vergadering ingelegd voor alle carnavalsgroepen met een uitgangswagen. Daar werd, zonder voorafgaand overleg, het plan voorgesteld om van het stationsplein een extra” pompierplein” te maken. Op die vergadering werden enorm veel vragen gesteld door de betrokken verenigingen waar niemand van de betrokken stads- en veiligheidsdiensten een antwoord kon op geven. Men wou dit punt er toch doorduwen zodat dit in het Bijzonder Nood- en Interventieplan van carnaval kon opgenomen worden om ter stemming voor te leggen aan de gemeenteraad.
Nadat er op die vergadering aan de alarmbel werd getrokken, heeft de bevoegde schepen de vergadering stilgelegd, met de reden dat er teveel vragen onbeantwoord bleven, mede door het ontbreken van de mensen van de dienst veiligheid.

Op zich kan het invoeren van een derde plein een positieve zaak zijn, ook al zijn wij geen vragende partij gezien het feit dat de Grote markt, aantrekkingspool nummer 1 tijdens de carnaval driedaagse, de laatste paar jaar leegloopt om de eenvoudige reden dat het Vredeplein én vanaf nu dus ook het Stationsplein veel vroeger als feestlocatie kunnen opstarten.

Wat wij al helemaal niet begrijpen is dat het veel te kleine Vredeplein overladen wordt met 12 uitgangswagens die onmogelijk snel kunnen evacueren indien dit nodig zou zijn. Laat ons hopen dat dit nooit hoeft te gebeuren. Loopt u, beste burgemeester, ’s nachts zelf wel eens langs het Vredeplein? Dan ziet u toch ongetwijfeld zelf dat de combinatie van zoveel uitgangswagens, een massa volk en daarbovenop een resem karren een uiterst onveilige situatie is!

Wij begrijpen dan ook niet dat op een dergelijk plein met slechts 2 evacuatiewegen, 12 uitgangswagens geplaatst mogen worden terwijl op de Grote markt, er slecht 8 mogen staan. Wij zijn al jaren vragende partij om dit aantal met minstens 2 en liefst 4 uitgangswagens te verhogen. Er is immers meer dan voldoende plaats tussen het café Het Paviljoen en de Kerkstraat. Dit houdt in dat er een betere spreiding van het geluid kan gegarandeerd worden, dat dit de sfeer van het mooiste Carnavalsplein ten goede komt maar vooral dat er met de Kerkstraat, de Molenstraat en indien nodig de Zoutstraat, de Kattestraat en richting de Hopmarkt voldoende evacuatiemogelijkheden zijn. Dit in schril contrast met het Vredeplein. Helaas is dit al meermaals geweigerd omwille van… inderdaad ja, de veiligheid, begrijpe wie begrijpen kan! Dit debat is tot nog toe en om onbegrijpelijke redenen, niet bespreekbaar.

Nu komt daar zonder voorafgaandelijk overleg het Stationsplein bij…
Er werden aan de betreffende groepen beloften gemaakt om in onderling overleg het beste resultaat te zoeken. Helaas waren dit loze beloften want men beloofde ons een nieuwe vergadering waar ook de mensen van de veiligheid zouden aanwezig zijn en waar er aan de groepen meer betrokkenheid beloofd werd. Tot op heden hebben wij echter nog geen uitnodiging voor een vergadering gekregen.
Wij vernamen ook dat op de openbare verenigde commissie van 08/12 dit punt besproken werd. Uit het verslag konden we afleiden dat er nog geen nood was tot ongerustheid en dat er nog niets werd beslist inzake de uitgangswagens en extra plein aan het station. Ook daar werd eerst en vooral meer betrokkenheid beloofd.

Onze verbazing was echter enorm groot toen we vorige week een mail mochten ontvangen waarin de veiligheidscel de nieuwe regeling had vastgelegd. De betrokkenheid die ons dus meermaals beloofd is, was wederom ver te zoeken. Bovendien werden er door verschillende carnavalsgroepen met uitgangswagen, een mail verstuurd die tot op heden onbeantwoord blijven. Wij betreuren enorm dergelijke manier van werken, in een dossier dat enorm bepalend zal zijn voor deze maar ook de toekomstige carnavalsperiodes.

De mail die wij vorige week ontvingen van mevrouw Jelle Moens was er één met de mededeling hoe alles vanaf nu zal verlopen, alles is dus blijkbaar beslist en zoals reeds vermeld zonder inspraak van de betrokken verenigingen… Dan willen wij het nog niet eens hebben over de manier waarop alles op carnavalsdinsdag moet verlopen op het Stationsplein, volgens de vooropgestelde planning. Wij zullen alvast een geanimeerd toeschouwer zijn. Weg dus met constructiviteit, weg met samenwerking en wederzijds respect…

Begrijp ons niet verkeerd, beste meneer de burgemeester, wij zijn ons terdege bewust van het zéér grote belang van de veiligheid tijdens een evenement van dergelijke omvang en daar willen wij graag aan meewerken, zeker in deze moeilijke tijden.

Wij hopen, samen met alle betrokken carnavalsverenigingen met uitgangswagen, dat u alsnog in uw, ongetwijfeld charmante carnavalshart kijkt en de constructieve samenwerking waarmee we de voorbije 16 jaar, onder strikte voorwaarden, fantastische, goed georganiseerde carnavalsnachten mochten beleven, niet zomaar verloren laat gaan!!!

Wij hopen alsnog uitgenodigd te worden voor een goede babbel zodat we alle neuzen in dezelfde carnavalsrichting kunnen laten wijzen.

Met carnavaleske groeten,

Tony Swings – prins carnaval 1999
Bart Van den Neste – prins carnaval 2000

20 jaar Witte Kerst te Dilbeek

0

– Dilbeek- Het is in 1996 dat toenmalig CVP-er Jaques De Meulemeester begon met het concept “witte kerst”. Witte kerst betekent niet letterlijk een witte Kerstmis maar wel de gelegenheid een warm kerstfeest aan te bieden aan mensen die dit gezellige feest moeten missen door uitsluiting. Niet alleen financieel, materieel maar zeker ook sociaal (eenzamen en alleenstaanden). Jaques zocht en vond onmiddellijk steun bij Rita De Dobbeleer (toenmalig schepen), Pastoor Adelin verkerken van de Savioparochie en Chris Ducheau.
20 jaar Witte Kerst te Dilbeek - Image00007 1
Het waren deze vier die het eerste feest in de zaal van het Saviocenter op gang trokken. Ondertussen bestaat het al 20 jaar en dat werd afgelopen zaterdag 17 december 2016 dan ook uitbundig gevierd. Het is de eigenaar van “Brasserie Bijgaarden” die reeds enkele jaren zijn deuren openzet om dit feest te ontvangen. Door de jaren heen waren er ook verschillende grote en kleine firma’s die in Groot-Bijgaarden gevestigd zijn die dit feest mee sponsoren om er een echt Kerstfeest van te maken.
20 jaar Witte Kerst te Dilbeek - Image00009 1
Vanaf 10 uur werden de kinderen met ouders verwacht voor de kinderanimatie terwijl de anderen voor het kerstdiner op het middaguur verwacht werden. na het kerstdiner en voor het dessert was er nog muzikale animatie verzorgt door Sjarel en de uit de streek afkomstige Wim Soutaer die samen een aantal nummers ten beste gaven en er de sfeer in brachten. Zeker met het nummer van Michel Sardou – Les Lacs du Connemara gingen zakdoeken en servieten vlot de lucht in. Na het dessert was er dan ook nog de traditionele verjaardagstaart met de namen van de stichters op als eerbetoon. deze mensen kregen dan ook nog een klein geschenk als aandenken.
20 jaar Witte Kerst te Dilbeek - Image00015 1Maar ook alle genodigden kregen een pakje mee naar huis, zelfs de kinderen werden bij het buiten gaan nog opgewacht door een heuse kerstman en kregen nog een pakje mee. Daar moeten ze naar volgend jaar toe een andere oplossing voor vinden want deze kerstman zorgde voor een heuse file. Maar afgezien van dit kleine “incident” verliep alles vlekkeloos. En de vele vrijwilligers die het nu overgenomen hebben keken er naar en zagen dat het goed was. Afspraak volgend jaar voor de 21e “Witte Kerst”

Meer foto’s klik hier:

 

Na de kerststal weg met de kruisbeelden op begraafplaatsen

0
kerststal

kerststalDe onverdraagzaamheid van enkele zelfverklaarde verdraagzamen kent geen gêne meer. Na Zwarte Piet moet nu ook de kerststal verdwijnen, zoals in Holsbeek. De kerststal is één van onze mooiste cultureel-christelijke tradities, gewaardeerd door zowel gelovige als andersdenkende Vlamingen. Het vertelt ook een ontroerend warm verhaal met een vredesboodschap. Zo actueel. Wat zal het volgende zijn: weg met de kruisbeelden op begraafplaatsen en stop het klokkengeluid? Onze tradities moeten behouden blijven zegt Pol Van Den Driessche

In Holsbeek was ook commotie ontstaan toen de gemeente Holsbeek de kerststal uit het gemeentehuis had weggehaald na klachten van niet-gelovigen die vonden dat een kerststal daar niet kon. N-VA Holsbeek roept alle inwoners van Holsbeek op dinsdagavond naar de gemeenteraad te komen met hun kerststalletje. “Onze groene schepen Annelies Van Der Bracht en onze gemeentesecretaris hebben duidelijk een lesje in democratie nodig.” Ondertussen heeft de burgemeester Hans Eyssen (CD&V) onder druk beslist de Kerststal morgen terug te plaatsen.

“Kerstmis is een nationale feestdag. Een kerstboom en een kerststal behoren tot onze folklore en tradities. Het is tijd om onze normen en waarden te verdedigen. Het is tijd dat alle partijen in Holsbeek hieromtrent een duidelijk standpunt innemen.”

“Wij hebben grote twijfels of de groene fractie in onze gemeenteraad een meerderheid heeft voor deze eigengereide beslissing. Voor onze gemeentesecretaris hebben we eveneens een duidelijke boodschap: Als u het beleid wil bepalen, ga dan op een lijst staan” aldus N-VA Holsbeek

Na de kerststal weg met de kruisbeelden op begraafplaatsen - pol va den driessche