Vlaams Minister van Energie Bart Tommelein organiseert een energietour langs de Vlaamse provincies. Hij zal zijn energiebeleid toelichten aan de provincies en gemeenten, maar ook luisteren naar hun plannen en realisaties. Daarna zet hij zijn tour verder bij de burgers.
Vorige week is Vlaams minister van Energie Bart Tommelein gestart met zijn energietour. Het is de bedoeling dat de minister zijn energiebeleid toelicht aan de provincies en gemeenten, maar hij wil ook luisteren naar de plannen en realisaties van de lokale besturen. Heel veel Vlaamse gemeenten hebben immers al een burgemeestersconvenant afgesloten met de EU en die vertaald naar lokale klimaatplannen. Daar zitten vaak originele en waardevolle projecten tussen die de minister graag wil leren kennen en ook wil uitdragen naar andere provincies. Lokale besturen krijgen ook het meest te maken met weerstand bij de bevolking. De omslag naar hernieuwbare energie is er echter één die iedereen moet maken: overheden, bedrijven én burgers, en bij voorkeur ‘van onderuit’. Daarom is het uitwisselen van informatie van de verschillende beleidsniveaus zo belangrijk.
Limburg beet vorige week maandag de spits af. Vandaag, maandag 13 maart volgen West-Vlaanderen (Brugge, 8 uur) en Antwerpen (Antwerpen, 15 uur). Dinsdag komt Oost-Vlaanderen (Gent, 8 uur) aan de beurt. Vlaams-Brabant ten slotte sluit de rij af op maandag 20 maart in Leuven, om 12.30 uur.
Na zijn energietour voor de burgemeesters en schepenen, zet minister Tommelein zijn ronde verder, maar dit keer gericht naar de burgers. ‘De energie-omslag kan maar slagen als we er allemaal samen voluit voor gaan. Om zoveel mogelijk mensen mee aan boord te krijgen, zal ik in Vlaanderen rondtrekken met mijn energietour. Mensen overtuigen lukt immers het best door hen persoonlijk aan te spreken’, zegt Tommelein. ‘Maar als politicus moet je niet alleen je beleid uitleggen aan de mensen, je moet ook goed luisteren naar wat zij te vertellen hebben, wat hen bezighoudt, welke oplossingen zij zien. Ik ben ervan overtuigd dat ik op mijn energietour weer heel wat zal bijleren en veel goede ideeën zal opdoen.’
Het voorjaar wordt bij Natuurpunt Haaltert ingeluid met een grootschalige plantactie in het natuurgebied Den Dotter. Meer dan 300 inheemse struik- en haagplanten zullen op zondag, 19 maart een plaats in het bos krijgen. Iedereen wordt uitgenodigd om samen met Natuurpunt een boom of struik aan te planten.
“Natuurpunt zal in samenwerking met sympathisanten verschillende soorten hagen planten zoals sleedoorn, hazelaar, spork, egelantier, meidoorn,… Een gemengde haag is ecologisch beschouwd zeer interessant en komt de biodiversiteit ten goede. Tal van vogels, bijen, vlinders en amfibieën hebben baat bij deze groene afbakeningen.”, vertelt Geert Elskens van Natuurpunt. “De oevers van de Molenbeek krijgen ook een flinke opknapbeurt dankzij de aanplant van elzen en wilgen. Zo worden de oevers niet enkel verstevigd, maar zal onze Molenbeek opnieuw een zeer mooie uitstraling krijgen.”
Geert Elskens sluit af met nog een prachtig nieuwtje voor onze natuur: “Met deze aanplantingen willen we in het bijzonder een beschermd zoogdiertje een nieuwe kans geven in Den Dotter, namelijk de eikelmuis.”
De plantdag wordt georganiseerd in samenwerking met het Gemeentebestuur van Erpe-Mere en de buurtbewoners van de Landries, maar Natuurpunt wil graag iedereen met groene vingers uitnodigen om een handje te komen helpen. Alle geïnteresseerden en natuurliefhebbers zijn van harte welkom op zondag, 19 maart, tussen 10u en 12u op de weide aan de Landries 44 te Aaigem (Erpe-Mere). U zal vriendelijk verwelkomd worden door een enthousiast team en krijgt wat meer uitleg over hoe het natuurreservaat Den Dotter optimaal verder zal beheerd worden. Samen maken we onze natuur weer groener!
Daniel Termont: “Ik zeg al jaren dat de federale overheid de wetgeving over kraken van bewoonde panden moet veranderen”
Gents NV-A-gemeenteraadslid Isabelle De Clercq pakte op maandag 13 maart 2017 plots uit met cijfers die volgens haar opmerkelijk waren: “62% meer gekraakte woningen op 4 jaar in Gent (2013-2016)!”
Laat mij die cijfers meteen tot waarachtige proporties terugbrengen:
1. Kraakpanden betreffen in de overgrote meerderheid van de gevallen leegstaande panden waar er overduidelijk (nog) geen sprake (meer) is van bewoning. Situaties waarbij een bewoond pand gedurende een korte afwezigheid van de eigenaars gekraakt wordt, zijn uiterst uitzonderlijk.
2. In Gent zijn er naar schatting zo’n 4.000 panden waarvan vermoed wordt dat er geen bewoning is. Dit betekent dat er verhoudingsgewijs 4% van die niet bewoonde panden gekraakt wordt. Er is dus allerminst sprake van een wildgroei aan kraakpanden.
De door mevrouw Declercq bovengetoverde cijfers – die bovendien al verschillende jaren op rij worden vrijgegeven, maar tot voor kort niet in vraag werden gesteld – lijken mij dus eerder bedoeld om de aandacht af te leiden van het echte probleem: dat de federale overheid de wetgeving dringend moet veranderen om het kraken van bewoonde panden sneller te kunnen laten aanpakken door de lokale overheid en de politie, om de eigenaar te helpen in zo’n geval.
Want in de huidige stand van de wetgeving kunnen bewoonde huizen wel degelijk worden gekraakt – en de procedure om bezetters van een bewoond huis uit te zetten, is nog altijd veel te omslachtig. Wanneer de politie ‘krakers’ aantreft in een bewoond pand, is de inbraak nl. reeds gepleegd. Handelen op basis van de heterdaadprocedure kan dan dus niet meer. Het is dus aan de eigenaar om de vrederechter (of de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg) te verzoeken de kraker te laten uitzetten. Een burgemeester kan en mag enkel tussenkomen wanneer de openbare veiligheid in het gedrang komt. En onze politiediensten kunnen enkel op bevel van een rechter een huis laten ontruimen. Inbraak is dus geen juridische grond op basis waarvan de politie de krakers onmiddellijk kan uitzetten. Meer nog: het principe van “huisvredebreuk” beschermt de krakers net tegen een inval van de politie, die de woning enkel nog kan betreden als ze een huiszoekingsbevel van de onderzoeksrechter heeft.
Ik wijs er graag op dat ik al op 5 december 2013 (in een opiniestuk voor De Wereld Morgen) op de absurditeit daarvan heb gewezen: je kan niet het recht op wonen inroepen voor de ene door een ander datzelfde recht (nota bene in zijn eigen huis) te ontzeggen. Mijn mening is vandaag niet anders. Maar voor de federale overheid, waar N-VA deel van uitmaakt, is dit voor vandaag nooit een prioriteit geweest. Nu plots roepen dat het ‘allemaal de schuld van de burgemeester is’, is met opzet foute perceptie creëren om puur electorale redenen. Voor mij staat N-VA steeds vaker voor Nieuw-Vlaamse Amateurfotografen: het enige dat ze goed doet, is framing. Dat Wouter Beke van CD&V daar ook aan meedoet, stelt mij diep teleur.
Laat mij dus heel duidelijk zijn: eigenaars en huurders die ter goeder trouw handelen, moeten in staat zijn ‘krakers’ snel en eenvoudig uit hun huis te laten zetten.
Als het kan, dan zet ik nu al alles in wat ik kan inzetten, en dat is: bij klachten stuur ik meteen de politie, de brandweer, de Dienst Bouwprojecten van ons Departement Facility Management (controle van de openbare veiligheid), de Dienst Toezicht en het Eco-werkhuis (controle van de openbare gezondheid) langs. Als uit de controle blijkt dat er gevaar is voor de openbare orde, dan treed ik altijd meteen op en verklaar ik het pand onbewoonbaar op basis van het artikel 135 van de Nieuwe Gemeentewet. Het pand van het koppel waarvan sprake, voldeed echter niet aan die criteria, dat heb ik persoonlijk laten nagaan. Bovendien geven we consequent mee (in brieven aan eigenaars en in mailings aan notarissen) om niet bewoonde panden “kraakvrij” te beschermen.
Tot slot, en ook dat moet mij van het hart, wordt mij verweten “economisch kraken” goed te praten. Opnieuw probeert mevrouw Declercq mijn woorden actief te verdraaien. Onze stad wordt net zoals andere grootsteden geconfronteerd met kwetsbare families die in schrijnende omstandigheden trachten te overleven in onze stad en op zoek zijn naar betere leefomstandigheden, waaronder een goede woning. De Roma-families waarvan sprake, hebben het extra moeilijk in die zoektocht. Binnen de middelen die wij hebben trachten wij als stadsbestuur hier oplossingen voor te vinden, maar ook hier botsen wij op grenzen van de hogere overheden, tot aan het Europese niveau toe. Ook daar zet ik reeds jaren mijn politieke invloed en kennis in om die problematiek blijvend aan te kaarten.
Daniël Termont (sp.a), burgemeester van de stad Gent
In 2007 lanceerde Pieter Paul Moens, (die zelf een autismespectrumstoornis heeft) het idee van de European Disability Card. Toen hij dit project 9 jaar geleden voorstelde, kreeg hij al snel de steun van parlementslid Helga Stevens. Nu zorgde staatssecretaris Elke Sleurs ervoor dat de kaart realiteit wordt. Dit is een belangrijke stap en zal mensen met een handicap echt helpen.”
De kaart is voor personen met een handicap een bewijsstuk om aan te tonen dat ze in België erkend zijn als persoon met een handicap. Hiermee komen ze in alle deelnemende landen in aanmerking voor specifieke toegangstarieven of andere voordelen in de domeinen cultuur, vrijetijdsbesteding en sport. In de toekomst zullen er nog andere domeinen bijkomen.
Gisteren is Pieter Paul Moens ontvangen door de opvolger van voormalige Staatssecretaris Elke Sleurs, namelijk Zuhal Demir op haar nieuwe kabinet om te praten over de European Disability Card en de erkenning van handicaps van personen met een beperking door FOD Sociale Zaken en diverse aanvragen op Vlaams niveau, Zuhal gaat zijn opmerkingen meenemen in haar beleidsnota die ze gaat presenteren en voorleggen in de Kamer rond Pasen.
Zuhal verzekerde dat de introductie van de European Disability Card die ondertekend werd door verschillende beleidsniveaus en Elke Sleurs plaats zal vinden nog voor de zomers reces ( Grote Vakantie ) namelijk in Juni of begin Juli. “Voor N-VA telt elke persoon mee al ongeacht zonder of met een sociale beperking. Onze partij laat zich van een sociaal plaatje zien waar iedereen meetelt” zegt Pieter Paul Moens.
Stel je voor. Je komt thuis en daar huizen plotsklaps andere mensen. Meer nog, die ongenode nieuwe huisbewoners willen niet zomaar vertrekken.
Kraken is as such niet strafbaar in ons land. Je moet als eigenaar een procedure bij de vrederechter opstarten en dat neemt een poos in beslag. Zelfs een kortgedingprocedure is voor een huiseigenaar die snel zijn woning binnen wil, tergend langzaam.
De politie kan niet zomaar binnenvallen in een gekraakte woning. Dit vereist een huiszoekingsbevel, een strafbaar feit of heterdaad-situatie. Kraken is dat niet. Begrijpe wie kan.
De frustratie van de eigenaars is dan ook volledig te begrijpen. Zeker als ze van de buren vernemen dat er ook timmerwerken worden uitgevoerd in de gekraakte woning.
Dit kan niet. Punt. Onze partij wil het kraken van een woning strafbaar stellen. Dit kon tot nog toe niet. Onze partij reikt dan ook de hand naar de andere partijen in het parlement om het kraken strafbaar te stellen.
Het palaver over dit onderwerp heeft lang genoeg geduurd. Open VLD en onze N-VA zitten op één lijn en willen kraken zo snel mogelijk strafbaar stellen zoals het Regeerakkoord vermeldt. We roepen justitieminister Geens op tot samenwerking.
Het wordt er niet makkelijker op als de burgemeester van Gent een te laks beleid voert en liever bemiddelt om krakers te laten blijven, dan het gezond verstand doet zegevieren aldus Sophie De Wit en Peter Dedecker (N-VA).
Hieronder de stemming van de gemeenteraad van Gent, waarbij duidelijk gevraagd werd om een oplossing te vragen voor het probleem van het kraken op federaal niveau!
Minister van economie en consumentenzaken Kris Peeters zal de dossierkosten beperken die banken aanrekenen als ze woonleningen afsluiten of herfinancieren. Kris Peeters: “We stellen vast dat een aantal banken de dossierkosten voor woonleningen systematisch verhogen. Wie een lening afsluit moet al heel wat eigen middelen inbrengen. Als daar nog eens hoge dossierkosten bijkomen, is dat een onaangename verrassing. Door de dossierkosten wettelijk te plafonneren brengen we ze terug tot een redelijk niveau.”
Sinds afgelopen zomer hebben een aantal kredietgevers systematisch de dossierkosten opgetrokken en zelfs verdubbeld. Kosten lopen soms op tot 700 euro. Elke bank heeft bovendien zijn eigen systeem om de kosten te berekenen. Sommige werken met een forfait, anderen werken op basis van een percentage van het geleende bedrag.
Kris Peeters: “De kosten komen vaak niet overeen met de reële kost die een bank heeft voor het opmaken van een dossier. Door de dossierkosten wettelijk te regelen, brengen we ze tot een redelijk niveau terug. Bovendien maken we het voor de consument makkelijker om woonleningen te vergelijken en om de meest voordelige lening te kiezen.”
De dossierkosten zullen vanaf 1 april als volgt worden geplafonneerd:
– Aangaan van het hypothecair krediet of overbruggingskrediet met hypotheek: max. 500 euro
– Aangaan van een overbruggingskrediet zonder hypotheek: maximum 300 euro
– Combinatie overbruggingskrediet en nieuw krediet: maximum 800 euro
– Herfinanciering van het hypothecair krediet:
o 1e keer per 12 maanden: maximum 50% van de aangerekende kosten voor een initiële lening
o 2e herfinanciering afsluit de 12 maanden: hetzelfde bedrag als bij een initiële lening.
– Duplicatiekosten en kosten voor het lichten van een optie: maximum 50 euro
Geen transparantie over procedure vervanging gevechtsvliegtuigen
De commissie Legeraankopen buigt zich vanmiddag over de vervanging van de Belgische gevechtsvliegtuigen. Zo moet de commissie vandaag haar goedkeuring geven voor de start van de procedure zodat verschillende vliegtuigconstructeurs een offerte kunnen indienen.
Alain Top (sp.a) verzet zich tegen de voorstellen van de regering om de huidige F 16’s te vervangen door 34 nieuwe gevechtsvliegtuigen. “De procedure verloopt niet transparant”, zegt Top. “We krijgen de nodige info over de start van de procedure pas vanmiddag in te commissie te zien. Het gaat hier over een lastenboek van enkele honderden pagina’s met zeer technische informatie. Als wij deze informatie niet op voorhand verkrijgen en enkel vluchtig door het bestek mogen gaan, kan de oppositie haar taak niet naar behoren uitvoeren. Bovendien spreken we over de aankoop van de eeuw. De vervanging van de gevechtsvliegtuigen kost de belastingbetaler 15 miljard euro. Daar moet totale transparantie over gegeven worden.”
Al van bij de start van het aankoopproces, in 2014, werd duidelijk dat minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) alleen de duurste optie genegen is: de hypermoderne ‘fifth-generation’ F-35. “De vervanging van de F-16’s door het duurste type vliegtuigen is budgettaire waanzin”, zegt Alain Top. “Deze regering laat ons geloven dat 5 verschillende types straaljagers nog in de running zijn, maar niets in minder waar.”
Het Belgische investeringsbudget kan bovendien nuttiger besteed worden. “De kostprijs is gigantisch hoog en de F -35 rammelt langs alle kanten, maar de tijden zijn ook veranderd. In 2014 was de idee van een Europese Defensie veraf. Maar de Brexit en de verkiezing van Trump hebben die piste in een stroomversnelling gebracht. Aan de andere kant van de oceaan heeft de verkiezing van Donald Trump, die de NAVO openlijk in vraag stelt en zoete broodjes bakt met Poetin, de weg naar een Europese Defensie helemaal geopend. De tijden zijn veranderd, maar minister Vandeput houdt krampachtig vast aan het gefaalde vliegtuig dat de Amerikanen ons tien jaar terug al wilden verkopen”, besluit Alain Top.
Europees asielsysteem onwerkbaar zonder maximumlimiet aantal asielzoekers
In het Europees Parlement werd een ontwerprapport over de hervorming van het Europees asielsysteem voorgesteld. Dit rapport geldt als basis voor de verdere onderhandelingen tussen de verschillende fracties in het parlement. Europees Parlementslid Helga Stevens ziet nog steeds geen spoor van een maximumlimiet op het aantal asielzoekers dat Europa kan ontvangen: “Dat is nochtans een essentieel element in elk werkbaar en realistisch asielsysteem. Zonder plafond creëer je geen draagvlak in de verschillende lidstaten en bij hun bevolkingen. En dat is noodzakelijk om een beperkt aantal asielzoekers te kunnen herverdelen en op een degelijke manier op te kunnen vangen. Bovendien moet de focus eerder op meer en betere opvang in de herkomstregio’s liggen. Op dat vlak doen de oliestaten niets of onmenselijk weinig.”
Cecilia Wikström, een Zweeds Europarlementslid van de liberale ALDE-fractie, schreef dit rapport en legt de focus echter op een versneld hervestigingsbeleid in Europa, met makkelijkere gezinshereniging. Stevens: “Ook de N-VA vindt dat asielaanvragen sneller behandeld moet worden, maar verzet zich in elk geval tegen een soepeler systeem van gezinshereniging. Asielzoekers die nog maar claimen dat ze familie hebben in België zouden in afwachting van mogelijke erkenning, meteen moeten worden overgebracht naar hier. Maar indien deze bewering later foutief blijkt, kunnen deze illegale asielzoekers wellicht zelfs niet worden teruggestuurd. Want de opvang in vele Europese lidstaten is volgens Europese rechtspraak te penibel om deze zogenaamde Dublintransfer toe te laten. Een onverantwoord voorstel dus.”
Hiernaast moeten alle lidstaten hun asielverantwoordelijkheid opnemen. Stevens: “Zo zal de rest van Europa tijdelijk geen asielzoekers meer opnemen uit landen zoals Italië en Griekenland, als deze hun buitengrenzen niet effectief bewaken. Anderzijds zullen lidstaten uit bijvoorbeeld Oost-Europa gesanctioneerd worden als zij hun hervestigingsplicht niet nakomen. Dit asielsysteem heeft enkel kans op slagen als iedereen er aan meewerkt.”
Om het noodzakelijk draagvlak voor migratie te versterken, vindt Stevens dat de EU de blokkeringen moet opheffen die de inburgering en activering van vluchtelingen bemoeilijken: “Noch de Commissie, noch Wikström legden dergelijke voorstellen op tafel. In de komende onderhandelingen zal onze N-VA-delegatie er alles aan doen om deze zaken wél op de agenda te plaatsen.”
Vandaag 8 maart 2017 start het Turteltaksproces bij het Grondwettelijk Hof in Brussel. Bijna 20.000 burgers sloten zich aan bij het bezwaarschrift dat ingediend werd door PVDA-voorzitter Peter Mertens en energiespecialist Tom De Meester.
“De Turteltaks is met lengtes voorsprong de meest gehate belasting sinds lange tijd,” aldus Peter Mertens en Tom De Meester, die het initiatief namen voor het proces. “Gezinnen en alleenstaanden betalen de rekening voor de ontspoorde groenestroomsubsidies aan grootschalige zonnepanelenparken van Fernand Huts en co.”
“Met de Turteltaks voert de Vlaamse regering een taks in op het energieverbruik, terwijl de federale regering dat eerder ook al deed. Twee keer hetzelfde belasten, is volgens de Grondwet verboden. Dat betoogde de Raad van State eerder ook al, toen ze een negatief advies gaf over de Turteltakswet. Bovendien schendt de Turteltaks ook het gelijkheids- en evenredigheidsbeginsel. Alleenstaanden en gezinnen betalen in verhouding veel meer Turteltaks dan grote bedrijven. De 30 grootste stroomslurpers – grote multinationals – betalen zelfs helemaal géén Turteltaks. Ook dat is onrechtvaardig.”
Bijna 20.000 mensen sloten zich – symbolisch – aan bij het verzoekschrift van Peter Mertens en Tom De Meester en steunen zo het Turteltaksproces.
De openbare zitting bij het Grondwettelijk Hof gaat door op woensdag 8 maart om 15u (Koningsplein 7, Brussel). Vanaf 14u15 verzamelen sympathisanten van het Turteltaksproces zich voor het Grondwettelijk Hof. Daar zal ook Peter Mertens toelichting geven bij het proces. Om 15u begint dan de publieke zitting.
Een uitspraak in het Turteltaksproces wordt binnen enkele weken verwacht.
Na de vele ziekenhuisseries nu eindelijk eens iets nieuws : de gemeentehuisserie.Deze wordt in de raadzaal van het gemeentehuis van Haaltert opgenomen. De “cast” bestaat uit 25 acteurs en actrices waaronder enkele topactrices.
Veerle Baeyens bekend van de video opname waarin ze gans Haaltert deed schrikken toen ze in een ruk een burgemeesterssjerp van onder tafel haalde, speelt de hoofdrol van bezorgde burgemeester. Pheadra Van Keymolen speelt de rol van Sunshine, die kickt op het burgemeesterschap.
Verder is er nog de blauwe baron, gespeeld door Willy Michiels. Hij speelt de rol van steenrijke bingokoning die achter de schermen zwaar werkt. Hij heeft ook een fanclub AHA genoemd. Die hoor je meestal niet… maar van zodra de blauwe baron zich roert komen ze in actie en willen ze “Haaltert anders.”
Uiteindelijk is er nog de hoofdrol van droomvrouw gespeeld door Gina Verbestel. Zij speelt de rol van de politica die door het vele overlopen stilaan aan het einde van haar Latijn is gekomen.
Wie een fragment uit de recent opgenomen aflevering wil zien kan dit via volgende link : http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170224_02749303 In dit fragment zien we de scene waarin Sunshine en een rood aangelopen burgemeester een ordinaire discussie voeren met het klassieke “je weet wel wat ik bedoel”. We zien een bitsige Sunshine die net te horen heeft gekregen dat het verwachte feestje van burgenmeestertje spelen niet door gaat. De raad van State heeft dit zo beslist. Hier valt het pure acteertalent van Pheadra Van Keymolen een eerste keer op. De manier waarop ze de microfoon hanteert is subliem. Grote politici doen het zeker niet beter.
In een volgend fragment zien we hoe Speurneus, gespeeld door Cyriel De Schutter, zijn tekst vergeten is en die dan maar gewoon gaat voorlezen. Duidelijk een tweederangs acteur die niet al te veel mocht kosten. Hij is er achter gekomen dat mevrouw Hide wel eens op een naburige gemeente de koffer gaat induiken en dat zint hem niet. Hij wil dat ze ontslag neemt uit de gemeenteraad. Gemeenteraadsleden dienen permanent op de gemeente te verblijven alleen al voor het geval dat ze bij hoogdringendheid alle punten van de gemeenteraadsagenda moeten wegstemmen.
Mevrouw Hide (gespeeld door Nathalie Meganck) repliceert echter fel en zegt dat ze al 39 jaar op de gemeente woont en daar “by the way” ook zal blijven wonen. Aan de grijns op het gezicht van Speurneus lijkt hij niet te weten wat “by the way” betekend. De regie heeft er nog aan gedacht om deze scene weg te knippen omdat ze totaal irrelevant is maar omwille van het banale en het komische is ze gebleven.
Dan volgt een illustratie hoe er o.a bij de CD&V met politieke verantwoordelijkheid wordt omgegaan. De CD&V slogan voor de volgende gemeenteraadsverkiezingen luidt “waar een wij is, is een weg naar onbestuurbaarheid”. Zij zetten deze slogan nu al om in de praktijk. Alle agendapunten worden weggestemd. Wat de gevolgen voor de gemeente zijn, dat zal hen worst wezen. De halve cast zegt in koor “neen” maar hier valt ook weer het grote acteertalent van Pheadra Van Keymolen op. Je waant je in ’t Vlaams parlement. Daar kan het hen ook geen fluit schelen waarover het inhoudelijk gaat, als ze maar opvallen en in beeld komen. Het lijkt wel een ziekelijke obsessie te zijn. Achteraf is gebleken dat er een fout in het script zat en dat CD&V ook haar eigen punten hadden weggestemd. De regie heeft echter beslist omwille van budgettaire redenen deze scene zo te laten.
Na de opnames volgt een interview met de twee hoofdactrices.
Na de opnames volgt nog een interview met de twee hoofdactrices. Sunshine beweert dat er geen democratische meerderheid is. De vraag is dan met welke meerderheid alles is weggestemd. Het is duidelijk dat haar acteertalent groter is dan haar politieke kennis. In alle bescheidenheid beweert ze ook dat alle problemen meteen van de baan zullen zijn als zij burgenmeestertje mag spelen .
Daarna komt ook een rood aangelopen Veerle Baeyes aan ’t woord. Zij heeft het over “Madam Soleil” en een glazen bol. Daarmee refereert ze naar een eerdere aflevering waarin Droomvrouw urenlang in een glazen bol zat te kijken en er uiteindelijk een visioen in zag, Haaltert heeft er een nachtmerrie aan over gehouden. Ze had het ding van de blauwe baron gekregen. Het was een welkomstgeschenk voor haar overloop naar de oppositie. Het onding had maanden op zijn bureau gestaan.
De ganse reeks wordt integraal door de bevolking van Haaltert gefinancierd (één aflevering kost 3690 € + de vaste wedde van de schepenen). Wie een de opname van een aflevering wil bijwonen kan dit uiteraard gratis. Enkel de aankondigingen “gemeenteraad” volgen. De serie is ondertussen al zo bekend geworden dat men ze gewoon “gemeenteraad” is gaan noemen.
By the way, na de opnames is er ook mogelijkheid tot een “meet en greet” met de acteurs. Alleen voor mevrouw Schotte moet je rap zijn. Die heeft de gewoonte om vlak na de opname een lift in te duiken en in de duisternis te verdwijnen.
En HAALTERT…. Bonifaas vraagt zich dan af waarom ? wat is de essentie ? Wat is de bedoeling ? Bonifaas denkt dan aan zijn eigen leefwereldje, de bib, de buren … Bonifaas denkt dan ook aan de intrieste vertoning van vele gemeenteraadsleden die door ons verkozen zijn maar die geen fluit om ons geven. Voor hen zijn we kiesvee. Een gemeenteraad, een triest schouwspel van rancune en het dienen van het eigenbelang…… Wat is de essentie ? wat is de bedoeling ?
“Bedankt voor het vertrouwen” en misschien tot ziens