...
Home Blog Pagina 353

Dorpsraad Heldergem organiseert eerste Midzomerfeest

0

Dorpsraad Heldergem organiseert eerste Midzomerfeest - dorpsraad heldergemDorpsraad Heldergem organiseert eerste Midzomerfeest met Tavern on the green

De dorpsraad van Heldergem werpt zich niet alleen op als behoeder van de belangen van Heldergem, ze zorgen ook mee voor ontspanning. Zo organiseren ze op zondag 30 juli om 18 uur hun eerste midzomerfeest met Tavern on the green.

‘Toen voorzitter William Minnaert, tevens actief lid van de Ierse folkgroep Tavern on the green, me vertelde dat eind juli een optreden was weggevallen, sprong ik direct op de kar’ vertelt ons secretaris Johan Baetens. ‘Het was na al de politieke strubbelingen, tijd om te tonen dat we ook nog wat anders doen.

Meteen werden de nodige sponsorgelden bij elkaar gezocht om het geheel financieel draagbaar te maken. ‘We konden hierbij rekenen op nagenoeg alle neringdoeners uit Heldergem’ geeft Johan aan. De gemeente voorziet het podium en de toelatingen, en het feestcomité stelt zijn tenten ter beschikking. We wilden dit bewust organiseren in de buurt van ‘De Gouden Koterhaak’ de enige taverne die Heldergem rijk is, en ondertussen dienst doet als ontmoetingsplaats voor Heldergem en omstreken.

Tavern on the Green brengt Engelse en Ierse meezingers en ambiance nummers. De muziek is vrolijk en aanstekelijk. Voor wat de catering betreft werd gekozen voor streekbieren en Irish stew. Voor wie wat sterkers wil, is er ook gin, alles aan democratische prijzen.

‘We raden trouwens iedereen aan om zo veel mogelijk te voet of met de fiets te komen’. Het lost niet alleen het parkeerprobleem op (het Oud Dorp is ingenomen door podium en publiek) , we werken ook aan lokale mobiliteit. Er is in elk geval een aparte fietsenstalling voorzien. Ook aan de kinderen werd gedacht. In de flyer van deze week zit een tekening om te kleuren. Wie ze ook afgeeft, krijgt een verrassing.

Als dit evenement succes heeft zou dit wel eens de start kunnen zijn van een traditie. Plaats: Oud Dorp Heldergem, toegang gratis

Opnieuw rondje onbestuurbaarheid in Haaltert

0

Opnieuw rondje onbestuurbaarheid in Haaltert - duivel

Een nieuw rondje onbestuurbaarheid in Haaltert (deel vier)

De oppositie vecht als een duivel in een wijwatervat.

Met de moed der wanhoop en ondanks het technisch KO door de Raad van State, na het verwerpen van de benoeming van een nieuw schepencollege, gaan Open&Liberaal, CL-Open VLD en CD&V voor een vierde ronde onbestuurbaarheid.

De oppositiepartijen laten op de agenda van de bijzondere gemeenteraad van 4 augustus 2017 de onbestuurbaarheid opnieuw agenderen en trekken meteen de derde onbestuurbaarheid in.

De tijd dringt want eenmaal één jaar voor de volgende gemeenteraadsverkiezingen laat het gemeentedecreet het niet meer toe dat er een onbestuurbaarheid wordt ingeroepen.

Deze vreemde wending staat in schril contrast met de verklaring die Geert Roelandt, partijvoorzitter van Open&Liberaal, aflegde tegenover TV Oost op 25/7/2017. Hij stelde hierin dat de partij niet langer gaat voor de blokkering en opnieuw zaken zal beginnen goedkeuren op de gemeenteraad.

In Haaltert is de impasse dus nog lang niet voorbij en draaien ze een volgend rondje op de mallemolen. Dringende dossiers wachten intussen op uitvoering en nieuw beleid wordt er niet gevoerd.

Gemeente Haaltert dient bezwaar in tegen de leemontginning

0

Gemeente Haaltert dient bezwaar in tegen de leemontginning - haaltertGemeente Haaltert dient bezwaar in tegen de leemontginning door ODM in Ninove

Stad Ninove voert momenteel een openbaar onderzoek voor de aanvraag van ODM NV uit Moorslede voor een omgevingsvergunning voor leemontginning t.h.v. Ter Duyst in Ninove, dichtbij de grens met Denderhoutem. Eén van de twee transportroutes voor de vrachtwagens van en naar de site, loopt door het centrum van Denderhoutem richting de expresweg. Het gemeentebestuur dient daar nu bezwaar tegen in.

De aanvraag van ODM gaat concreet over leemontginning, opvullen van de putten met zuivere grond en aanleg van een bos. De te ontginnen sites liggen op grondgebied Ninove, maar het transport zou ook over grondgebied Denderhoutem (Haaltert) komen.

Eén transportroute dwars door centrum Denderhoutem
Na een verkeersstudie, die ODM liet uitvoeren, werden twee transportroutes overgehouden. Eén daarvan loopt vanaf de Denderhoutembaan, naar de Nieuwstraat, Dwarsstraat, Borrekent, Schoolstraat en zo via de Iddergemsesteenweg naar de expresweg N45.

Het zou gaan om 26 vrachtwagens extra per dag op die routes voor 20 jaar lang.

Een andere transportroute loopt van de Denderhoutembaan via de Aalstersesteenweg N45 naar de expresweg. Volgens het aanvraagdossier zou bij verdeling over deze transportroutes rekening gehouden worden met verkeerspieken, schooltijden, rijrichting, enz.

Bezwaren
Gemeentebestuur Haaltert heeft goeie redenen om de transportroute door het dorp van Denderhoutem af te wijzen:

• De route door Denderhoutem is veel langer dan de andere voorziene route en loopt bovendien voor het grootste deel (8,3 km) door woongebied.
• Langs een deel van die transportroute loopt het fietsknooppuntennetwerk en dat deel van de straat (2,4 km) heeft geen afgescheiden fietspad.
• De wegen zijn niet voorzien op zwaar vrachtverkeer. Zo is er in de Dwarsstraat en de Nieuwstraat geen fietspad en zelfs geen wegmarkeringen.
• Als er in de Dwarsstraat tegenliggend verkeer is, wordt het gevaarlijk.
• In de dorpskern zijn twee scholen gevestigd. De signalisatie is niet voorzien op dergelijk, bijkomend verkeer.
• Het tracé door Denderhoutem is al verzadigd, dus daar nog extra vrachtwagenverkeer aan toevoegen, is onverantwoord.

Paramyxovirose bij een duivenhouder in Deurne

0

Paramyxovirose bij een duivenhouder in Deurne - duif

Bevestiging van een geval van paramyxovirose bij een duivenhouder in Deurne

Het federaal Voedselagentschap (FAVV) bevestigt dat een uitbraak van paramyxo werd vastgesteld bij een duivenhouder te Deurne (Antwerpen) in de Provincie Antwerpen.

Paramyxo is de mildere vorm van Newcastle disease (ND) bij duiven. Omdat het gaat om een “aangifteplichtige” ziekte hebben de gemeentelijke overheden van Antwerpen alle vereiste maatregelen getroffen : beschermingsgebied van 500 meter, verbod op verzamelingen in het gebied, vaccinatie van alle pluimvee en duiven… Deze maatregelen blijven geldig gedurende 21 dagen.

Newcastle disease is een zeer besmettelijke virusziekte, waar vrijwel alle wilde en tamme vogels gevoelig voor zijn. Afhankelijk van de virusstam en de getroffen vogelsoort zijn de ziekteverschijnselen meer of minder ernstig. Bij dieren besmet met een erg agressieve stam treden soms zenuwsymptomen en massale sterfte op.

Voor pluimvee gehouden op professionele bedrijven en pluimvee en duiven die aan verzamelingen deelnemen, is vaccinatie tegen de ziekte altijd verplicht. Voor dieren van hobbyhouders wordt vaccinatie sterk aanbevolen.

De mens is niet gevoelig voor deze ziekte. De consumptie van eieren, vlees van pluimvee en afgeleide producten houdt geen enkel risico in. Er bestaat dus geen gevaar voor de volksgezondheid.

Het volledig dossier over NCD is terug te vinden op de website van het Voedselagentschap: www.favv.be, volg FAVV > Beroepssectoren > Dierlijke productie > Dierengezondheid > Dierziekten > Newcastle disease

Voka en VCB zeer bezorgd over nieuwe omzendbrief Schauvliege

0
Joke Schauvliege Vimm

Joke Schauvliege Vimm

Voka en VCB zeer bezorgd over nieuwe omzendbrief Schauvliege

Voka en de Vlaamse Confederatie Bouw zijn zeer bezorgd over de nieuwe omzendbrief van minister van omgeving, natuur en landbouw Schauvliege, die Vlaanderen opdeelt in bebouwde en onbebouwde gebieden. Nieuwe ruimtelijke begrippen worden ingevoerd waaraan drastische maatregelen gekoppeld zijn. Dit zorgt voor grote onrust bij bedrijven en eigenaars, en brengt de rechtszekerheid in gedrang. Voka en VCB vragen op korte termijn overleg met de minister.
Op 7 juli 2017 werd de omzendbrief RO 2017/01 betreffende een gedifferentieerd ruimtelijk transformatiebeleid in de bebouwde en onbebouwde gebieden op de website van Ruimte Vlaanderen geplaatst. In de omzendbrief lezen we dat de minister compleet nieuwe begrippen en nieuwe doelstellingen invoert.

Concreet worden er 2 nieuwe termen geïntroduceerd, met name de “bebouwde gebieden” en de “onbebouwde gebieden”. De bebouwde gebieden vallen samen met de stedelijke gebieden, geselecteerde kernen en overige woonconcentraties en de bedrijventerreinen. Alle gebieden gelegen buiten de bebouwde gebieden worden als onbebouwd beschouwd. Met andere woorden, aan de hand van deze omzendbrief worden nieuwe gebieden gedefinieerd zonder rekening te houden met de huidige bestemming conform bestaande gewestplannen.

Voka en de Vlaamse Confederatie Bouw zijn zeer bezorgd over deze omzendbrief. “Net zoals het geval was bij de invoering van de boskaart, zorgt deze omzendbrief opnieuw voor onrust bij bedrijven en eigenaars, en wordt de rechtszekerheid van eigenaars en investeerders volledig ondermijnd”, aldus Marc Dillen van de Vlaamse Confederatie Bouw en Hans Maertens van Voka. Aan de indeling “bebouwde” en “onbebouwde” gebieden worden specifieke maatregelen en voorwaarden gekoppeld aan de hand waarvan vergunningsaanvragen zullen moeten worden beoordeeld. Zo zal er maar een vergunning worden verleend voor projecten in onbebouwde gebieden nadat er een behoefte- en voorzieningenstudie wordt uitgevoerd waaruit de ruimtelijke haalbaarheid van het plan of project moet blijken. Bovendien moet de vergunningsaanvrager aantonen dat het te realiseren gebouw/project niet op een andere locatie gerealiseerd kan worden. Concreet betekent dit dat eigenaars die wensen te bouwen in woonzone welke gelegen is in onbebouwd gebied, geen vergunning meer zullen krijgen. Ook de realisatie van bedrijven industrieterreinen in onbebouwde gebieden wordt onmogelijk gemaakt.

Bovendien stellen Voka en VCB zich vragen bij de legaliteit van deze omzendbrief. Aangezien deze omzendbrief veel verder gaat dan het louter interpreteren van bestaande wetgeving, is het zeer waarschijnlijk dat de nieuwe omzendbrief de wettigheidstoets niet zal kunnen doorstaan bij de Raad van State.

Overschakelen naar een ruimtelijke ordeningsbeleid waarbij verdichting van wonen en werken hoog in het vaandel gedragen wordt, zal in ieder geval veel tijd in beslag nemen. Een gezonde en comfortabele verdichting vergt zeer veel voorbereidingstijd en studiewerk. Beleidsbeslissingen die deze verwevenheid wensen te stimuleren, kunnen dan ook enkel tot stand komen mits voorafgaande grondige analyse van de effectieve netto voorraad aan ruimte voor wonen, werken en mobiliteit, en een meer realistische inschatting van de bestaande toekomstige behoeften. Zeker wat de behoefte aan ruimte voor werk betreft, ontbreekt dit soort behoeftenstudie op dit ogenblik volledig. Enkel op die wijze kan een monitoring gebeuren van de vooruitgang die zal worden gemaakt in verdichting, met respect voor de open ruimte.

Voka en VCB vragen op korte termijn overleg met de minister. Rechtszekerheid, eigendomsrechten, werkgelegenheid en betaalbaar wonen mogen in geen geval in gedrang komen als gevolg van de omzendbrief.

Gemeente Denderleeuw werkt verder aan trage wegenbeleid

0
denderleeuw

denderleeuwGemeente Denderleeuw werkt verder aan trage wegenbeleid

De gemeente zet zich al enkele jaren in voor de trage wegen op het grondgebied. In eerste instantie worden de wegen geïnventariseerd, vervolgens geëvalueerd in overleg met de buurtbewoners en vzw Trage Wegen en tenslotte wordt er een beleid uitgewerkt en gaat men over tot actie. In deelgemeente Iddergem werd onlangs één van de trage wegen in ere hersteld, voor deelgemeente Welle vond op 29 juni een eerste evaluatieavond plaats. Dit zal uiteindelijk resulteren in een trage wegenplan voor Welle en Hemelrijk. Denderleeuw centrum, Leeuwbrug en Huissegem zijn in 2018 aan de beurt.

“Doorheen onze gemeente lopen heel wat trage wegen die in de loop der jaren vergeten of gewoon niet gekend zijn bij vele inwoners. Toch winnen deze wegen steeds meer aan belang. Deze trage wegen zijn uitermate geschikt voor zwakke weggebruikers en spelen zo een belangrijke rol in het stimuleren van duurzame verplaatsingen binnen de buurt. We willen daarom zoveel mogelijk prioriteit geven aan het open houden van functionele trage wegen binnen de dorpskern”, vangt schepen Yves De Smet aan.

Midden 2014 startte de gemeente Denderleeuw samen met vzw Trage Wegen en een groep lokale vrijwilligers met de inventarisatie van trage wegen in deelgemeente Iddergem. Schepen Jan De Nul: “Alle bestaande en recent verdwenen kerkpaden, voet- en veldwegen werden in kaart gebracht. De resultaten van dit onderzoek en een overlegvergadering werden samengebracht in een beleidsplan met een visie op de toekomst van het lokale trage wegennetwerk voor Iddergem. Als gemeente zetten we ons in voor het behoud van verschillende paden, zo werd recent de trage weg Braamlandstraat – Hoogstraat hersteld.”

In 2016 was dan Welle aan de beurt. Tijdens de zomermaanden gingen de dienst Leefomgeving, de dienst Mobiliteit en tal van vrijwilligers op pad om alle baantjes en wegeltjes op te sporen. Deze werden samen beoordeeld op basis van toegankelijkheid en belang. “In 2017 werd samen met geïnteresseerde inwoners bekeken welke trage wegen we door middel van een goed onderhoudsplan en een eventuele heraanleg nieuw leven willen inblazen. Daarnaast werd ook gekeken naar de wegen die hun waarde hebben verloren en dus beter afgeschaft worden. Tijdens de evaluatieavond van donderdag 29 juni werd constructief meegedacht aan een visie tot het behoud en het opwaarderen van de trage wegen in Welle en Hemelrijk”, vertelt Jan De Nul.

“Alle input zal resulteren in een nieuw beleidsplan voor Welle en Hemelrijk, waarna opnieuw tot actie kan worden overgegaan op basis van de aanbevelingen in het plan. Nadien kunnen we focussen op de trage wegen in Denderleeuw centrum, Leeuwbrug en Huissegem. We willen namelijk in de hele gemeente onze schat aan trage wegen in kaart brengen en waarderen”, besluit schepen De Smet.

Oostende maakt zich opnieuw klaar voor 2 meisjes op het strand

0
 

Oostende maakt zich opnieuw klaar voor 2 meisjes op het strand - 2 meisjes(foto VTM)

-Oostende- 6 meisjes maken zich klaar om 30 muzikale acts te ontvangen op het Klein Strand van Oostende. Op dinsdag 8 augustus 2017 wordt de aftrap van 2 Meisjes op het Strand gegeven door Olga Leyers en Laura Tesoro. Eén dag later – op woensdag 9 augustus – trekken niet 2, maar 4 gastvrouwen het feest op gang. Nathalie Meskens presenteert samen met Ruth Beeckmans en ook Tine Embrechts en Josje Huisman vormen een gelegenheidsduo. De 6 Meisjes op het Strand verwelkomen iedereen voor het grootste strandfeest van het jaar, met tal van bekende artiesten en zomerse nummers.

Op dinsdag 8 augustus kondigen Olga en Laura een hele reeks artiesten aan. O.a. Isabelle A, Helmut Lotti, Natalia, Milo Meskens en ambiancemaker Christoff staan die dag op het podium. Woensdag sturen Nathalie & Ruth en Tine & Josje nog eens 15 muzikale gasten het podium op. Zo zijn er optredens van o.a. K3, Niels Destadsbader, Soulsister, Bart Peeters en Gers Pardoel. Solo, als duo of in groep halen zij de grootste zomerhits uit de kast. Zelfs Raymond Van Het Groenewoud, de auteur van ‘Twee Meisjes’, komt die dag het legendarische nummer nog eens brengen.

De 6 Meisjes op het Strand nodigen iedereen alvast uit om op dinsdag 8 en woensdag 9 augustus massaal naar Oostende af te zakken. Vanaf 20.30 uur barst de muziekshow los op het Klein Strand. De 2 opnames worden in 3 afleveringen gegoten, die vanaf augustus te zien zijn bij VTM.

Lisa Houtman vraag aan oppositie om hun verantwoordelijkheid op te nemen

0
lisa_houtman

lisa_houtmanLisa Houtman doet een oproep aan CD&V en liberalen om terug hun verantwoordelijkheid op te nemen

Op de gemeenteraad van 24 juli ’17 stond opnieuw de installatie van een nieuw schepencollege van CL-VLD, CD&V en Open&Liberaal geagendeerd.

Ook deze tweede keer verklaarde de Raad van State de aanstelling van een nieuw schepencollege onwettig. De Raad verwijst hierbij opnieuw naar de kunstmatig gecreëerde façade uit haar eerste arrest. De situatie in Haaltert is immers ernstig, maar betreft geen onbestuurbaarheid zoals CD&V en de liberalen graag doen geloven, ze is enkel het gevolg van de wens van CD&V, CL-VLD en mandatarissen van Open en Liberaal om een nieuw schepencollege te vormen.

Als sp.a vragen we aan CD&V en de liberalen om eindelijk hun verantwoordelijkheid te nemen. Na onze gemeente een jaar lang te saboteren, wordt het tijd dat het terug over de inhoud gaat. Mandatarissen zijn immers verkozen om hun mandaat waarvoor ze verkozen zijn, uit te oefenen. De Raad van State oordeelt dat een gemeente louter gijzelen voor het eigenbelang, niet beantwoordt aan structurele onbestuurbaarheid.

Schepen Verbestel, die dit hele jaar in gang zette met haar ondemocratische “droom”, verklaarde al aan de gouverneur dat de liberalen en CD&V vanaf oktober 2017 opnieuw punten op de gemeenteraad zullen goedkeuren (vanaf oktober kan er immers geen onbestuurbaarheid meer worden uitgeroepen).

Als sp.a vragen wij CD&V, CL-VLD en Open&Liberaal om hun taak waarvoor ze verkozen werden nu opnieuw uit te voeren, uit respect voor onze inwoners, en niet te wachten tot oktober, toevallig 1 jaar voor de verkiezingen.

Als sp.a vragen wij CD&V, CL-VLD en Open&Liberaal voor de tweede keer om ook de gerechtskosten zelf te betalen, en niet onze inwoners hiervoor te laten opdraaien.

We zijn het als verkozenen aan onze bevolking verplicht om het algemeen belang te laten primeren boven politieke spelletjes en eigen belang. Laat ons daar dan ook àllemaal naar handelen, nu graag.

Herstellingswerken op de Expresweg (N45) in Haaltert

0

Herstellingswerken op de Expresweg (N45) in Haaltert - werken

Herstellingswerken op de Expresweg (N45) in Haaltert

Op 3 augustus start het Agentschap Wegen en Verkeer met herstellingswerken op de Expresweg (N45) in Haaltert. Op twee plaatsen op de N45 worden betonplaten hersteld en er komt een rechtsafslagstrook voor verkeer op de N45 vanuit Aalst naar Denderhoutem. Tijdens de werken rijdt het verkeer tussen Ninove en Aalst in beide richtingen over één rijstrook in plaats van twee. Voor de veiligheid geldt een snelheidsbeperking van 70 km per uur. De werken zullen ongeveer een maand duren.

De aannemer werkt op de N45 tussen Ninove en Aalst in Haaltert. De werfzone ligt tussen de zijstraten Eigenstraat en Wilgenstraat op de rijrichting Ninove. Hij vervangt op twee locaties betonplaten. Aan het kruispunt met de Eigenstraat en de N45 richting Ninove wordt ook een rechtsafslagstrook aangelegd. De werken starten op donderdag 3 augustus en zullen tot eind augustus duren.

Hoe rijdt het verkeer?

Het verkeer op de N45 richting Ninove wordt door de middenberm naar de andere rijrichting geleid. Daar is één rijstrook in elke richting. De Eigenstraat wordt éénrichtingsverkeer. Verkeer van de Eigenstraat naar de N45 is mogelijk. Wie van de N45 naar de Eigenstraat wil, moet verder doorrijden naar het volgend kruispunt en de Iddergemsesteenweg nemen.

Minder hinder en veiligheid.

Om de hinder op deze drukke verkeersas te beperken, voert het agentschap deze werken in een verkeersluwere periode (zomervakantie) uit. Voor de veiligheid is er een snelheidsbeperking van 70km/u in de werfzone.

Laatste kans op nieuw bestuur in Haaltert verworpen door RVS

0
het orakel van haaltert

het orakel van haaltertDe oppositie was klaar om een nieuw bestuur in Haaltert te vormen maar werd door de Raad van State opnieuw en terecht teruggefloten .

De Raad van State beveelt de schorsing van de tenuitvoerlegging bij uiterst dringende noodzakelijkheid van het besluit van de gemeenteraad van de gemeente Haaltert van 13 juli 2017 om conform artikel 47bis van het gemeentedecreet de procedure te starten voor de aanstelling van een nieuw college van burgemeester en schepenen.

De Raad van State verwerpt de vordering voor het overige. Dit arrest is uitgesproken te Brussel, in openbare terechtzitting van 24 juli 2017, door de Raad van State, XIIe vakantiekamer.

Het belangrijkste argument van de RvS is dat Gina haar eigen onbestuurbaarheid finaal heeft gekelderd door te zeggen dat, indien er geen college kan worden gevormd, er wel wisselmeerderheden zullen ontstaan om dingen goed te keuren. Gina Verbestel (Open en Liberaal) is de alfa en de omega van de onbestuurbaarheid. Uiteindelijk blijft dit een situatie zonder duidelijke meerderheid of minderheid.

Dit was de laatste kans van de oppositie om aan de macht te komen door een nieuw bestuur te vormen. Nu blijft alles zoals het is tot de volgende verkiezingen in Haaltert. De oppositie zal zich nu verplicht voelen om sommige besluiten goed te keuren willen ze nog stemmen halen bij de volgende verkiezingen. Indien ze nog een jaar alles blokkeren door afwezig te blijven op de gemeenteraad zal dit zeker niet in dank afgenomen worden door de bevolking van Haaltert.

Haaltert ziet nu toch wat licht in de duisternis.