Tips voor een elektrische autorit naar het zuiden
Het aantal mensen dat kiest voor een elektrische auto neemt jaar na jaar toe. Dat heeft deels te maken met de keuze voor duurzaam rijden en deels ook met andere factoren, zoals de beschikbaarheid en de fiscale voordelen waar ondernemingen op kunnen rekenen. In ieder geval gaat het gepaard met meer elektrische kilometers, ook op de weg naar de populaire vakantielanden. Hoewel het steeds eenvoudiger wordt om elektrisch op je vakantiebestemming te raken, zijn er nog altijd aandachtspunten waar je rekening mee dient te houden. Voor wie twijfelt: de verwachtingen zijn dat het elk jaar weer wat makkelijker zal worden om met de elektrische auto naar het zuiden te rijden.
Meer laadmogelijkheden in populaire vakantiebestemmingen
Het goede nieuws is dat de laadmogelijkheden naar populaire vakantiebestemmingen in het zuiden aanzienlijk zijn verbeterd. Met name in Frankrijk zijn grote stappen gezet op het gebied van elektrificatie. Het land heeft in mei de mijlpaal van 100.000 publieke laadpalen bereikt. In Europa staat Frankrijk zelfs op de tweede plaats qua publieke laadpalen. In feite stelt het “probleem” zich vooral in ons eigen land. Veel Belgen hangen thuis aan de laadpaal en volgen dan dezelfde route naar het zuiden. Het gevolg: ze stranden allemaal samen in Luxemburg, een klein land dat gewoon niet is opgewassen tegen deze Belgische toestroom. Daar kan het dus lang aanschuiven zijn aan de laadpaal.
Daarom adviseert men om al meteen bij de superchargers in Aarlen voor de eerste keer op te laden. Het gaat om Tesla-laders, maar tegenwoordig kun je ook met andere merken bij deze snelladers opladen. Hoe dan ook is de laadcapaciteit ook in Frankrijk niet voldoende groot om laadfiles te voorkomen. Zeker aan de trage laders, die zowel trager als goedkoper en populair zijn, zal het wellicht even aanschuiven zijn.
Goede voorbereiding is cruciaal
Wie het voorgaande leest, merkt dat je maar beter niet onvoorbereid met een elektrische auto op reis gaat. Stippel vooraf je route uit, bedenk waar je snelladers vindt en zorg ervoor dat je voldoende alternatieven hebt. Via deze website van de Europese Commissie vind je meteen een overzicht van alle laadpalen in Europa, maar er zijn zeker ook goede alternatieven voor deze officiële website. Sommige websites tonen zelfs de actuele prijzen. Het is ook belangrijk om te weten welke laadpassen wel en niet werken in verschillende landen. Soms dien je een app te installeren. Het is aan te raden om twee of drie laadpassen van verschillende aanbieders mee te nemen en om altijd de standaardlader bij je te hebben.
Wie het aantal laadbeurten wil beperken, doet er ook goed aan om de accu een beetje te sparen. Het is bijvoorbeeld algemeen bekend dat auto’s meer energie verbruiken bij hogere snelheden, dus het is raadzaam om een gematigde snelheid aan te houden van ongeveer 100 tot 110 kilometer per uur. Dat is veiliger en zorgt ervoor dat je meer kilometers uit de accu haalt. Uiteindelijk levert dat een tijdswinst op, want je spendeert minder tijd aan de laadpaal. Dit blijkt ook uit een test van de VAB.
Foto door Gustavo Fring