...

Trajectcontrole Haaltert in werking

TrajectcontroleSteeds meer trajectcontroles voor minder verkeersdoden

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts heeft 34 nieuwe trajectcontroles langs gewestwegen geactiveerd. Binnen dit en een jaar volgen er nog eens bijna 70 tracés langs gewestwegen. In de loop van 2019 moeten ook de eerste 40 locaties op autosnelwegen worden uitgerust met camera’s die, dankzij de samenwerking met federaal minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon, zowel dienen voor trajectcontrole als voor criminaliteitsbestrijding. “Trajectcontrole is rechtvaardig én efficiënt in onze strijd voor minder verkeersdoden” zegt Weyts.

In 2014 werd Ben Weyts bij zijn aantreden als Vlaams minister van Mobiliteit geconfronteerd met ‘de schande van de 400’ Vlaamse verkeersdoden op 1 jaar tijd. Samen met nieuwe Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid werd een omvattend Verkeersveiligheidsplan opgesteld. Daarin zowel preventieve maatregelen als een grondige hervorming van de rijopleiding maar evenzeer een stevig hoofdstuk broodnodige handhaving.

Weyts investeert fors in trajectcontrole. “Het is een rechtvaardig systeem”, zegt de minister. “Je wordt niet gepakt op basis van een momentopname. Je krijgt alleen een boete als je over langere afstand volgehouden te snel rijdt. En trajectcontrole is zeer efficiënt om verkeersongevallen op basis van overdreven snelheid te vermijden. Het aantal ongevallen daalt spectaculair op plaatsen waar trajectcontrole ingevoerd wordt. Uit onderzoek blijkt dat mensen zich ook veel beter aan de toegelaten snelheid houden voor en na het gecontroleerde traject. Omgekeerd zien we dat het aantal ongevallen stijgt als de trajectcontrole verdwijnt. Dat konden we de afgelopen maanden helaas vaststellen op de E40 tussen Wetteren en Erpe-Mere, waar de trajectcontrole door werken tijdelijk afwezig is”.

Weyts activeerde nu 34 nieuwe trajectcontroles langs Vlaamse gewestwegen en verdubbelde zo het aantal actieve trajectcontroles. Naast de camera’s van lokale besturen, zijn er nu in totaal 55 trajectcontroles actief – een dekking van 146 km. Het gaat om 2 tracés op de autosnelweg en 53 tracés langs gewestwegen.

Daarbovenop worden nog eens 69 tracés in het komende jaar uitgerust met trajectcontrole. In minder dan de helft van de gevallen gaat het om de omvorming van traditionele flitscamera’s tot een trajectcontrole. De andere tracés zijn geselecteerd op basis van de ongevallenstatistieken.

Op het einde van deze regeerperiode, over een jaar, moeten er dus in totaal minstens een 120-tal trajectcontroles actief zijn in Vlaanderen. Dit zijn alleen de trajectcontroles die het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) zelf bouwt en die Vlaanderen zelf betaalt. Daarbovenop werkt Weyts samen met federaal minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon om op de autosnelwegen ANPR-systemen te installeren voor zowel trajectcontrole als criminaliteitsbestrijding. Daar gaat het in een eerste fase over een 40-tal locaties.

De minister maakt zich sterk dat de forse toename van trajectcontroles zal leiden tot minder verkeersongevallen en minder verkeersdoden. “Ik besef ten volle dat snelheidscontroles niet plezant zijn”, zegt Weyts. “Maar als we daarmee het aantal verkeersslachtoffers verder kunnen doen dalen, dan moet het maar. Sinds de start van ons Verkeersveiligheidsplan in 2015 is het aantal verkeersdoden in Vlaanderen gedaald met 27,5%. In de rest van de EU bedroeg de daling maar 3%. We moeten echt doorgaan op die ingeslagen weg om zoals beloofd op zes jaar tijd het aantal verkeersdoden te halveren, van 400 naar 200″.

“Op vraag van minister Weyts heeft het Agentschap Wegen en Verkeer een serieuze versnelling hoger moeten schakelen in het installeren van trajectcontrole langs de Vlaamse gewest- en autosnelwegen”, zegt Tom Roelants, administrateur-generaal van AWV. “Met de activatie van deze eerste reeks nieuwe locaties zijn we alvast op schema voor het behalen van het doel van de 124 locaties.”