(Foto: Music Hall)
Op vrijdag 21 december 2018 brengt Music Hall Classics in Vorst Nationaal Verdi’s meest opgevoerde opera ‘Nabucco’ op de planken. ‘Nabucco’ is een bijzonder aangrijpende opera en vertelt over de spannende confrontatie tussen dictatuur, zelfverheerlijking en machtswellust. Deze gloednieuwe, majestueuze arenaversie van ‘Nabucco’ is opgevat als een eerbetoon aan de stille film. De opera wordt namelijk opgevoerd op een filmset, een werkvloer waar intimidatie en machtsspelletjes niet vreemd zijn. Een verrassend ingenieus opgezette ‘Nabucco’ dus, met weelderige kostuums, zangers en zangeressen op de top van hun kunnen, en prachtige decors van de hand van de internationaal gelauwerde operadesigner Dan Potra. ‘Nabucco’ is een meeslepend meesterwerk, met als ultiem hoogtepunt de wereldberoemde aria ‘Va, pensiero’ van het slavenkoor. Deze nieuwe arenaversie geeft ‘Nabucco’ op prachtige wijze de grandeur die het verdient. Een absolute aanrader voor de liefhebbers. Tickets & info ‘Nabucco’: www.30jaarmusichall.be
Eén van de allergrootste operacomponisten ooit, Giuseppe Verdi (1813-1901), zocht en vond vaak zijn inspiratie in de Bijbelse geschiedenis. Dit was ook het geval voor ‘Nabucco’, zijn meest opgevoerde opera. Na het overlijden van zijn twee kinderen en zijn vrouw had de jonge Verdi nochtans gezworen nooit meer muziek te schrijven. Midden 1841 kwam hier echter verandering in. Verdi kreeg het indrukwekkende libretto van ‘Temistocle Solera’, gebaseerd op het toneelstuk ‘Nabucodonosor’ van Auguste Anicet-Bourgeois en Francis Cornu, in handen en componeerde er het krachtige ‘Nabucco’ op. De eerste opvoering van ‘Nabucco’ vond plaats op 9 maart 1842 en werd voor de jonge componist zijn eerste grote succes en betekende, naar eigen zeggen, het echte begin van zijn carrière. Het ultieme hoogtepunt en tevens meest bekende stuk van Nabucco, is het indrukwekkende ‘Va, pensiero’, waarin het slavenkoor z’n vaderland bezingt. Deze aria wordt niet voor niets als het tweede Italiaanse volkslied beschouwd.
‘Nabucco’ vindt z’n oorsprong in verhalen over Nebukadnezar II, koning van het Babylonische Rijk, die in de Hebreeuwse Bijbel voorkomen en vertelt over de spannende confrontatie tussen dictatuur, zelfverheerlijking en machtswellust. Het is een verhaal over de nationaliteit van volkeren en de vermeende religieuze grondslagen ervan.
In deze gloednieuwe, majestueuze arenaversie van ‘Nabucco’ zijn we op een filmset getuige van de verfilming van een opera. Een plek waar de dunne grens tussen het echte leven en de opera/film vaak overschreden wordt. Het wordt steeds meer duidelijk dat de “gespeelde” passie van de protagonisten en hun interne strijd blijven doorgaan…zelfs wanneer de camera’s niet draaien. Een verrassend ingenieus opgezette ‘Nabucco’ dus, waarin de adoratie voor de goden van vroeger, plaats heeft geruimd voor de adoratie van de goden van de filmwereld.
Het verhaal
586 voor Christus. Het joodse volk is bijeengekomen in de tempel van Salomon, hun laatste toevluchtsoord bij de belegering van Jeruzalem door de Babylonische koning Nabucco. De val van de stad is onafwendbaar Geïnspireerd door het betoog van hun leider Zaccaria, trekken de Hebreeërs toch ten strijde tegen Nabucco.
Nabucco weigert de religie en de god van de Hebreeërs te erkennen. Hij vernietigt hun tempel en roept zichzelf uit tot hun god. De Hebreeërs zijn verslagen door koning Nabucco, die op het punt staat Jeruzalem in te trekken. Zaccaria heeft echter nog een troef. Hij heeft Nabucco’s dochter Fenena als gijzelaar. Fenena en Ismaël, leider van het Hebreeuwse leger, beleven een geheime, intense romance en willen samen vluchten. Dit is echter buiten Nabucco’s andere dochter Abigaille gerekend.
Abigaille is de dochter van een slavin en heeft dus helemaal geen rechten op de troon. Iets wat de ambitieuze Abigaille niet wil aanvaarden. Wanneer de hogepriester Baäl haar komt vertellen dat prinses Fenena, die het land bestuurt in de afwezigheid van Nabucco, de joden aan het vrijlaten is, grijpt ze haar kans. Abigaille verspreidt het gerucht dat Nabucco gesneuveld is. Ze roept zichzelf tot koningin uit en veroordeelt alle joden tot de dood. Dit alles is nog maar het begin van een ingewikkeld web vol intriges. Intriges die naast het Bijbels verhaal , ook niet zo vreemd zijn aan de machtspelletjes van op en rond een filmset.
(Foto: Music Hall)
Praktisch
‘Nabucco’
21 december 2018 – 20u – Vorst Nationaal
Tickets & info: www.30jaarmusichall.be
Componist: Giuseppe Verdi
Regie: Jean-François D’hondt en Brigitte Derks
Dirigent: Borislav Ivanov
Scenografie en kostuums: Dan Potra
Orkest en koor: Music Hall Classical Orchestra and Chorus