...

Eerste content retreat in Belgie gaat door in Ronse

computerEERSTE CONTENT RETREAT OP BELGISCHE BODEM

Met Summer of Content wordt het nieuwe en unieke concept van een content retreat geïntroduceerd in België. Een groep ondernemers trekt zich deze zomer terug in een vakantiewoning in Ronse om twee dagen lang niks anders te doen dan – in een staat van hyperfocus – content creëren. Content, zegt u? Blogposts, socialmediaposts, podcasts, e-books, foto’s, video’s, website updates, e-mails,…: de broodnodige elementen van een goede marketingstrategie anno 2017.

Initiatiefneemster Anouck Meier (Ampersand Copy & Content) helpt als copywriter en content coach ondernemers hun zaak te doen groeien met goede content. “Het belang van goede content marketing kan nauwelijks overschat worden.” Zegt de onderneemster. “Klanten tolereren niet langer opdringerige reclameboodschappen. De kunst bestaat erin om een band op te bouwen met je klanten, om waardevolle informatie aan te reiken, om gezien te worden als iemand die ze kennen, leuk vinden en vertrouwen. Dat kan je alleen maar als je op een consistente manier kwalitatieve content de wereld in stuurt.”

Alleen, dat aan-de-lopende-band maken van die content kan een heel arbeids- en tijdsintensief gegeven worden. En daar wringt vaak het schoentje. Anouck: “Ik vertel dag in dag uit aan klanten dat ze moeten investeren in goede content en ik help hen daarbij door content aan te leveren of door ze daarin te coachen. De ironie van de zaak? Naarmate ik meer en meer tijd investeerde in de content van mijn klanten, begon mijn eigen marketing erbij in te schieten. Toen ik merkte dat naast mijn klanten ook heel wat andere collega-ondernemers met hetzelfde probleem worstelden, was ik vastbesloten daar iets op te vinden.”

En dus ging Anouck Meier op zoek naar oplossingen. En naar een partner in crime. Die vond ze in socialmediacoach Gerrit Vromant (Teachme.be). Gerrit Vromant: “Ik wist meteen waar Anouck het over had. Het is een gekend probleem: je investeert in je marketing om klanten te krijgen en eens de klanten er zijn heb je geen tijd meer voor je marketing. Op termijn krijg je daardoor een dip in je opdrachten en mag je weer van vooraf aan beginnen met marketing. Een cyclus die zich in den treure herhaalt en die vooral problematisch is voor zaakvoerders van kleine ondernemingen of freelancers. Zij hebben vaak ook niet de budgetten om zoiets uit te besteden en nochtans is het voor hen éxtra belangrijk om zichtbaar te zijn. Geen zichtbaarheid, geen omzet.”

De twee coaches staken de koppen bij elkaar en bedachten een volledig nieuw concept: een content retreat. Twee dagen op een afgesloten locatie en met een kleine groep gelijkgestemde ondernemers gefocust werken aan het maken van content. Mét ondersteuning van de coaches, die het proces in goede banen leiden en met alle mogelijke faciliteiten, waaronder een professionele foto- en videostudio.

Meier en Vromant hebben zich verdiept in allerhande productiviteitstechnieken en maken zich sterk dat de deelnemers op twee dagen alle content kunnen maken die ze nodig hebben voor de rest van 2017. Om te zorgen dat de deelnemers optimaal voorbereid aan de retreat beginnen, is er een reeks online workshops voorzien, een content werkboek én een 1-op-1 coachingsessie om de strategie scherp te stellen. Zo worden deelnemers persoonlijk begeleid en klaargestoomd voor de twee meest productieve dagen van het jaar.

De coaches zijn alvast overtuigd van het concept. Gerrit Vromant: “De eerste inschrijvingen lopen binnen en de reacties zijn unaniem: “Dit hebben we écht nodig”, klinkt het. Er is maar één addertje onder het gras,” lacht Vromant. “Doordat we ons nu 100% inzetten voor de begeleiding van de deelnemers, blijft onze eigen content to-do-lijst aangroeien. We zullen nog eens een content retreat voor onszelf moeten organiseren!”.

Summer of Content gaat door op 22 en 23 augustus 2017 in vakantiewoning Adelaïde in Ronse. Inschrijven kan op www.summerofcontent.com. Meer info en vragen op info@summerofcontent.com.