MEDIALAAN stopt na veertien jaar met jongerenzender JIM
Nieuwe aanpak naar jongeren
MEDIALAAN heeft vandaag, dinsdag 15 september 2015, aangekondigd dat jongerenzender JIM na veertien jaar stopgezet wordt. Op vrijdag 18 december 2015 zal JIM voor de laatste keer uitzenden. Het signaal van JIM wordt vanaf zaterdag 19 december 2015 ingevuld door een nieuwe kinderzender, die zich vooral richt op oudere jongens. MEDIALAAN stampt ook een nieuw innovatief, multiplatform productiehuis uit de grond, waar jonge creatieve talenten video gaan ontwikkelen die op verschillende platformen kan gebruikt worden.
Tijdperk jongerenzenders is voorbij
MEDIALAAN heeft beslist om jongeren anders te benaderen. Niet langer met een klassiek lineair tv-kanaal voor jongeren zoals JIM, maar wel door nieuwe kijkplatformen te ontwikkelen (vtm.be, Stievie FREE) én door hen zelf ook content te laten maken in een nieuw productiehuis.
Jongeren hebben tegenwoordig een volledig ander mediagebruik. Uit de CIM-cijfers blijkt dat jongeren nog steeds evenveel tv kijken als vroeger. Ze kijken echter massaal naar volwassenenzenders en naar alle soorten videocontent online, eerder dan naar specifieke jongerenzenders.
Erwin Deckers, CCO MEDIALAAN: “Het tijdperk van de lineaire jongerenzenders loopt op zijn einde, dat zien we aan het kijkgedrag van jongeren. We willen vanuit MEDIALAAN dan ook futureproof blijven en hebben daarom beslist om te stoppen met JIM. We gaan nu voluit voor een totaal nieuwe aanpak naar jongeren. Deze doelgroep wil immers op een andere manier bediend worden, dus wij volgen hen daarin. En dat is enerzijds door onze programma’s aan te bieden op alle mogelijke platformen, zoals op vtm.be. En anderzijds een nieuw soort videocontent ontwikkelen. Dit laatste zal gebeuren in een nieuw productiehuis binnen MEDIALAAN waar jong creatief talent een plaats krijgt.”
Nieuwe kinderzender
Op vrijdag 18 december 2015 zendt JIM voor de laatste keer uit. Het signaal van de jongerenzender wordt vanaf zaterdag 19 december 2015 ingevuld door een nieuwe kinderzender, die zich vooral richt op jongens tussen 8 en 12 jaar. Actie, avontuur, humor en vriendschap staan centraal in de programmatie. VTMKZOOM, de andere kinderzender van MEDIALAAN, blijft bestaan en richt zich ook in de toekomst nog steeds op alle kinderen tussen 4 en 9 jaar.
Oprichting nieuw productiehuis voor jong, creatief talent
MEDIALAAN richt ook een innovatief, multiplatform productiehuis op, waar jong, creatief talent centraal staat. Het productiehuis zal videocontent creëren voor allerhande platformen. Naast TvBastards wordt zo een tweede, intern productiehuis binnen MEDIALAAN actief.
Erwin Deckers: “Het productiehuis zal unieke online content creëren voor al onze merken bij MEDIALAAN. We maken hiervoor gebruik van alle innovatieve technieken die er tegenwoordig bestaan. Het productiehuis zal ook nieuwe online formats bedenken, specifiek gericht op de jongerendoelgroep. Daarnaast willen we hiermee jong talent opleiden, begeleiden en alle mogelijke kansen geven.”
Het productiehuis zal operationeel zijn in 2016.