Heraanleg N45 tussen rotondes Haring en Albatros in Aalst
Op maandag 7 september start het Agentschap Wegen en Verkeer met werken op de Geraardsbergsesteenweg (N45) in Aalst. De brug over de E40 wordt volledig gerenoveerd, het wegdek van de N45 krijgt nieuwe asfalt tussen de rotonde Haring en de brug over de E40 en de Villalaan (N405a) krijgt een opknapbeurt. Het einde van de werken is voorzien voor eind november 2015. Verschillende op- en afritten van en naar de E40 gaan dicht tijdens de werken. Verkeer rijdt om via beide rotondes. Dat zal hinder veroorzaken, zeker tijdens de spitsuren. Een uiterst korte uitvoeringstermijn, een slimme fasering en een goede afstemming met werven in de buurt moeten de hinder zo beperkt mogelijk houden.
Wat houden de werken in?
De brug over de E40 wordt volledig gestript en gerenoveerd. Naast het wegdek, vernieuwt de aannemer ook de brugdekvoegen, de waterdichting en de leuningen. Eerder is de rijweg al heraangelegd op de N45 tussen de Villalaan en rotonde Haring richting Aalst. De aannemer pakt nu de twee rijstroken richting Ninove aan. De nieuwe asfaltverharding moet de geluidsoverlast voor omwonenden inperken. Tegelijkertijd krijgt de weg en het fietspad van de Villalaan (N405a) een nieuwe onder- en toplaag in asfalt.
Alle fietsinfrastructuur op de N45 tussen beide rotondes verdwijnt definitief. Vooral de kruising van de op- en afritten van de E40 met de N45 waren gevaarlijke punten voor fietsers. Ze hebben een veilig alternatief via de Ninovesteenweg (N405) en de Churchillsteenweg, die recent uitgerust is met veilige fietspaden.
Fasering en omleidingen
De aannemer werkt in verschillende fasen om de hinder te beperken. Tijdens de werken is doorgaand verkeer op de N45 steeds in beide richtingen mogelijk. De (brom)fietsers kunnen vanaf het begin van de werken niet meer langs de N45 rijden. Ze rijden vanaf dan definitief via de Churchillsteenweg en de Ninovesteenweg (N405).
Doorgaand verkeer op de E40 ondervindt geen hinder.
Fase 1: 7 september tot half oktober
De aannemer werkt voornamelijk op de brug. Eén week wordt de werfzone uitgebreid tot rotonde Haring voor de asfalteringswerken tussen de rotonde en de brug.
In deze fase zijn twee afritten afgesloten:
De afrit Aalst (N45) op de E40 vanuit Gent gaat dicht. Het verkeer moet de afrit nemen richting Ninove, keren aan rotonde Albatros en terugrijden via de N45 richting Aalst.
De afrit Ninove (N45) op de E40 vanuit Brussel gaat ook dicht. Het verkeer neemt de afrit richting Aalst, keert aan de rotonde Haring en rijdt via de N45 naar Ninove.
Fase 2: half oktober tot half november
In deze fase werkt de aannemer verder op de brug. Ook de heraanleg van de Villalaan (N405a) staat op het programma. De straat is afgesloten ter hoogte van de Geraardsbergsesteenweg (N45). Verkeer met bestemming rotonde ‘Houten Hand’ rijdt om via rotonde Haring en de Ninovesteenweg (N405).
In deze fase is een op- en afrit dicht:
De afrit van de E40 vanuit Brussel naar de N45 richting Aalst is dicht. De omleiding loopt via de afrit richting Ninove en rotonde Albatros.
De oprit van de N45 vanuit Ninove naar de E40 richting Gent en Dendermonde is dicht. Het verkeer rijdt om via rotonde Haring en kan oprijden via de oprit aan de andere zijde van de N45.
Fase 3: één week in de tweede helft van november
De aannemer werkt de asfalteringswerken af op de Geraardsbergsesteenweg tussen rotonde Haring en de brug over de E40. De oprit naar de E40 richting Gent vanuit Aalst moet af en toe dicht. Tekstkarren langs de weg informeren de weggebruiker of de oprit open of dicht is. Bij een afgesloten oprit rijdt het verkeer om via rotonde Albatros.
Bij slecht weer kan de planning wijzigen.
Alle info over de werken vindt u op www.wegenenverkeer.be/N45Aalst. Omleidingsplannen zijn toegevoegd als bijlage.
Minder hinder
De werken zullen voor aanzienlijke hinder zorgen. Het Agentschap Wegen en Verkeer stelt alles in het werk om de hinder zo kort en zo beperkt mogelijk te houden. Een greep uit de maatregelen:
De uitvoeringstermijn is uiterst kort.
De fasering is zo opgebouwd dat er steeds een alternatieve op- of afrit van en naar E40 openblijft. Zo kunnen lange omleidingen vermeden worden.
Om alle toplagen aan te leggen, moet de N45 volledig dicht tussen de beide rotondes. Deze werken worden op twee zondagen uitgevoerd om de hinder zo veel mogelijk te beperken.
Er is een goede afstemming met de andere grote werven in het Aalsterse.
De werken in de Gentsesteenweg met grote hinder zijn achter de rug.
De werken in Erpe-Mere op de N46 en aan kruispunt Vijfhuizen zijn afgewerkt. De afrit Erpe-Mere (afrit 18) op de E40 zal gepromoot worden als alternatief naar Aalst tijdens de werken op de N45.
De werken op de N45 zullen afgerond zijn voor de tunnelwerken aan de Gentsesteenweg en de Raffelgemstraat starten.