F1-kampioen Thierry Boutsen plaatst hart in poleposition!
Van 1 tot 5 juni vindt de WEEK VAN HET HARTRITME plaats, een sensibiliseringscampagne (gericht op 40-plussers) over voorkamerfibrillatie, de meest voorkomende hartritmestoornis. De legendarische Formule1-piloot Thierry Boutsen steunt als officiële peter de campagne, die op gang getrokken wordt door een oldtimerrally. Bovendien verwelkomt de BeHRA voor deze editie drie nieuwe partners: de SSMG, de Belgische Cardiologische Liga en de APB.
Voorkamerfibrillatie (VKF) treft elk uur nog 4 Belgen, en 1 op 3 patiënten is zich niet bewust van deze ernstige aandoening. Sensibilisatie is dus van cruciaal belang. De BeHRA (Belgian Heart Rhythm Association) organiseert daarom reeds voor het zesde jaar op rij de Week van het Hartritme, tijdens dewelke in 2014 meer dan 25.000 Belgen gratis hun hartslag lieten testen in een van de 85 deelnemende ziekenhuizen over heel België. Dit jaar loopt de campagne van 1 tot 5 juni, met op donderdag 4 juni de Nationale Dag van Sensibilisering.
“De opvallendste innovatie voor 2015 is ongetwijfeld het peterschap van de befaamde Belgische autocoureur Thierry Boutsen, drievoudig F1-winnaar”, vertelt dokter Yves Vandekerckhove, voorzitter van de BeHRA. “Niet alleen trekt dergelijk sporticoon de aandacht van een bepaalde generatie die de doelgroep vormt van onze campagne, bovendien toont dit aan dat zelfs personen met een actieve levensstijl vanaf een zekere leeftijd toch ook aandacht moeten hebben voor VKF.”
“Ik ben op een leeftijd gekomen, waarop steeds meer vrienden rondom mij geconfronteerd worden met hartkwalen”, aldus Thierry Boutsen. “Ik hecht dus veel belang aan aandoeningen zoals VKF en hun zeer reële risico’s. Vandaar ook dat ik dergelijke sensibiliseringscampagne een warm hart toedraag en verder wil aanmoedigen”.
De nieuwe slogan ‘Mijn hart in poleposition!’ diept de auto-thematiek verder uit, en op 23 mei plaveit een authentieke oldtimerrally (vertrekkende van het automuseum in het Brusselse Jubelpark naar het circuit van Spa-Francorchamps) de weg naar de eigenlijke campagneweek. “De motor van een oldtimer vormt een mooie metafoor voor het hart van een 50-plusser: beide vragen immers een frequente controle en ‘onderhoud’ om mankementen te voorkomen en zo een constant en gelijkmatig ritme te garanderen”, aldus dokter Vandekerckhove.
Dit jaar kan de Week van het Hartritme trouwens ook rekenen op de bijkomende steun van drie nieuwe partners: de Belgische Cardiologische Liga, de SSMG (Société Scientifique de Médecine Générale) en de APB (Algemene Pharmaceutische Bond).
Sluipende ziekte
VKF is de meest voorkomende hartritmestoornis, waarbij het hart op hol slaat en zeer onregelmatig begint te kloppen. Vanaf een leeftijd van 40 jaar heeft men 1 kans op 4 om ooit VKF te krijgen; 1 op 3 patiënten ondervindt echter geen klachten. Zonder een tijdige en correcte behandeling heeft een persoon met VKF een risico op hartfalen alsook een verhoogd risico op trombose of beroerte. Bij sommige patiëntengroepen is dit zelfs tot 5 keer meer dan bij een ‘gezonde’ persoon. Het aantal patiënten met VKF in België wordt geschat op 150.000 en dat cijfer zal tegen 2050 waarschijnlijk verdubbelen, mede door de vergrijzing van de bevolking en onze gejaagde levensstijl.
Deelnemen aan de campagne van 2015 is bijzonder eenvoudig: surf naar www.mijnhartritme.be en laat al op voorhand uw risicopercentage op VKF berekenen via de online test. U vindt er tevens een regelmatig geüpdatet overzicht van alle deelnemende ziekenhuizen, waar u zich online kan inschrijven voor een gratis hartritmetest (van ongeveer 30 seconden) of de welbepaalde (vrije) testmomenten per ziekenhuis kan raadplegen.
Als mediastunt voor de campagne organiseerde de BeHRA vorig jaar een flashmob in het Brusselse Centraal Station. Het bijhorende YouTube-filmpje leverde ondertussen bijna 20.000 views op (herbeleef de flashmob hier).