D’HONDT levert vijftig Volvo’s voor de Ronde Van Vlaanderen
Volvo verdeler D’Hondt – Reynaert met vestigingen in Zottegem, Aalst en Oudenaarde, ondertekende samen met Volvo Car nv een nieuw contract met Flanders Classics om in 2015 de grootste wielerwedstrijden in Vlaanderen van alle officiële wagens te voorzien. In Oost-Vlaanderen gebouwde wagens, geleverd door een Oost-Vlaamse dealer voor top sportwedstrijden die beslecht worden in de ‘Oost-Vlaamse’ Ardennen, het is een bijna logische samenwerking tussen D’Hondt en Flanders Classics.
Voor Volvo Verdeler D’Hondt was het één van hun stoutste dromen die waar werd toen Fabian Cancellara als eerste de finish haalde van de Ronde Van Vlaanderen in 2014 met in zijn kielzog hun ‘Vlaamse’ Volvo XC60. Duizenden fans langs het parcours en miljoenen tv-kijkers waren getuige van de tientallen Volvo’s van D’Hondt nv die alle officials, commissarissen en dokters veilig over de Vlaamse kasseien loodsten.
Op het programma voor 2015:
Zat 28 feb Omloop Het Nieuwsblad ( Gent St. Pietersplein )
Woe 25 maart Dwars door Vlaanderen ( Roeselare – Waregem )
Zon 29 maart Gent-Wevelgem ( Deinze – Wevelgem )
Zon 5 april Ronde van Vlaanderen ( Brugge – Oudenaarde )
Woe 8 april Scheldeprijs ( Antwerpen – Schoten )
Woe 15 april Brabantse Pijl ( Leuven – Overijse )
‘Hoe we in dit wielerverhaal zijn gerold?’, doet Joany D’Hondt, gedelegeerd bestuurder van D’Hondt nv haar verhaal, ‘dat is eigenlijk een samenloop van omstandigheden. De samenwerking tussen Kia en Flanders Classics liep in 2012 ten einde en aangezien wij met een bescheiden aantal Volvo’s de Omloop Het Nieuwsblad voor beloften in Zottegem sponsorden, klopten de organisatoren van Parijs-Brussel (ondertussen ‘Brussels Cycling Classic’) bij ons aan. Op enkele dagen tijd regelden we een vloot auto’s voor hun koers in september, en dat zette de deur open om ook de voorjaarsklassiekers van veilige Volvo’s te voorzien. Paolini finishte in de Omloop Het Nieuwsblad 2013 met onze Volvo XC60 in zijn wiel en we zagen de impact van de wedstrijden steeds meer stijgen. Volvo Car Belux levert een aantal Volvo’s ter ondersteuning, maar wij nemen de hele praktische organisatie voor onze rekening, van plannen, schoonmaken, bestickeren, montage van tv-schermen, zendapparatuur en dakconstructies tot het afleveren aan de diverse bestuurders voor de diverse wedstrijden. We leveren 35 wagens voor de Omloop Het Nieuwsblad en bijna 50 Volvo’s voor dé Ronde Van Vlaanderen. Er komt een heel team in actie om tussen de wedstrijden door ook weer te zorgen voor een grondige wasbeurt en extra bestickeringen.’
Of er geen ongevallen gebeuren als er 50 wagens meedraaien in dat helse wielercircus? ‘Gelukkig hebben we geen grote schades gehad in de afgelopen twee seizoenen, enkel massa’s stof in de wagens doordat veel chauffeurs met open dak rijden en sporen van de banden van ongeduldige wielrenners die tegen de bumper van de eerste wagen in koers aanrijden. Vooral na de Ronde zien wij aan onze wagens hoe zwaar de koers is geweest en hoe gretig de renners zijn om op kop te rijden. Bovendien moet je ook weten dat tussen de renners en onze officiële wagens, ook nog een aantal wagens van de Wielerbond meerijden, neutrale materiaalwagens en een massa voertuigen van de verschillende ploegen die ook allemaal bij hun renners willen geraken. De chauffeurs zijn gelukkig zeer ervaren en ook gediplomeerd voor dit soort ritten, ze kennen de ongeschreven wetten van de koers. Al komt daar af en toe ook improvisatie aan te pas.
Een kleine anekdote: we laten altijd een Volvo technieker van ons meerijden in de koers om snel te kunnen ingrijpen mocht er zich iets voordoen. Hij rijdt als laatste in de Ronde van Vlaanderen en ziet in de afdaling naar de Patersberg Klaas Lodewyck na een valpartij. De BMC renner stapt in een van de wagens van zijn ploeg, maar zijn fiets kon nergens worden meegenomen. Onze technieker heeft de wielen in zijn auto geduwd en dan kilometers lang over de kasseien het kader vastgehouden aan de buitenzijde naast het voorportier, om hem uiteindelijk op een veiliger stuk in een camionette van één van de partners te kunnen opbergen. Geen evidente klus want in het publiek stonden enkele wielerliefhebbers die wel in zo’n exclusieve fiets geïnteresseerd waren…
Het is ook zo dat wij met hele andere ogen naar de wedstrijden kijken. We hebben misschien soms zelfs meer aandacht voor onze wagens dan voor de renners zelf. Voor ons is een ontsnapping van een kleine kopgroep belangrijk en de renners moeten wat voorsprong halen, zodat onze Volvo’s met de koersdirectie aan boord hen kunnen volgen en in beeld komen. De valpartij met Tom Boonen in de Ronde twee jaar geleden, was een schok voor elke wielerliefhebber, maar qua visibiliteit voor ons eigenlijk een meevaller, want de dokter stopte vlak bij hem en de wagen werd minutenlang perfect gefilmd. De wedstrijden van Flanders Classics bezorgen ons een onbetaalbare visibiliteit en het gaat om zeer grootse evenementen in de streek, het is uniek om daaraan mee te mogen werken, met een merk dan nog dat ook in de streek wordt geproduceerd.
En ook de Volvo fabriek in Gent komt dit jaar in beeld naar aanleiding van haar 50ste verjaardag: er is immers een nieuwe tourtocht voor wieleramateurs opgezet in de Proximus Cycling Challenge die start en eindigt op zaterdag 12 september op de enorme site van Volvo Car Gent. De tochten van 40 tot 150 km voeren door het onontgonnen meetjesland en zullen ongetwijfeld een extra feestelijk Volvo tintje meekrijgen.
Anderzijds biedt deze wagensponsoring ons ook de mogelijkheid om heel wat nieuwe mensen te leren kennen, om onze klanten aan ons te binden door ze uit te nodigen naar de diverse, zeer verzorgde VIP formules, om een stand op te bouwen bij start en aankomst en om bv een facebookwedstrijd te organiseren. Deelnemers aan die wedstrijd kunnen een felbegeerd plaatsje in een volgwagen in drie koersen (Omloop Het Nieuwsblad, Ronde Van Vlaanderen, Brabantse Pijl) winnen of een originele Volvo D’Hondt-Reynaert wieleruitrusting.
Lees alles over de geschiedenis van de Ronde van Vlaanderen en over het leven van de stichter Karel Van Wijnendaele op http://karelvanwijnendaele.be .