sp.a Aalst pleit voor schoolstraten
“Zestig procent van de Vlaamse steden en gemeenten plant verkeersmaatregelen om bewoners op de fiets te krijgen. Vooral ‘schoolstraten’, waar het verboden is om bij het begin en aan het einde van de schooldag met de auto te rijden, zijn in opmars” zegt sp.a ondervoorzitter Joost Van de Voorde.
Uit een grootschalige enquête van Fietsberaad Vlaanderen blijkt dat twaalf procent van de steden & gemeenten ‘schoolstraten’ gaat invoeren. Bedoeling is om zo meer ruimte aan de kinderen te geven, en de veiligheid aan de schoolpoort te verhogen. In de buurt van scholen ontstaat vaak verkeerschaos. Ouders zetten hun kinderen af met de auto, leerlingen komen te voet of met de fiets toe en ondertussen moet het gewone verkeer er nog door. Daardoor voelen ouders en kinderen zich vaak onveilig aan de schoolpoort. Volgens een specialist verkeersveiligheid aan de Universiteit Hasselt brengen ‘schoolstraten’ structuur in de chaos aan de schoolpoort wat ouders en leerlingen zou aanmoedigen om te voet of met de fiets naar school te gaan.
“Onder andere Gent, Tervuren, Vilvoorde, Zwijndrecht en Wijnegem voerden al ‘schoolstraten’ in. In Gent is dit alleszins een groot succes. De evaluatiecijfers vertellen dat 80% zich veiliger voelt aan de schoolpoort en dat meer dan 30% minder met de auto naar school komt” vertelt sp.a gemeenteraadslid Sam Van de Putte.
“Wanneer we deze positieve evaluaties lezen, dan kunnen we enkel ook in Aalst pleiten voor de invoering van ‘schoolstraten’ om onze schoolomgevingen veiliger te maken en meer Aalstenaars aan te zetten om de fiets te gebruiken of te voet naar school te komen. Bovendien past het nog eens perfect binnen het streefdoel van de stad om dit jaar tot ‘fietsstad’ uitgeroepen te worden en kan het perfect tot één van de klimaatdoelstellingen behoren” vindt Sam.
“sp.a Aalst zal het fietsbeleid van de andere centrumsteden verder bestuderen om, tijdens het jaar waarin het stadsbestuur de titel van fietsstad 2015 wil binnenhalen, constructieve voorstellen te doen om de verkeersveiligheid in Aalst te verhogen” besluit Van de Voorde.