...

3 tips voor betere naamsbekendheid

3 tips voor betere naamsbekendheid

3 tips voor betere naamsbekendheid

Heb je heel wat originele marketing ideeën, ga je helemaal los op social media en overspoel je mogelijke klanten met advertenties? Dan ben je al goed aan het communiceren naar jouw publiek. Maar wij zetten graag een stapje terug. Waar staat je bedrijf voor? Waar linken mensen jouw merk mee? Kortom: heb jij een onderscheidende merknaam die iedereen kent?

Kruip in de hoofden van mensen

Laten we even beginnen met het begin: waarom is naamsbekendheid belangrijk? Met z’n allen consumeren we volop terwijl we overspoeld worden door allerlei informatie. Als jij 10 advertenties op YouTube ziet, 5 reclameboodschappen op tv, 4 ads op Instagram en ondertussen ook nog spotjes op de radio hoort, en nog eens 2 ads krijgt en een hele lijst bedrijven wanneer je zoekt naar een nieuw lentekleedje, voor wie kies je dan? Waarschijnlijk kies je voor het merk dat je automatisch in je hoofd linkt aan prachtige kleedjes die bij jou passen. Het doel van naamsbekendheid is dus om in het hoofd van mensen te raken want mensen gaan nooit doelloos op zoek.

Give it up voor boeiende informatie en expertise

Laten we stoppen met pushy verkooppraatjes. Nee, je overtuigt klanten pas als je je expertise toont. Heb jij boeiende informatie? Kan jij klanten écht helpen met een belangrijk probleem? Toon dan wat je in huis hebt, want zo creëer je vertrouwen. Zowel online, als offline is het belangrijk om boeiende informatie en expertise te verspreiden. Offline is het interessant om via presentaties, beurzen, visitekaartjes en activatiecampagnes de juiste mensen te bereiken. Spring niet overal op, maar kies de beurzen uit waar jij met je expertise echt aan kan bijdragen. Online is het belangrijk om op socials en je website ook diepgaande artikelen te publiceren en te antwoorden op alle mogelijke vragen van klanten. Daarnaast is het belangrijk dat ook andere autoriteiten over jou gaan schrijven. Zorg er dus voor dat alles wat je publiceert interessant en vernieuwend is, zodat ook anderen naar jou gaan verwijzen.

Ga voor duurzaam

Zet niet enkel in op grote speeches en online marketing, ook kleine zaken zoals relatiegeschenken werken nog steeds, zeker in de B2B wereld. Werk je in een coworking space of is je kantoor dicht bij een station? Verkondig dan niet enkel je merknaam, maar zet er ook kort bij wat jullie doen. Geef je je werknemers nieuwe waterflessen, of wil je stickers plakken op de notitieboekjes? Dan is dat de perfecte moment om je merknaam nog eens in de kijker te zetten. Let er wel op dat je dit op een duurzame manier doet. Wegwerp relatiegeschenken van plastic zijn out, en herbruikbare flessen, katoenen tassen en recycleerbaar papier zijn helemaal in.