Telefonie en thuiswerken: VoIP is de oplossing
Thuiswerken was zowat de trend van de afgelopen twee jaar. Nu we leren leven met de corona maatregelen, is het hybride werken – een combinatie van op kantoor werken en thuiswerken – ‘het nieuwe normaal’. Maar wat met customer service, sales, online marketeers en andere afdelingen die afhangen van telefonie? Hoe integreer je het hybride werken in deze sectoren? Misschien is VoIP hier wel de oplossing.
Wat is VoIP?
VoIP was al langer populair in bedrijven, en ook in ziekenhuizen, maar heeft door het thuiswerken een stevige boost gekregen. VoIP staat voor Voice over IP, wat vrij vertaald telefoneren over het internet betekent. Hoewel je VoIP misschien niet kent, zijn we door de pandemie allemaal bekend geraakt met online meetingtools zoals MS Teams, Google Meet en FaceTime. Eigenlijk werkt VoIP voor bedrijven op dezelfde manier, maar ga je telefoneren over het internet via een zakelijk telefoonnummer. Zo kan je werken met een VoIP app die je op je smartphone installeert, maar is VoIP ook mogelijk via je telefoontoestel op kantoor.
VoIP voor telefonie
Zeker voor werknemers die constant telefoneren heeft VoIP heel wat voordelen: niet alleen kan je flexibel wisselen tussen je smartphone en kantoortelefoon, ook kan je makkelijk je bereikbaarheid instellen en doorschakelen. Geen calls meer tijdens belangrijke meetings of wanneer je als afwezig hebt ingesteld. Via een gepersonaliseerde voicemail kan je klanten doorschakelen of kan je hen terugbellen wanneer het voor jou past.
Het verschil met online meetingtools zoals MS Teams of Google Meet, is dat je gewoonweg met een telefoonnummer kan bellen en geen extra apps hoeft te installeren. Ook je klant of collega kan je makkelijk opbellen zonder zich eerst bij een tool te hoeven aanmelden. Alle calls gebeuren via een zakelijk nummer, waarbij je makkelijk naar collega’s kan overschakelen, en privé nummers privé kan houden. Ten slotte is VoIP telefonie gewoonweg veel goedkoper dan traditionele telefonie-aanbieders of dure gsm-abonnementen.
Hoe installeer je VoIP?
De meeste VoIP partners bieden een installatie en demo aan. Zo leren je werknemers werken met het systeem, en wordt ineens alles in je bedrijf gewijzigd. Deze partners zorgen dus zelf voor de overschakeling van analoge naar cloud telefonie. Verder is het belangrijk om een goede samenwerking met je IT afdeling op te zetten zodat zij ook goed weten wat er moet gebeuren bij problemen, of wanneer medewerkers vragen hebben bij het hybride werken.
Denk jij er aan om VoIP uit te proberen?