...

Zo vinden mensen de weg naar je website

Zo vinden mensen de weg naar je website

Zo vinden mensen de weg naar je website

Nieuwe klanten aantrekken, het is niet altijd even simpel. De concurrentie is soms moordend en door de voorbije crisis zijn heel wat bedrijven ook een deel van hun klanten kwijt. Vinden mensen eigenlijk nog wel de weg naar nieuwe webshops en websites? Of blijven ze liever bij hun oude bekenden? Lees hier hoe je met een paar simpele trucs nieuwe klanten aantrekt.

Wie zoekt, die vindt

Dé nummer één manier waarop mensen nieuwe bedrijven ontdekken? Google natuurlijk. Heb je een nieuwe wagen nodig? Even Googlen. Zoek je een goede aannemer? Google Maps helpt je aan eentje uit de buurt. Een bedrijf dat niet bestaat voor Google, kan net zo goed écht niet bestaan.

Een grapje uit de internetwereld: ‘De beste plaats om een lijk te verbergen is op pagina twee van Google.’ En dat klopt ook: heel weinig mensen zoeken verder dan de eerste pagina. Zet daarom in de allereerste plaats in op SEO. Wat is dat? SEO is Search Engine Optimalisation. Of zoekmachine optimaliseren. Een website die SEO-proof is, zal automatisch veel hoger geranked worden door Google, en dus vlotter mensen bereiken.

Dingen waar Google van houdt

Er zijn een aantal eenvoudige aanpassingen die je kan doen aan je website, die toch al een heel verschil maken voor je ranking in Google. Zo is het belangrijk dat je website snel laadt. Een trage website vol zware foto’s en filmpjes, die niet snel verschijnt op mensen hun scherm? Dat wordt door Google genadeloos afgestraft…

Een andere optimalisatie is werken met een duidelijke en heldere structuur voor je site. Werk met goede drop-down menu’s, geef je pagina’s een duidelijke URL, zorg dat de opbouw van je site transparant is. Ook dat heeft Google graag.

Denk tenslotte eens na: welke woorden tikken de mensen in de Google-zoekbalk in als ze op jouw website moeten terecht komen? Wel, dat zijn de woorden, of keywords, die je vaak moet gebruiken op je site. Zorg voor een leuke en onderhoudende blogpagina, waarin je de zoektermen veelvuldig gebruikt.

Verkopen met zoekmachines

Heb je niet gewoon een website met info, maar verkoop je ook online? Dan is SEO zo mogelijk nóg interessanter voor je. SEO voor een webshop zit natuurlijk net iets anders in elkaar, omdat je minder met doorlopende tekst werkt.

De heldere structuur en vooral de snelheid van je site blijven wel cruciaal. Maar denk voor deze sites ook aan je afbeeldingen. Zorg dat je steeds de beschrijving van afbeeldingen invoert, zo komen je producten hoog te staan wanneer mensen bepaalde zoektermen ingeven bij Google Afbeeldingen.

Tenslotte is er ook een echte short cut: SEA. Of: Search Engine Advertising. Adverteren op Google, dus. Dit is natuurlijk een kostelijke zaak. De bedrijven die helemaal bovenaan Google komen te staan, hebben daar vaak best wat budget voor over. Je kan SEA proberen inzetten op je belangrijkste keywords, maar geloof ons als we zeggen dat je met steengoede SEO al bijna evenveel kan bereiken!