YouTube lanceert Shorts in België
Catchy filmpjes maken, mixen en delen met wie je wilt
Brussel, 12 juli 2021 – YouTube, het grootste videoplatform ter wereld, lanceert vandaag YouTube Shorts in België. Met deze nieuwe video experience wordt het voor gebruikers mogelijk om korte, catchy filmpjes te maken met een hele waaier aan features en filters om ze nadien meteen te delen op YouTube. De bètaversie van Shorts zal vanaf woensdag 14 juli voor iedereen beschikbaar zijn in België en in meer dan 100 landen.
Creatief aan de slag met video’s
Dankzij YouTube Shorts kunnen creatievelingen aan de slag gaan met de camera van hun smartphone om korte vertical video’s te maken van maximaal 15 seconden die nadien achter elkaar gezet kunnen worden. Daarbij kan er gebruik gemaakt worden van talloze features zoals toevoegen van muziek van andere video’s, de multisegmentcamera die meerdere filmpjes kan samenvoegen alsook de mogelijkheid om te filmen met muziek en de snelheid aan te passen. Andere opties zijn:
- Tekst toevoegen op bepaalde punten in de video
- Audio en video samplen van andere Shorts om in je eigen creatie te mixen
- Automatisch captions toevoegen
- Clips vanop je eigen smartphone toevoegen aan je opnames met de Shorts-camera
- Eenvoudige filters gebruiken om de kleuren te verbeteren
“We willen het gebruikers graag makkelijk en leuk maken om Shorts te creëren en anderen te inspireren”, zegt Todd Sherman, Global Product Manager of YouTube Shorts. “Samen met creators en artiesten, willen we Shorts blijven verbeteren en regelmatig nieuwe handige features delen.”
YouTube zette alvast een samenwerking op met haar muziekstreamingpartners zodat videomakers de muziekbank kunnen gebruiken van onder meer Universal Music, Sony Music Entertainment en Sony Music Publishing, Warner Music Group en Warner Chappell Music, Believe, Merlin, Because Music, Beggars, Ditto, AEI, The State51 en Kobalt.
Shorts helpen ontdekken
Om ervoor te zorgen dat mensen Shorts makkelijk vinden en nieuwe creators kunnen ontdekken, voegde YouTube een speciale videobalk toe aan haar startpagina. Daarnaast komt YouTube ook met een nieuwe kijkervaring waarbij je eenvoudig verticaal van de ene naar de andere video kan swipen. Er komt ook een Shorts-tab voor mobiele gebruikers waarmee je in één klik Shorts kunt bekijken. Zo kunnen de meer dan 2 miljard gebruikers van YouTube nieuwe creaties snel ontdekken.
YouTube Shorts Fund: creators ondersteunen
YouTube keerde de voorbije drie jaar ruim 25 miljard euro uit aan creators, artiesten en mediabedrijven en wil hun creativiteit blijven aanwakkeren. Met Shorts vinden zij een nieuwe manier om zich te uiten en daarvoor wil YouTube hen ook de kans geven om inkomsten te genereren. Daarvoor werd alvast het YouTube Shorts Fund opgericht, dat zo’n 85 miljoen euro zal verdelen in 2021 en 2022.
Tips voor succesvolle Shorts vind je hier (ENG):