Ninja Express richt zich op kinderen tussen 6 en 9 jaar
Ninja Express van Gentse Creative Conspiracy is klaar om met eOne/Hasbro de wereld te veroveren! De nieuwe kinderanimatiereeks gaat deze zomer in première op Ketnet, BBC, Gulli, Warner Media’s Boomerang e.v.a. O.a. Govert Deploige, Kobe Van Herwegen, Vicky Florus en Dieter Troubleyn verzorgen de stemmen in de Ketnet-versie. Na het grote succes van de “Uki”-serie, kondigden het Gentse productiebedrijf Creative Conspiracy en speelgoedgigant Hasbro’s wereldwijde entertainmentstudio eOne (Peppa Pig en PJ Masks) de wereldwijde lancering aan van hun nieuwe animatieserie “Ninja Express”. De tv-serie is gemaakt door Kim Claeys en richt zich op kinderen tussen 6 en 9 jaar. Ze portretteert de avonturen van drie ninja’s met superkrachten, Chiro, Jin Pei en Aka, in een speciale pakketbezorgservice.
Een prestigieuze animatieserie uit Vlaanderen
In twee jaar tijd werkten 80 mensen aan de serie, verspreid over teams in Gent, Parijs, Lille en Dublin onder leiding van producer Creative Conspiracy. Samen met eOne/Hasbro en Warner Media (Cartoon Network, Boomerang en HBO) is er in het eerste seizoen, dat 52 afleveringen van 11 minuten telt, ruim 10 miljoen euro geïnvesteerd. Vanaf 1 juli is “Ninja Express” bij ons te zien op Ketnet, ingesproken door Govert Deploige, Kobe Van Herwegen, Vicky Florus en Dieter Troubleyn. Verschillende internationale zenders hebben de serie ook opgepikt en lanceren Ketnet. In Engeland is de BBC aan boord, Gulli in Frankrijk en Huace in China. Met uitzondering van Amerika zendt Warner Media deze prestigieuze animatieserie uit Vlaanderen wereldwijd uit. Stel je een koeriersbedrijf voor dat dag en nacht de gekste dingen bezorgt en niet gebonden is aan tijd en ruimte.
De dinosaurus verkleinen en aan de deur afleveren
Een dienst geleid door drie kleine superninja’s met superkrachten. Kiro (de Gele Ninja) ziet in ruimte en tijd. Konpeki (Blue Ninja) opent portalen waarmee het trio door tijd en ruimte kan reizen. Ten slotte beheerst Aka (de rode ninja) een ongebruikelijke massa-inhalatietechniek die gigantische bestellingen kan verminderen. Heb je een dinosaurus nodig? Geen probleem: Kiro weet waar en wanneer hij hem kan vinden. Konpeki brengt ze daarheen, en Aka kan, nou ja, de dinosaurus verkleinen en hem dan aan de deur afleveren. Kan het rond zes uur? Bel Ninja Express! Maar pas op, soms gaan dingen niet volgens plan … als papa een houten hobbelpaard bestelt bij Ninja Express voor het verjaardagsfeestje van zijn dochter, komen de de Ninja’s terug met het Trojaanse paard… met verschrikkelijke gevolgen.
Een werk van lange adem geweest
Voor maker Kim Claeys is Ninja Express het eerste werk dat een internationale televisieserie wordt. “Het is een hele ervaring om iets dat als krabbels op papier is gemaakt in een tv-serie terecht te zien komen”, zegt ze. “Grappig hoe deze personages stilaan hun eigen leven gaan leiden. Hopelijk sturen ze me nog een kaartje…” Het is een werk van lange adem geweest”, zegt zaakvoerder Luc Van Driessche, oprichter van Creative Conspiracy. “Een serie van deze omvang kan je enkel maken door samen te werken met buitenlandse partners en zenders. Dat vraagt heel wat tijd, kennis en ervaring om dit op te zetten en uit te rollen. De pittige investering van meer dan 10 miljoen werd gedragen door oa eOne / Hasbro en Warner Media (Cartoon Network, Boomerang en HBO), en vonden we geld bij VRT, het VAF, Screen Flanders en de Tax Shelter.
We zijn zeer tevreden met het resultaat
De eigenlijke productie nam 2 jaar in beslag met teams in Gent, Parijs, Lille en Dublin. Al met al spreek je dan al snel over 80-talen mensen, waarvan meer dan de helft in Vlaanderen. Toen we goed en wel begonnen waren, gingen we in lockdown. Gelukkig wordt al het werk digitaal gedaan, dus een groot deel van onze mensen konden thuis verder werken, maar het internationale productieproces werd complexer. We mogen van geluk spreken dat we over erg getalenteerde mensen beschikken, die alles tot een goed einde brachten”. We zijn zeer tevreden met het resultaat”, zet Peter Decraene, partner bij Creative Conspiracy en verantwoordelijk voor Business Development, het gesprek verder. “Het enthousiasme bij al onze partners is een bijzonder groot. De grootste absurditeiten die ze bedekken, inclusief de superkrachten, waardoor de Ninja Express genoeg troeven hebben waardoor we allemaal de zekerheid hebben dat kinderen en hun ouders de reeks snel zullen omarmen.
Met open armen in de grote Ketnet-familie
Voor een klein en Belgisch bedrijf als het onze was het best spannend om te kunnen samenwerken met namen als BBC. Het feit dat we eOne, het bedrijf achter Peppa Pig en PJ Masks, als co-financier en comerciële partner konden strikken, maakt dat we met deze animatiereeks echt in goede handen zijn. “Met tonnen humor, boeiende verhalen, veel originele voorstellen en out-of-the-box oplossingen, past de reeks helemaal binnen de waarden van Ketnet. Als zender zijn we blij dat we Ninja Express kunnen coproduceren. We verwelkomen de drie Ninja’s en hun fantastische avonturen met open armen in de grote Ketnet-familie! ”, zegt Telidja Klaï. Vicky Florus en Peter Van Gucht spreken met Vlaamse stemmen. In de cast komen we nog Yes Govert Deploige, Kobe Van Herwegen en Dieter Troubleyn tegen.
Frankrijk en China volgen later
Zij verzorgen de stemmen van verschillende persoonlijkheden in dit eerste seizoen. We zijn erg trots om Ninja Express te delen met kinderen over de hele wereld”, Zegt Olivier Dumont, die aan het hoofd staat van eOne’s Family Brands afdeling. “De reeks vindt de ultieme balans tussen hilarische humor en hartverwarmende momenten en we zijn zeker dat de kijkers verslingerd zullen zijn op onze drie ninja’s – Aka, Kiro en Konpeki. De creatieve teams hebben met deze show echt iets speciaals afgeleverd. Ninja Express gaat vanaf 1 juli in première op Ketnet (België), Turner’s Boomerang en Cartoon Network (Europa, Midden-Oosten, Afrika, Latijns Amerika, Azië, Australië en Nieuw-Zeland) en op 3 juli op de BBC (Verenigd Koninkrijk) Gulli (Frankrijk) en China volgen later dit jaar.
Ninja Express werd mede mogelijk gemaakt door het VAF / Mediafonds, Screen Flanders, de Tax Shelter van de Belgische federale regering via Casa Kafka Pictures, Creative Europe (European Union Media Program), CNC (Center National du Cinéma et de l’Image Animée) , Pictanovo en de regio Hauts-de-France.