Hoe kan ik mijn webshop online promoten?
Jouw webshop staat online, maar trekt weinig bezoekers? Dat kan misschien wel eens aan je manier van aanpak liggen. Wil je je online winkel meer in de kijker zetten? Dan ben je hier aan het juiste adres. Laat je webshop schitteren met volgende tips.
SEO en zoekmachineoptimalisatie
Niemand verwacht dat je van moment één alles on point hebt. Er zijn dan ook een hele hoop mogelijkheden om je webshop en je zaak op de digitale kaart te zetten. SEO (Search Engine Optimalisation) is daar een van. Wil je beter gevonden worden op Google? Zoekmachineoptimalisatie is een manier om op organische wijze meer zichtbaarheid te creëren. Makkelijk, want in tegenstelling tot SEA (Search Engine Advertising) moet je er niet voor betalen. SEO vergt wel wat inzicht en is bovendien een project van lange adem maar daarom niet minder belangrijk als je goed wil scoren in de zoekmachines. Wil je instant resultaat en meer verkoop, dan zal je met betalende online-advertenties beter af zijn.
AfterPay
Met AfterPay kan je twijfelende webshopbezoekers overhalen tot aankoop. Je geeft potentiële klanten een zetje in de goede richting. Je verlaagt namelijk de drempel tot het plaatsen van een bestelling aanzienlijk voor degenen die jou nog niet kennen. Bevalt het product de consument niet? Geen probleem, dan kan die het product simpelweg retourneren zonder te moeten wachten op een terugbetaling. Het is een ideale manier om nieuwe en potentiële klanten kennis te laten maken met jouw webshop en jouw productassortiment.
Sociale media
Sociale media zijn een effectief middel als het aankomt op promotie van je webshop. Waarom dat zo is? Je hebt de mogelijkheid je doelgroep zo specifiek te targetten dat je boodschap bij de juiste mensen terechtkomt. Die grootschalige specifieke targeting kan je offline vaak heel moeilijk verwezenlijken. Maak daarom doordacht gebruik van gesponsorde content op social media, zodat je je doelgroep met de juiste prikkelende boodschap aanspreekt. Bied je achteraf betalen aan? Goeie zet. Maar laat dat dan ook weten aan je doelgroep in je social media campagne, dit kan voor een enorme boost zorgen. Eerst zien, dan betalen is niet alleen aantrekkelijk in de checkout, maar ook een uitstekend marketingmiddel.
Nieuwsbrief
De online-nieuwsbrief is een klassieker met een grote CTR-mogelijkheden. Tenminste, als je dit communicatiekanaal goed inzet. Laat je bestaande klanten weten dat ze nu ook online bij jou kunnen kopen. Stuur je klantenbestand het blijde nieuws dat jouw webshop up and running is. Onthoud hier ook dat het altijd makkelijker is om een oude klant opnieuw te bereiken, dan een volledig nieuwe klant voor je te winnen. Houd je nieuwsbrief altijd interessant en geef je lezers enkel informatie waar ze ook effectief iets mee zijn. Vertel een verhaal dat hen écht kan boeien. Ken je doelgroep, dat is natuurlijk de eerste stap. Ga je je klanten stalken met tien e-mails per week gevuld met random informatie, dan heb je een grote kans dat ze afhaken en ze zich uitschrijven voor jouw mailinglijst: less is more.
Deze tips zijn maar een greep uit de mogelijkheden die er zijn om je webshop in een positief daglicht te stellen. Experimenteer, meet en leer welke zaken werken voor jou en jouw onderneming. Succes!