-Dilbeek 24 juni 2018- Het is al langer bekend dat Vlaams minister Ben weyts het aantal verkeersdoden naar beneden wil. Bij zijn aantreden werd de minister geconfronteerd met “de schande van 400 verkeersdoden” op één jaar tijd. Samen met het nieuwe Vlaams huis voor de verkeersveiligheid werd een omvattend verkeersveiligheidsplan opgesteld. Daarin zowel preventieve maatregelen als de hervorming van de van de rij-opleiding maar evenzeer een stevig stuk broodnodige handhaving. Weyts investeert fors in trajectcontroles omdat het een veel eerlijker systeem is dan de geplaatste flitspalen.Je wordt niet geflitst op basis van een momentopname maar je snelheid wordt wel gemeten op een bepaald traject. Ook het fenomeen van afremmen voor een flitspaal en het daarna terug optrekken behoort tot het verleden. Uit onderzoek blijkt ook dat de mensen zich ook veel beter aan de toegelaten snelheid houden. Het aantal ongevallen daalt spectaculair op de plaatsen waar trajectcontrole ingevoerd wordt. Omgekeerd zien we dat het aantal verkeersongevallen stijgt als de trajectcontrole verdwijnt. Dat konden we afgelopen maanden helaas vaststellen op de E40 tussen Wetteren en Erpe-Mere waar de trajectcontrole omwille van werken tijdelijk uitgeschakeld werd. De nieuwe trajectcontrole die de minister vandaag officieel in Dilbeek in werking stelde loopt richting Ninove vanaf de parking van Aveve tot aan het eerstvolgende verkeerslicht. in de andere richting uiteraard andersom. Dit gaat over een traject van ongeveer 700m. Weyts activeerde tot nu toe 34 nieuwe trajectcontroles langs Vlaamse gewestwegen en verdubbelde zo het aantal actieve trajectcontroles. Naast de camera’s van de lokale besturen, zijn er nu in totaal 55 trajectcontroles actief. een dekking van 146 km.Het gaat om 2 tracés op de autosnelwegen en 53 tracés langs de gewestwegen.Daarenboven worden nog eens 69 tracés in het komende jaar uitgerust met trajectcontrole. Op het einde van deze regeerperiode over een jaar, moeten er dus in totaal een 120-tal trajectcontroles in Vlaanderen actief zijn. Dit zijn alleen de trajectcontroles de het Vlaamse Wegen en Verkeer (AWV) zelf bouwt en Vlaanderen betaalt. In samenwerking met federaal minister Jan Jambon worden er ook ANPR-systemen geïnstalleerd zowel voor trajectcontrole als criminaliteitsbestrijding. In een eerste fase spreken we daar over een 40-tal locaties. (minister Weyts met een deel van het Dilbeeks N-VA bestuur)
“Op vraag van Weyts heeft het agentschap Wegen en verkeer een serieuze versnelling hoger moeten schakelen in het installeren van trajectcontrole langs de Vlaamse gewest- en autosnelwegen” zegt Tom Roelandts administrateur-generaal van AWV. Met de activatie van deze eerste reeks nieuwe locaties zitten ze alvast op schema voor het behalen van het beoogde doel namelijk 124 locaties. Burgemeester van Dilbeek Willy Segers die ook aanwezig was kon zich alvast vinden in de nieuwe trajectcontrole op Dilbeeks grondgebied.(minister Ben Weyts met Dilbeeks burgemeester Willy Segers en gemeenteraadslid David De Freyne)
Meer foto’s klik hier