sp.a Aalst vraagt uitbreiding aantal schoolstraten
Vorig jaar werd aan Meldert-Dorp het proefproject schoolstraat opgestart. Bij een schoolstraat is het verboden om bij het begin en aan het einde van de schooldag de straat met de auto in te rijden. Na een positieve evaluatie wordt het proefproject nu tijdens het schooljaar 2017-2018 verdergezet.
De bedoeling van schoolstraten is om meer ruimte aan de kinderen te geven en de veiligheid aan de schoolpoort te verhogen. “En dat is ook nodig. Slechts 42% van de Aalsterse gezinnen met inwonende kinderen vindt de schoolomgeving verkeersveilig. Bij Aalstenaars zonder inwonende kinderen is dat 45,3%. Met dit percentage bengelt Aalst onderaan de tevredenheidslijst van de centrumsteden. Dat blijkt alvast uit de cijfers van de stadsmonitor” zegt sp.a gemeenteraadslid Sam Van de Putte.
Volgens een specialist verkeersveiligheid aan de Universiteit Hasselt brengen ‘schoolstraten’ structuur in de chaos aan de schoolpoort wat ouders en leerlingen zou aanmoedigen om te voet of met de fiets naar school te gaan. “Uit de evaluatie van vorig schooljaar blijkt dat bijna alle kinderen de schoolstraat willen behouden. Ook net geen 7 op 10 volwassenen wensen de verderzetting van het concept. Daarom besliste het stadsbestuur om het proefproject te verlengen van 1 september 2017 tot en met 29 juni 2018. Die periode wordt gebruikt om de resterende knelpunten weg te werken” legt Sam uit.
“Uit de evaluatie blijkt ook dat 93% van de kinderen de schoolomgeving veiliger vindt dan voor de invoering van de schoolstraat. Bij de volwassenen is dat 52%. Daar is dus nog wat overtuigingskracht nodig. sp.a Aalst pleit ervoor om waar mogelijk het concept uit te breiden en verder werk te maken van veilige schoolomgevingen” besluit Van de Putte.