Minister Bellot besluit dat de spoorvakbonden méér dan voldoende tijd hebben gekregen voor de gegarandeerde dienstverlening. Die conclusie trok de N-VA een jaar geleden al toen Kamerlid Inez De Coninck haar wetsvoorstel indiende. De Coninck is nu tevreden dat de minister eindelijk tot dezelfde conclusie komt. “Indien men de N-VA had gevolgd, dan was er nu al een gegarandeerde dienstverlening.”
Spoorvakbonden saboteren
De vakbonden saboteren al jaren het idee van een gegarandeerde dienstverlening voor de reizigers. In oktober vorig jaar was het al duidelijk dat de vakbonden op alle vlakken tegenwerkten. ACOD Spoor-voorzitter Jean-Pierre Goossens zei toen al openlijk dat zij niet gingen meewerken aan eender welk voorstel.
Daarom diende N-VA-Kamerlid Inez De Coninck in oktober 2015 een wetsvoorstel in. “We staan nu een jaar verder en de minister komt tot hetzelfde besluit als de N-VA vorig jaar.” Als men niet had gewacht, dan was er nu al een gegarandeerde dienstverlening. Zelfs na alle tegemoetkomingen blijft de spoorbond zich vandaag met hand en tand verzetten. “De hemel zal eerder naar beneden vallen dan dat het ACOD meewerkt aan een gegarandeerde dienstverlening.”
Forcing voeren
Ongeacht het tijdverlies is De Coninck tevreden dat de minister eindelijk tot dezelfde conclusie komt. “Nu moet hij volop de forcing voeren om die gegarandeerde dienstverlening in te voeren. Daarin mag hij mijn volste steun verwachten. Vele reizigers verwachten dat van hem.”
Ondertussen ontwierp de NMBS vier scenario’s om een gegarandeerde dienstverlening toe te passen. “Daaruit blijkt dat een gegarandeerde dienstverlening perfect haalbaar is”, besluit De Coninck.