Vzw BIG krijgt een nieuwe naam en gezicht: ‘PUUR GENT’
Vandaag woensdag 18 november 2015 worden de nieuwe commerciële naam en het logo van vzw BIG gelanceerd. BIG staat voor Business Improvement District Gent en blijft de wettelijke benaming. Maar vanaf vandaag zullen alle activiteiten van de vzw gecommuniceerd worden onder de naam ‘PUUR GENT’ of ‘PURE GHENT’ (in internationale context) en een eigen logo. Het logo bestaat uit witte cirkels op een blauwe achtergrond. De middelste cirkel staat symbool voor de vzw en de buitenste cirkels voor de sfeergebieden van de binnenstad, de partners van de vzw, de deelgemeenten, enz., kortom alle partners die betrokken zijn bij de uitbouw en promotie van Gent als aantrekkelijke winkel- en horecastad.
In april 2015 werd het EVA (extern verzelfstandigd agentschap) vzw BIG een feit. Het is een satelliet vzw van de Stad Gent, die staat voor Business Improvement District Gent. De vzw BIG werkt actief aan het professionaliseren van het Gents middenstandsbeleid en de promotie van de Gentse middenstand.
Via een prijsvraag met onderhandelingsprocedure werd het communicatiebureau ‘STOOK’ uit Zomergem aangesteld om een nieuwe commerciële naam en bijhorend logo te bedenken.
Zij kregen de opdracht een aantrekkelijke en eenduidige naam te zoeken, die ‘blijft hangen’ en gebruikt kan worden in de internationale context van citymarketing, en een bijpassend logo te ontwerpen.
PUUR GENT, PURE GHENT
Na de opstartperiode van de vzw waarin de communicatie nog conform de huisstijl van de Stad Gent gebeurde, komt vzw BIG vanaf vandaag naar buiten onder de nieuwe naam ‘PUUR GENT’ en ‘PURE GHENT’ (in internationale context). De nieuwe naam refereert aan het authentieke, frisse hybride maar vooral eigenzinnige karakter van de Gentse Middenstand.
Eigen logo
Het logo bestaat uit witte cirkels op een blauwe achtergrond waarbij de middelste cirkel symbool staat voor de vzw en de buitenste cirkels voor de:
– sfeergebieden van de binnenstad die de vzw zal beheren;
– partners van vzw BIG zoals Unizo, NSZ, Ho.Re.Ca Vlaanderen, LVZ, KUM, Comeos en de Opperdekenij;
– deelgemeenten en wijken van de stad waar de vzw uiteraard ook actief is.
Overzicht eerste activiteiten van vzw BIG
Sinds de oprichting van de vzw BIG werden al meerdere activiteiten georganiseerd.
In juni 2015 werd voor het eerst één grote ‘braderie publique’ georganiseerd, verspreid over twee weekends. De ‘braderie publique’ vervangt en professionaliseert de vele niet gecoördineerde kleine braderieën die het hele jaar door werden georganiseerd.
Het eerste weekend van oktober dit jaar was er het heus shoppingweekend. Met als start een avondshopping op donderdag en als einde van het weekend een Sunday Shopday.
Vandaag woensdag 18 november 2015 organiseert vzw BIG in samenwerking met HO.RE.CA Vlaanderen ‘Dé dag van de Gentse horeca’ met een horecadebat.
Activiteiten onder de noemer ‘PUUR GENT’
De eerstvolgende activiteiten onder de noemer ‘PUUR GENT’ vinden plaats tijdens het eindejaarsgebeuren in Gent:
– organisatie en communicatie rond de koopzondagen in december en januari (6, 13, 20 en
27 december en 3 januari)
– organisatie van de eindejaarsverlichting, die vanaf 4 december overal in heel Gent zichtbaar zal zijn.
Wat doet ‘PUUR GENT’ voor de Gentse middenstander?
– Beheer van sfeergebieden en handelskernen
De vzw moet een uniform beheer van het kernwinkelgebied en de handelskernen van de deelgemeenten mogelijk maken. De binnenstad wordt opgedeeld in enkele sfeergebieden die ‘PUUR GENT’ beheert. ‘PUUR GENT’ zal er op toezien dat die sfeergebieden en de handelskernen van de deelgemeenten hun authenticiteit bewaren. Winkelen in Gent moet een echte beleving worden.
– Ondersteuning Gentse middenstand
De vzw ondersteunt de Gentse middenstand door doelgerichte promotie te voeren (bijvoorbeeld voor avondshoppen, koopzondagen en braderieën), seizoensgebonden decoratie per sfeergebied te voorzien (zoals de eindejaarsverlichting) en inspanningen te doen voor handelszaken die moeilijk bereikbaar zijn door wegenwerken.
In Gent betekent de oprichting van de vzw een totaal andere benadering van het middenstandsbeleid. ‘PUUR GENT’ betrekt de verschillende stakeholders rechtstreeks door hen inspraak te garanderen. Dat brengt een succesvolle samenwerking tussen handelaars, consumenten en de Stad tot stand.
– Profilering van de stad Gent als grootschalig openlucht shoppingcenter
Meer en meer winkels duiken op in de periferie als baanwinkels en winkelcentra. Daarbovenop zet de
e-commerce zijn opmars gezwind verder. Dat betekent dat de Gentse handelaars de komende jaren voor een grote uitdaging staan.
Door de stad in te delen in sfeergebieden wil ‘PUUR GENT’ het Gentse winkelgebied een duidelijke identiteit geven en inspelen op beleving, innovatie en de authenticiteit van de Gentse binnenstad en de handelskernen van de deelgemeenten. Gent wil zich als grootschalig openlucht shoppingcenter profileren. Op die manier kunnen de handelaars collectief de concurrentie aangaan met handelszaken en winkelcentra in de periferie en online winkels.