Meer alcoholcontroles na ongeval
De politie onderwerpt steeds meer bestuurders die betrokken zijn bij een ongeval aan een alcoholcontrole. In 2013 werd er 71,4 % van de betrokken autobestuurders gecontroleerd. Dit is een stijging van meer dan 30% ten opzichte van 2005. Het aantal geteste autobestuurders onder invloed is helaas niet erg verminderd en blijft rond de 12% schommelen. Dat blijkt uit een parlementaire vraag van CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh.
Volgens het principe ‘Botsen is blazen’ moet elke bestuurder die betrokken is in een verkeersongeval, aan een alcoholcontrole onderworpen worden. Ondanks een stijging van het aantal controles, wordt dit helaas nog niet consequent toegepast. Volgens de minister zijn er verschillende zaken die dit tegenwerken zoals de medische toestand van de betrokkene. Zo wordt 70% van de zwaargewonden direct naar het ziekenhuis vervoerd en dus niet door de politie getest. “Nochtans zijn controles bij zwaargewonden belangrijk omdat zij cruciale informatie kunnen opleveren voor de analyse van zware ongevallen.”, vertelt CD&V- Kamerlid Jef Van den Bergh. “Het is belangrijk om een volledig beeld te krijgen, ook van de alcoholinname bij zwaargewonden. Alleen met betere ongevallenstatistieken komen we tot een doordacht verkeerveiligheidsbeleid.”
Minister Galant belooft dit aan te kaarten bij haar collega’s van Justitie en Binnenlandse Zaken en om werk te maken van de verzameling van gegevens over bloedproeven bij personen die na een verkeersongeval in het ziekenhuis opgenomen of overleden zijn. “Elke bestuurder die botst, zou moeten onderworpen worden aan een alcoholtest, hetzij door te blazen, hetzij via een bloedproef. Dat alcohol achter het stuur nog altijd één van de grote problemen voor onze verkeersonveiligheid is, blijkt ook uit de cijfers in het antwoord van de minister. Terwijl het aantal positieven bij de klassieke BOB-campagnes keer op keer daalt, is het opvallend dat het aantal bestuurders die positief blazen na een ongeval NIET vermindert”, besluit Van den Bergh.