De maker van de iOS-adblocker, Peace, heeft zijn ad-blocker teruggetrokken uit de App Store schrijft hij in een blog op zijn website. De reden is kort samengevat, “leven en laten leven”. Aan dit groot succes met Peace adblocker had de maker zich niet verwacht. Dit kon een hoogtepunt in zijn carrière zijn. Toch doet hij een stapje terug.
“Een adblocker heeft voor- en nadelen”, legt Arment uit. “Terwijl een hoop mensen er baat bij hebben, zijn er net zo veel die erdoor geschaad worden. De aanpak is te breed. Peace blokkeerde alle reclames in één keer, een zwart-wit-beslissing die in werkelijkheid veel gecompliceerder is.” Gebruikers die de app gedownload hadden, kunnen deze blijven gebruiken, maar updates komen er niet meer.
Op internet zijn er veel websites die trachten te overleven met reclame. Deze inkomsten spenderen de websitemakers terug in hun website. Een nieuwswebsite is geen webshop. Een webshop krijgt inkomsten uit zijn verkopen, dus die eigenaar van de webshop moet niet leven van reclame, maar dat wil ook zeggen zeggen dat al die nieuws en informatieve websites geen inkomsten meer kunnen creëren omdat de reclame waarmee ze overleven niet meer te zien is door de adblocker die mensen op hun computer draaien.
Informatieve sites zoals wikipedia vragen een donatie. (zie afbeelding) Nieuwssites proberen het verlies op te vangen door hun artikels alleen leesbaar te maken met een abonnement of doen de lezers per artikel betalen.
Door alle reclame te blokkeren met adblocker zou het kunnen dat iedereen op termijn voor alles en nog wat moet betalen om iets te kunnen lezen op internet, wat ook niet de bedoeling kan zijn.
Er zijn veel soorten adblockers die vervelende reclame blokkeren. Je hebt ze voor alle doeleinden. Voorbeeld: Del Ad maakt internet explorer reclamevrij. Je hebt voorbeeld een adblocker specifiek voor wie werkt met Chrome , Android , Safari, Internet explorer , zelfs voor Face-book , Youtube en firefox.