Lelijke groenten in primeur in de winkels van Delhaize
Brussel – Vanaf donderdag 30 juli kunnen klanten van Delhaize in 16 supermarkten de zogenaamde “lelijke” of “gekke” groenten kopen. Dit zijn groenten die afwijken van de gangbare “mooie” vorm maar wel dezelfde versheid en kwaliteit garanderen. Delhaize is zo de eerste retailer in België die dit soort van producten in haar winkels aanbiedt. Klanten krijgen voor 3,99 euro een kistje van min. 2,5 kilo “lelijke” groenten. Het proefproject zal 14 weken lopen en nadien geëvalueerd worden.
Te groot, te klein, te dun, te dik, te lang, te kort : Veel groenten beantwoorden niet aan de ideale pasmaten die de klant graag wil. Toch zijn deze lelijke groenten ook lekker eten en hebben ze dezelfde kwaliteit. Tot nu geraakten deze groenten helaas nooit tot in de winkel. En daar wil Delhaize iets aan doen. Als eerste retailer in België lanceert Delhaize vanaf donderdag 30 juli in 16 supermarkten de “gekke” groenten in haar groentenassortiment.
Het is niet toevallig dat Delhaize als eerste supermarktketen deze producten in haar winkels zou aanbieden. Al jaren strijdt Delhaize tegen voedselverspilling. Niet alleen door onverkochte producten weg te schenken maar ook nu door ervoor te zorgen dat groenten die er niet perfect uitzien, toch tot bij de consument geraken. Elk jaar zou er tot 1/3de van de voedselproductie niet geconsumeerd worden. Een groot deel van “misvormde groenten”zou dus niet verbruikt worden in de klassieke voedselketen. En daar wil Delhaize iets aan doen met dit proefproject.
Het principe is eenvoudig : in de 16 winkels vinden klanten in het assortiment een kist van min. 2,5 kilogram “gekke” groenten, enkel afkomstig uit België. De samenstelling varieert naar gelang het aanbod van de markt op dat moment en kan dus verschillen van week tot week. Per doos betaalt de klant 3,99 euro. In vergelijking met “normale” groenten kan het prijsverschil oplopen tot meer dan 30 %. De zomer is dan ook het geschikte moment voor het lanceren van het project omdat het aanbod van groenten en fruit in België nu het grootste is. Goed voor het milieu én gezond!
Delhaize wil haar pioniersrol in de strijd tegen de voedselverspilling nog meer kracht bijzetten. Vandaar dus dit inititiatief. En als we hiermee nog meer mensen groenten kunnen laten eten, dan is
dat zeer mooi meegnomen.
Proefproject in 16 supermarkten
Vanaf donderdag 30 juli start Delhaize het proefproject in de volgende 16 supermarkten verspreid over het ganse land :
St.-Kruis Brugge
St.-Michiels Brugge
Eeklo
Waasland Sint-Niklaas
Wilrijk
Mechelen
Overijse
Wezembeek
Flagey Brussel
Boondael Brussel
Fort Jaco Brussel
De Fré Brussel
Waterloo
Genval
Doornik
Jambes
Delhaize strijdt tegen voedselverspilling
Duurzame ontwikkeling is een van de pijlers van de strategie van Delhaize en daarom zetten we ons elke dag in om de voedseloverschotten te beperken. Maar iedereen kan zelf inspanningen leveren om voedselverspilling tegen te gaan.
Preventie: Delhaize probeert voedselverspilling zoveel mogelijk te beperken en daarom volgt ze haar voorraden heel nauwkeurig op en past ze haar bestellingen aan in functie van de winkels en hun behoeftes. Dat wil zeggen dat de winkels alleen maar het exacte aantal producten bestellen dat ze nodig hebben. Op die manier worden niet alleen de voedseloverschotten beperkt maar wordt het transport ook efficiënter. Om de voedseloverschotten te beperken, werkt Delhaize ook actief aan de verpakking van haar producten door verpakkingen aan te bieden die afgestemd zijn op de consumptie van producten door alleenstaanden of kleine gezinnen waardoor ze niet iedere dag restjes moeten weggooien. Op haar website www.delhaize.be of in het Delhaize magazine geeft het bedrijf ook advies en ideeën om, bijvoorbeeld, voedingswaren zo goed mogelijk te bewaren of om voedselrestjes te gebruiken in heerlijke recepten.
Schenking: Voedseloverschotten zijn soms onvermijdelijk. In dat geval, en wanneer het voedsel nog consumeerbaar is, doet Delhaize schenkingen aan de Voedselbanken. Ieder jaar worden er ongeveer 200 000 maaltijden aangeboden (bovenop de 420 000 maaltijden die worden aangeboden dankzij de jaarlijkse actie in de winkels). Delhaize geeft sommige liefdadigheidsorganisaties ook de mogelijkheid om onverkochte etenswaren te komen afhalen in haar winkels. Alle maatregelen en acties die Delhaize neemt binnen haar strijd tegen voedselverspilling kaderen binnen één grote ambitie: tegen 2020 100% van haar doneerbare goederen (onverkochte maar nog consumeerbare producten) verdelen aan verenigingen.