Belgen nu ook een fiets in hun maag. Er is een stijgende verkoop van de elektrische fiets en dit door de Belgische fietscultuur
MECHELEN, 16 juli 2015 – België staat tijdens de nationale feestdag weer even helemaal in de spotlights. Maar het land van bier en chocolade, wordt ook meer en meer het land van het stalen ros. Dat blijkt uit een onderzoek van Shimano STEPS, de producent van onderdelen voor e-bikes, naar de fietsgewoontes van de Belg. Wat blijkt? Die springt maar al te graag het zadel op, en steeds vaker op een elektrische fiets.
De fiets zit duidelijk in de lift in België. Vorig jaar werden er in ons land meer dan 400.000 verkocht. Dat is een stijging van bijna acht procent ten opzichte van het jaar voordien. Sinds kort is ook de elektrische fiets, of e-bike voor de vrienden, aan een steile klim bezig. En heus niet alleen bij senioren die op zoek zijn naar hun dagelijkse dosis lichaamsbeweging. Ook jonge fietsers genieten van de vrijheid en flexibiliteit van een e-bike.
“De verkoop van elektrische fietsen is alleen al het afgelopen jaar met maar liefst 8% gestegen. Het marktaandeel van de e-bike klom de laatste jaren naar 30%. Opmerkelijk is dat ook meer en meer jongeren vallen voor de elektrische fiets. Dat is ongetwijfeld te danken aan de erg trendy look van de nieuwste modellen en het brede assortiment waaruit ze tegenwoordig kunnen kiezen”, zegt Richard Keeskamp van Shimano Europe.
Pedaal in de maag
Belgen hebben dus niet alleen een baksteen, maar ook een pedaal in de maag. Ze fietsen met andere woorden graag en veel. Daar zit het uitgebreide netwerk van in totaal liefst 8.345,5 km fietspaden (6.613,5 km in Vlaanderen* en 1.733 km in Wallonië*) vast en zeker voor iets tussen. 17% van de Vlamingen legt meer dan 2.000 km per jaar af op de fiets. In Brussel en Wallonië is dat 6%.* En dat is niet alleen om te pendelen naar het werk, maar ook om te gaan shoppen of puur als ontspanning.
Waarom fietsen we zo graag? Eerst en vooral omdat we de steeds langer wordende files en bijhorende stress grondig beu zijn. Anderzijds zijn we meer en meer begaan met ons welzijn. De fiets is daarbij een heel gezond alternatief voor de auto. En tot slot speelt natuurlijk ook de luchtvervuiling een belangrijke rol. Steeds meer Belgen willen hun ecologische voetafdruk zo klein mogelijk houden.
***
*Bron: http://wegenenverkeer.be/fietspaden
*Bron: http://routes.wallonie.be/struct.jsp?chap=0&page=2
*Bron:http://www.vab.be/nl/nieuws/2015/3/2/fietsbarometer2015