Polderman baart zorgen. Ze was er een jaartje tussenuit, maar dit seizoen is Katinka Polderman weer haar ultieme zelf in de voorstelling Polderman Baart Zorgen. Naast de gortdroge humor en de hilarische liedjes introduceert Polderman ook een nieuw genre: de minimusical op kijkdoosformaat.
Onlangs zag ik Katinka Polderman bij De Pauw op Nederland. Ze vertelde dat ze debuteerde op school met pornografische liefdesliedjes voor leraren. Ze koos een leerkracht uit en bracht dan op podium, met haar elektrische gitaar een liedje voor de uitverkorene : “Meneer als ik u zie kan ik niets meer leren, ik kan alleen nog masturberen”. Ja zo kennen we ze wel Katinka. En wie kent haar liedje ‘Pipapijpen’ niet ?
De Zeeuwse kwam haar literaire debuut bij De Pauw voorstellen. Ze schreef het geschenk voor de Week van het Zeeuwse Boek 2014. De titel van deze verhalenbundel luidde als volgt : ‘De onfortuinlijke dood van Krijn Kip en andere verhalen die best wel eens echt gebeurd zouden kunnen zijn (maar misschien ook niet)’ Polderman werd eerder dit jaar ook genomineerd door de cabaretprijs Neerlands Hoop voor haar voorstelling ‘Polderman Baart Zorgen’. Met die voorstelling komt ze naar België o.a. naar Gent. Op haar site vind je de volledige speellijst in Vlaanderen.
Voor Polderman Baart Zorgen knutselde de cabaretière een minitheater in elkaar dat rechts op het podium staat en waarvan de beelden door middel van een overheadprojector levensgroot op het achterdoek worden geprojecteerd. Voor dit theatertje maakte Polderman een replica van haar woonkamer.
Hoogtepunt van absurditeit, is de musical die Polderman in haar theatertje, met behulp van allemaal papieren poppetjes opvoert. Een bizarre musical over ‘De Rij dende Rechter’ die geen moment verveelt.
In het Nederlandse televisieprogramma ‘De Rijdende Rechter’, dat sinds 1995 wordt uitgezonden, kunnen mensen geschillen voorleggen aan een rechter die een bindende uitspraak doet. Niet dat er officieel recht wordt gesproken maar er wordt toch een contract ondertekend met bindend advies. Passeren de rij : hoogopgelopen burenruzies over geluidsoverlast, bomen die de dicht of op de erfgrens staan, bomen met overlast door vallende blaren of vruchten die op het verkeerde terrein neerploffen, schuttingen te dicht of te ver, schuurtjes die er niet mogen staan, garages te groot en oververhitte buren allemaal klaar voor het grote gelijk. Enfin ‘Life-as-usual” maar dan in Nederland.
“Ik hou écht wel van De Rijdende Rechter,” aldus Katinka. “Het is allemaal zo duidelijk wat er in die programma’s gebeurt. Als de rechter zijn uitspraak heeft gedaan, weet je precies wat er moet gebeuren – heel anders dan bij liedjes schrijven of kunst maken. Wanneer ik daar mee bezig ben, is het nooit duidelijk wat er moet gebeuren. Bij De Rijdende Rechter is het: zo zit het, zo gaan we het doen, afgerond! Dat vind ik er zo mooi aan. Ik vind het bovendien heerlijk om verongelijkte mensen op tv te zien, mensen die denken dat ze gelijk hebben en zich ontzettend kwaad maken om helemaal niets.”
Katinka Polderman op woensdag 25 februari in ARCATHEATER om 20u.
(maar ook 6 februari in Wuustwezel, 7 februari in Beveren, 27 februari in Oudenaarde en 28 februari in Berlare).
Caroline Neels