Eerste soldendag ondanks slecht weer afgesloten op status quo
De eerste soldendag kwam in de meeste steden en gemeenten traag op gang. Door het koude regenweer bleven de kooplustigen in de voormiddag weg. In de namiddag kwam de soldenverkoop echter goed op dreef en trotseerden heel wat consumenten het barre weer om op koopjesjacht te gaan. Ondanks de trage start sluiten de meeste modewinkeliers deze eerste soldendag af met een status quo ten opzichte van vorig jaar. Veel handelaars zijn morgen ook open en verwachten dan ook nog heel wat koopjesjagers. Dat blijkt uit een rondvraag van de bij UNIZO aangesloten beroepsvereniging MODE UNIE.
De start van de wintersolden viel dit jaar op een zaterdag, wat positief is omdat dan nog veel klanten vakantie hebben. Zoals voorspeld zagen de handelaars zowel in de gemeentecentra alsook iets daarbuiten vanaf de namiddag een groter aantal kooplustigen toestromen in hun winkel. Algemeen kan gesproken worden van een licht negatief resultaat tot een gemiddelde status quo in de verkoop in vergelijking met de eerste soldendag vorig jaar.
“Veel consumenten wachten bewust tot de start van de solden om – dan pas – grotere en duurdere winterstuks zoals jassen en dikke truien aan te kopen”, stelt Luc Ardies, directeur MODE UNIE vast. Volgens de recentste bevraging van onderzoeksbureau Marketing Development, in opdracht van MODE UNIE, wordt gemiddeld 40 % van de collecties tijdens de solden verkocht.
“Bovendien koopt de consument, ook tijdens de solden, heel gericht”, weet Luc Ardies. “Hij gaat daarbij op zoek naar basisstukken om zijn/haar garderobe verder aan te vullen.” Mede door het zachte weer kenden de modewinkeliers een tegenvallende winterverkoop: – 9 % in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Er zijn dus nog heel wat mooie stukken blijven hangen in de winkels, wat het voor de koopjesjagers zeker aantrekkelijk maakt om op koopjesjacht te gaan.
Een inschatting maken van de komende soldenverkoop is moeilijk, veel hangt immers af van het weer. Indien de temperaturen opnieuw dalen zien de zelfstandige modedetaillisten de soldenverkoop positief in. De modehandelaars doen er in elk geval alles aan om zoveel mogelijk kooplustigen te verleiden. En dat zowel in het centrum van de gemeenten, als net buiten het onmiddellijke commerciële hart, waar kwaliteitsbewuste klanten – ook tijdens de solden – hun vertrouwde modezaak komen opzoeken. “De start van de solden blijft een ‘magisch moment’ voor de consument, ondanks de fluistersolden en de koppelverkoop”, stelt Luc Ardies tevreden vast.